Kelininkai planuoja masinius darbuotojų atleidimus

UAB „Mažeikių automobilių keliai“ paskelbė, kad dėl ekonominių priežasčių bendrovėje vykdant struktūrinius pertvarkymus nuo šių metų sausio iki kovo numatoma atleisti 120 darbuotojų. Tai yra daugiau nei pusė įmonėje dirbančių žmonių. Kol kas įspėjimas apie atleidimą neįteiktas nė vienam darbuotojui, bet ateityje jų bus, teigia bendrovės vadovai. ĮMONEI ĮSISKOLINUSI VALSTYBĖŠiuo metu bendrovėje yra 219 darbuotojų. Per praėjusius metus atleisti 35 žmonės, priimti keturi. „Sodros“ Mažeikių skyriaus direktorė Laima Nagienė informavo, kad šiemet bendrovė atleido keturis žmones, o pranešimo apie 120 darbuotojų atleidimą „Sodra“ dar nėra gavusi. Mažeikių darbo biržos direktorė Alfreda Normantienė teigė, kad jų įstaigą toks pranešimas jau pasiekė ir apie tai ji turi informuoti Mažeikių rajono savivaldybę. Aptarti susidariusią padėtį „Mažeikių automobilių kelių“ administracija vakar buvo susitikusi su Savivaldybės vadovais. Praėjusių metų pabaigoje įmonėje buvo sudaryta ekonominės situacijos vertinimo komisija, kuri ir nusprendė, kaip suktis iš padėties. Bendrovės „Mažeikių automobilių keliai“ direktorius Alfredas Asauskas sakė, kad įmonėje tokia situacija susidarė dėl keleto priežasčių. Už pernai atliktus darbus valstybė bendrovei skolinga 12 mln. 557 tūkstančius litų. „Mes esame skolingi tiekėjams, be to, iš paskutiniųjų stengėmės iki Naujųjų metų išmokėti darbuotojams atlyginimus“, – sakė direktorius. NEMATO PERSPEKTYVOSKita priežastis – mokesčiai. Turėdama tiek darbuotojų, bendrovė daug sumoka „Sodrai“, kuri nelaukia, kol atsiras lėšų ir pagerės situacija. Šį mėnesį už darbuotojus įmonė „Sodrai“ turėjo sumokėti 203 tūkstančius litų, liko skolinga dar 17 tūkstančių, kurie buvo nuskaityti nuo visų bankuose turimų sąskaitų. Tikslios sumos direktorius teigė negalįs pasakyti, bet aišku tiek, kad neteko keturiskart didesnės sumos nei buvo skolingi. „Kai brangus kiekvienas litas, atsiimti tuos pinigus labai sunku. Aš puikiai suprantu „Sodrą“, kuri turi mokėti pinigus pensininkams, ligoniams, bet mums irgi sudėtinga“, – guodėsi bendrovės vadovas. Trečia įmonę bankroto link varanti ir galutinai prie tokio sprendimo pastūmėjusi priežastis – įmonė nebegauna valstybinių užsakymų. Per paskutinį praėjusių metų pusmetį nei kelių tiesimui, nei remontui, nei priežiūrai nebuvo organizuota nė vieno konkurso. Pagrindinės skolos įmonei susidarė iš žvyrkelių remonto. Rugsėjo mėnesį bendrovė užbaigė paskutiniuosius darbus, o atlygio už juos iš Lietuvos kelių direkcijos nesulaukia iki šiol. Pasak A. Asausko, esą sunku prognozuoti, kas bus šiais metais, bet kol kas jis nematąs, kad situacija keistųsi. Bendrovė neturi darbų, o mokesčius reikia mokėti. „Įmonei 65 metai, sukaktį pasitinkame labai nelinksmai. Toks jausmas, kad valstybei mes nereikalingi. Mes reikalingi tik mokėti mokesčiams. O kad atsiskaitytų ar teiktų užsakymų, žiūrėtų, kad būtų plėtojamas kelių tinklas ar bent jų priežiūra – šito nematome“, – kaltinimus žėrė direktorius. ŽMONĖS BUS ATLEIDŽIAMI A. Asauskas „Santarvę“ patikino, kad įspėjimai apie atleidimą dar neįteikti nė vienam žmogui, bet apie 30 tikrai bus atleista – tai jau yra nutarta. „Kiek dar teks atleisti, sunku pasakyti – viskas priklausys nuo tolesnės situacijos. Mes manome, kad padėtis nelabai gerės, todėl numatėme atleisti didesnį kiekį. Gal apie mūsų problemas išgirs Vyriausybė – juk panaši kelininkų padėtis yra visoje Lietuvoje“, – sakė direktorius. Pasak vadovo, pirmiausia bus atleidžiami tie, kurie įmonėje išdirbę mažiausiai, taip pat atsižvelgta ir į darbo rezultatus, darbo drausmę ir panašiai. „Dėl tų, kurie pagal šiuos faktorius pateko į nelaimingųjų sąrašą, buvo tariamasi su jų darbų vadovais. Yra pavienių žmonių, kurie išeina savo noru. Šiuo metu visi atostogauja. Kas bus toliau – nežinome. Tiek darbuotojų, tiek mūsų nuotaikos dabar tikrai prislėgtos“, – prisipažino A. Asauskas. NĖRA UŽSAKYMŲUAB „Šiaulių plentas“ generalinis direktorius, „Mažeikių automobilių kelių“ valdybos pirmininkas Juozas Aleksa mažeikiškių bendrovę pavadino veržlia, gera kelių tiesimo įmone. Praėjusiais metais ji pasiekė 45 mln. litų apyvartą. „Mažeikių automobilių keliai“ reikšmingi ir rajonui – čia dirba daug žmonių, įmonė gerai moka mokesčius. J. Aleksa kaip pagrindinę priežastį, dėl kurios numatoma atleisti žmones, įvardijo ne atsiskaitymus, o tai, kad nėra perspektyvos. Jei ji būtų, bendrovė žmones dar mėnesį kitą galėtų išlaikyti. Šiais metais lėšos kelių priežiūros programai sumažintos per pusę, darbai nevienodai paskirstomi regionuose. Be to, išnyko kai kurie visoje Lietuvoje anksčiau vykdyti darbai. Kiekvienais metais būdavo tvarkomi žvyrkeliai. Įmonės buvo tam pasiruošusios, turėjo daug žmonių, technikos. Dabar, J. Aleksos teigimu, tie darbai staiga nutrūko. „Gaila, jei reikės atleisti specialistus, kurie per daugelį metų užaugo profesionaliai, yra savo darbo žinovai. Viską nulemia mokesčių politika, neatsiskaitymas už darbą. Nei „Sodra“, nei Mokesčių inspekcija neatsižvelgia į tai, kad valstybė mums skolinga. Tikimės, kad dėl darbų bent kiek mums galės padėti Savivaldybė. Suprantama, mes turėsime laimėti konkursus“, – vylėsi J. Aleksa. LAUKIA KONKURSŲ SKELBIMO TVARKOS Savivaldybės administracijos direktorius Bronius Kryžius tikino, kad konkursų mūsų miesto gatvėms, viešosioms erdvėms tvarkyti šiemet tikrai bus. Pagal URBAN programą iš Europos Sąjungos bus gauta daug lėšų. Žemaitijos gatvei baigti tvarkyti bus skirta per 4 mln., Laisvės gatvei sutvarkyti – apie 10, Birutės – apie 9, Laižuvos – apie 3 mln. litų. Iš viso numatomų darbų apimtis – apie 32 mln. litų. „Mes negalime skelbti konkursų, nes kol kas nežinome lėšų naudojimo tvarkos“, – sakė B. Kryžius. Savivaldybės merą pavaduojančio Rimanto Norkaus teigimu, ketvirtadienį lankydamasis Vidaus reikalų ministerijoje jis sužinojo, kad konkursų skelbimo tvarka yra beveik parengta, trūksta tik galutinių jos akcentų. „Tada mūsų rankos bus atrištos ir mes greitai galėsim skelbti konkursus. URBAN programos lėšos didelės, tad užsakymų tikrai bus“, – optimistiškai nusiteikęs R. Norkus. Tad bendrovei reikia išgyventi keletą mėnesių. A. Asausko teigimu, dabar svarbiausia esą susimokėti mokesčius, o su žmonėmis gal pavyks susitarti. VISŲ ĮDARBINTI NEGALĖS Mažeikių darbo biržos direktorė A. Normantienė „Santarvei“ sakė, kad atleidus tiek žmonių, vien buvusiems „Mažeikių automobilių kelių“ darbuotojams kas mėnesį tektų išmokėti per šimtą tūkstančių litų bedarbio pašalpų. Įdarbinti tuos žmones taip pat sunku, nes jų specialybės specifinės, nežinoma jų kvalifikacija, amžius. „Žiūrėsim, kas bus atleista. Kad tų žmonių neįdarbinsim, visu šimtu procentų negaliu sakyti. Jie patys dar nežino, kam atleidimo lapeliai bus įteikti. Jeigu bus atleisti aukštos kvalifikacijos darbuotojai, nelabai turėsim jiems ką pasiūlyti. Vieną kitą pasiūlysim kitoms įmonėms, bet šitokį skaičių – tikrai ne“, – tikino A. Normantienė. Direktorė sunkiai prisiminė, kada tiek daug žmonių būtų atleista. Paskutinis stambus atleidimas buvo bankrutavus „Oruvai“, dar prieš tai daug žmonių neteko darbo uždarant Mažeikių elektrotechnikos gamyklą. Šiuo metu žmones atleidžia kas antra Lietuvos įmonė, tad, A. Normantienės žodžiais, padėtis iš tiesų yra sudėtinga. TURI GAUTI ĮSPĖJIMO LAPELĮ L. Nagienė sakė, kad apie atleidimą darbuotojai turi būti raštiškai įspėjami iš anksto. Įspėjimų apie atleidimą įteikimo terminus reguliuoja Darbo kodeksas. Vieniems jis gali būti įteikiamas prieš du, kitiems – prieš keturis mėnesius iki atleidimo datos. Tai priklauso nuo darbuotojo amžiaus, nuo šeiminės padėties, kitų aplinkybių. Direktorė perspėja, kad jokiu būdu, kad ir kaip būtų verčiamas, darbuotojas neturi rašyti darbdaviui pareiškimo, kad išeina savo noru. Tuo atveju jis netektų išeitinės kompensacijos. Žmogus iš darbo atleistas gali būti tik tada, kai sueina įspėjimo terminas. Tada atleidžiamam darbuotojui turi būti išmokėta išeitinė kompensacija. Jos dydis priklauso nuo įstaigoje išdirbto laiko. Jei atleidžiama šalių susitarimu, žmogus turi žinoti, kiek jam priklauso išeitinės kompensacijos. „Priklausomai nuo darbo stažo, žmogus gali pareikalauti net metinio atlyginimo“, – teigė L. Nagienė. Nuotr. ir iš redakcijos archyvo: Žemaitijos ir Skuodo gatvių rekonstrukcija „Mažeikių automobilių keliams“ – paskutinis didelis užsakymas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto