***KARŠTAS INTERVIU:*** apie griežtesnį ugdymą

Švietimo ir mokslo ministerija pirmą kartą mokykloms parengė rekomendacijų projektą, numatantį leistinas poveikio priemones netinkamai besielgiantiems vaikams. Šiomis rekomendacijomis siekiama padėti mokyklų darbuotojams efektyviai reaguoti į kraštutinius netinkamo elgesio atvejus ir užtikrinti psichologiškai ir fiziškai saugią aplinką mokyklos bendruomenėje.
Šis projektas buvo parengtas remiantis Didžiosios Britanijos pedagogų patirtimi ir analogišku teisiniu aktu.
Projektas bus pateiktas svarstyti mokykloms, pedagogų profesinėms organizacijoms, socialiniams partneriams.

Liudvika Lapienė. Nuotrauka iš redakcijos archyvo

Vaiko teisių apsaugos skyriaus vedėja Liudvika Lapienė:

– Kol kas dar nenagrinėjau siūlomo projekto, tik prabėgomis peržvelgiau. Tačiau nepastebėjau, kad būtų rašoma apie kažkokias fizines bausmes, kurios galėtų būti taikomos nepaklusniems vaikams.
Manau, kad spalvos yra truputį sutirštintos, ir abejoju, ar fizinės bausmės mokykloje bus įteisintos. Skaičiau, kad mokytojas galės įsiterpti tarp konfliktuojančių mokinių, bet kad už ausies būtų galima tampyti, neradau.
Bet kokiu atveju juk vyks diskusijos. Bus galima savo nuomonę išsakyti tiek mokykloms, tiek vaikų teises ginantiems specialistams. Todėl daryti išvadas – dar šiek tiek per anksti.

Apolinaras Stonkus. Nuotrauka iš redakcijos archyvo

Mažeikių rajono Švietimo skyriaus vedėjas Apolinaras Stonkus:

– Visų pirma, pradedant vertinti siūlomą projektą reikia susimąstyti, iki ko mes priėjome, kad  jau normaliomis priemonėmis, tai yra žodžiu ir balsu, nebegalime suvaldyti mokinių.
Galiu tik spėlioti, jog galbūt  greitas visuomenės vystymasis ir bėgimas į Vakarus mus pastūmėjo į tokią padėtį. Dabar mes negerėjam, o vakarėjam, todėl ir mūsų klasių valdymas tapo problema. Be abejo, prisidėjo ir socialinė aplinka.
Pažiūrėkit, ką rodo per televiziją. Kokie filmai skirti vaikams: vien tik muštynės peštynės – daugiau nieko nepamatysi. Tiesiog ir pats gyvenimas tapo agresyvesnis.
Tėvai tapo agresyvūs, nes socialinė padėtis tokia: ekonominė krizė, bedarbystė padarė savo. Žmonės gyvena be galo įsitempę. O ta įtampa bei irzlumas persiduoda ir vaikams.
Todėl vaikai pasidarė per daug greiti, per daug pykti ir irzlūs. Jaunimas nori visko geriausio per vieną dieną, neįdėdamas daug pastangų ir darbo. Todėl vyksta konfliktai tarp mokytojų ir mokinių, nes vieni nori išmokyti tinkamai elgtis, daryti kažkokius darbus, kad būtų galima pasiekti užsibrėžtų tikslų, o kiti nori visko čia ir dabar.
Švietimo ir mokslo ministerija dažniausiai pasirenka lengviausią kelią: užuot sugalvoję ką nors savo, nusižiūri iš kitų šalių, net nesusimąsto, kad mums tai gali netikti.
Daug įvairių naujovių pritaikyta kitose šalyse. Anglijos, Danijos, Gruzijos mokyklose, bet tai nebuvo pritaikyta lietuviams. Juk mes turim savo mentalitetą, tradicijas, savo požiūrį į gyvenimą. Todėl man nesuvokiama, kodėl mes turim taikyti sau svetimybes.
Dabartinis projektas parengtas pagal Anglijos patirtį, bet kas pasakė, kad ten mokyklos su savo tvarkomis yra geriausios.
Perskaičius siūlomą variantą, iš karto norisi paklausti: o kaipgi tėvai, vaikų teisės, konstitucinės garantijos? Iš karto bandau įsivaizduoti save tėvo kailyje: ateis mokytojas, visiškai pašalinis žmogus, ir tikrins mano vaiko asmeninius daiktus. Kodėl? Gal aš savo vaikui įdaviau tūkstantį litų ir jie dings, kas tuomet atsakys?
Ir tai, kad mokytojai galės taikyti kai kurias fizines bausmes, taip pat nesuvokiama, nes juk šiuo  metu pas mus tėvai už bet kokį šiurštesnį elgesį gali būti baudžiami, o mokytojams žada daug ką leisti.
Abejoju, ar tokiomis priemonėmis bus galima įvesti mokyklose tvarką. Juk daug įvairių projektų buvo patvirtinta, bet taip ir liko tik popieriniame variante.
Teks dar nemažai paplušėti, kad išaiškintume visus numatomo projekto niuansus.
Vienas iš jų: tarkim, vaikas padarys kažkokį nusižengimą. Kas jį baus? Kas vykdys naująją tvarką? Dalyko mokytojas? Klasės mokytojas? Direktorius?  Negi reiks įvesti naują budelio etatą: jaunesnysis budelis, vyresnysis budelis ir budelis metodininkas. Skamba neįtikėtinai.
Kad tvarkos nėra mokyklose, sutinku, bet ar einam teisingu keliu priimdami tokius siūlomus projektus?
Ar mes nesame jau pavėlavę ir viską pražiūrėję per Nepriklausomybė dvidešimtmetį, iškeldami į viršų vien tik demokratiją ir vaikų teises. Ar mes sugebėsim viską sustatyti atgal į savo vietas? Ar neprireiks tam dešimtmečių?

Rimantas Gricius. Nuotrauka iš redakcijos archyvo

Viekšnių gimnazijos direktorius Rimantas Gricius:

– Kol kas konkrečiai nesidomėjau Švietimo ir mokslo ministerijos siūlomais projektas. Apie juos girdėjau tik nuotrupas. Tačiau ir tai, ką girdėjau, galiu pasakyti, kad fizinės bausmės mokyklose yra pati didžiausia nesąmonė.
Fizinių bausmių gali prireikti tik silpniems žmonėms, nesvarbu, kokios specialybės jis būtų. Tikras mokytojas visada sugebės suvaldyti klasę balsu ir žodžiu. Jam niekada neprireiks pagalbinių priemonių.
Pritariu tik tokiam dalykui: jei iš tiesų bus patvirtinta teisė, reikalui esant, leidžianti mokytojui patikrinti mokinio daiktus. Juk vaikai į mokyklą atsineša pačių įvairiausių dalykų, kurie gali ne tik pakenkti kitiems, bet ir aplinkiniams.
Sunku kalbėti apie dalykus, kurie dar nėra patvirtinti, bet tikiuosi, kad po diskusijų bus priimtas visiems tinkantis variantas.

4 Atsakymai į “***KARŠTAS INTERVIU:*** apie griežtesnį ugdymą”

  1. Marytė parašė:

    Niekad nemaniau,kad mano vaikas pats geriausias,nesu atitrūkus nuo realybės,net atvirkščiai,mano pačios vaikas patiria kitų vaikų patyčias,bet nemanau,kad kalti tie vaikai,kurie tyčiojasi-kalti suaugusieji,tarp kurių šie vaikai auga,girdėdami keiksmažodžius,negatyvią nuomonę aplinkinių atžvilgiu,
    manau,kad būtent su tais vaikais namuose yra mažai arba išvis nebendraujama.Juk pas mus yra įprasta labai greit pasmerkti,suniekinti,o kaip toks dalykas ,kaip tolerancija,jumoro jausmas,supratimas,išklausymas,kad ir vaiko?

  2. to Marytė parašė:

    Tu nusišneki. Tokių išprotėjusių motinų pilni pakampiai ir mokykloje balaganas. Tipo mano vaikas pats geriausia,s pats pačiausias. Mokyklose fizinės bausmės yra būtinos ir taškas!

  3. Marytė parašė:

    Būtent todėl,kad “loja”,o ne kalba ,vaikai jų ir negirdi.Visi,net labai išdykę vaikai,turi širdutes,tik reikia sugebėti į jas prabilti…
    Ir tikrai nesutikčiau,jei kokia isterikė mokytoja ,norėdama išlieti susikaupusį pyktį,mano vaikui ausis tampytų,kad ir ką jis bepadarytų,tam yra kitokios priemonės.

  4. X parašė:

    Fizinėms bausėms mokykloje pritariu ir visomis penkiomis už!!!! Penktadienį reikėtų įvesti atpildo ir atgailos pamokėlę su druskos tirpale pamirkytomis rykštėmis. Tai būtų geras dalykas vietoj neįgaliu socialinių darbuotojų, kurios (kurie) ir su savo dvokojais mažaisiais nesusitvarko. Užtektų poros trejeo viešų nuplakimų ir vaikai būtų šilkiniai!!! Fizinės bausmės tinkamu laiku tinkamoje vietoje ir už atitinkamus drabus pati geriausia auklėjamoji priemonė, kia vaikas tampa nevaldomu. I rman niekada niekas neįrodys, kad rykštelė arba diržas yra prasta vaiko auklėjamoji priemonė. Kol kas nieka snieko geriau neišrado. Ir baikite postringauti apie kalbėjimąsi su probleminiais vaikais. Po trečio pamokslo reikia taip nušnioti jo strėnas, kad prisėsti negalėtų savaitę. Va tada jis tikrai įsidėmės pamoką. O dabar, loja tėvai, loja mokytojai, loja socialiniai darbuotojai, policija neįgali sutramdyti (tėvai baudžiami nežinia už ką), o vaikas vis tiek sulaukęs pilnametystės atsiduria kalėjime.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

*