Autobusų parke nerimsta aistros

Bendrovės vadovai teigė skubėję pirkti autobusus – vežti žmones reikėjo tuoj po Naujųjų. Nuotraukos iš redakcijos archyvo

Mažeikių autobusų parko profesinė sąjunga, baimindamasi, kad ikiteisminis tyrimas dėl autobusų pirkimo gali būti neobjektyvus ir neskaidrus, kreipėsi į Seimo Antikorupcijos komisiją. Gautas atsakymas iš Generalinės prokuratūros profsąjungos nenuramino.
Paaiškėjus bendrovės valdybos formavimo ypatumams, apskritai imta abejoti jos sprendimais.

Kreipėsi į prokuratūrą

Į Seimo Antikorupcijos komisiją kreipėsi UAB „Mažeikių autobusų parkas“ keleivinio transporto darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas mažeikiškis Saulius Ročys. Jis informavo, kad  Mažeikių rajono apylinkės prokuratūroje atliekamas ikiteisminis tyrimas baudžiamojoje byloje dėl galimai neskaidrios viešųjų pirkimų procedūros Mažeikių autobusų parke kelia abejonių.
Profsąjungos vadovas išsakė įtarimą, kad galimas ikiteisminio tyrimo neobjektyvumas ir proceso vilkinimas.
S. Ročio skundą Antikorupcijos komisija persiuntė Generalinei prokuratūrai. Iš jos mažeikiškis sulaukė patikinimo, kad tyrimas vykta teisingai, procedūros nėra vilkinamos.
„Kažin ar rasime teisybę. Beveik šimtu procentų galima nuspėti, kaip baigsis ši byla – viskas bus gerai“, – samprotavo profsąjungos lyderis.

Vyksta tyrimas

Priminsime, kad praėjusiais metais autobusams įsigyti buvo paimtas 760 tūkstančių eurų kreditas, už kurį bankui laidavo Savivaldybė, valdanti 98 proc. šios įmonės akcijų.
Mažeikių prokuratūra prieš keletą mėnesių pradėjo tyrimą baudžiamojoje byloje. Aiškinamasi, ar UAB „Mažeikių autobusų parkas“, įsigydama septyniolika nenaujų autobusų, nepažeidė viešųjų pirkimų procedūros.
Dėl galimai nusikalstamos veiklos vykdant viešuosius pirkimus uždarojoje akcinėje bendrovėje į prokuratūrą kreipėsi Savivaldybės meras Antanas Tenys.
Teisingumo dėlei reikėtų pasakyti, kad vargu ar Savivaldybei būtų parūpę aiškintis, ar Mažeikių autobusų parkas teisingai išleido tuos skolintus pustrečio milijono litų, už kuriuos pati laidavo, jeigu ne įmonės darbuotojai. Jiems kilo įtarimas dėl galimai neskaidrių autobusų viešojo pirkimo įmonėje procedūrų ir galbūt taip išplauto milijono litų.

Už  autobusus permokėta?

Autobusai buvo pirkti tam, kad bendrovė, laimėjusi konkursą, nuo Naujųjų metų galėtų teikti „ORLEN Lietuva“ darbuotojų vežimo paslaugą.
Mažeikių autobusų parko profsąjungos pirmininkas S. Ročys „Santarvei“ tvirtino, kad jis ir kiti įmonės vairuotojai tebėra įsitikinę, jog už autobusus gerokai permokėta: jie prastos būklės, ne visuose buvusi įmontuota šildymo įranga, tekę pirkti naujus akumuliatorius, kitas detales. Tokia situacija sukėlusi įtarimų, kad galbūt ir pats konkursas buvęs neskaidrus.
„Abejonių kilo, juk nesame kvailiai. Internete paieškojome informacijos ir radome, kad tokius autobusus buvo galima įsigyti ir mokant po 20 tūkstančių eurų, o buvo pirkta už 38 tūkstančius eurų – vos ne dviguba kaina. Mus smaugė iš visų pusių, mokėti už darbą nenorėjo, o čia toks pinigų švaistymas“, – buvusio bendrovės vadovo Leono Kvietkausko veiksmais piktinosi pašnekovas.
Taip ir neradęs bendros kalbos su kolektyvu, prasidėjus nemalonumams dėl autobusų pirkimo, L. Kvietkauskas atsistatydino. Nors jo prašyme teigiama, kad dėl sveikatos, S. Ročys replikuoja, kad buvęs direktorius iš bendrovės paspruko.

Kaltinimai – ne be pagrindo

Profsąjungos pirmininko kaltinimai dėl prastos autobusų būklės – ne iš piršto laužti. Savivaldybės vadovus dar sausio mėnesį iš naftos perdirbimo įmonės pasiekė informacija apie nešildomus autobusus. Sergantį įmonės vadovą pavadavus direktoriaus pavaduotojui Juozui Kelmeliui buvo duotas nurodymas spręsti šią problemą.
Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Saulius Šiurys „Santarvei“ tada sakė, kad kai kurie trūkumai – ne atsitiktiniai. Autobusų pardavėjas nespėjęs jų gerai paruošti, nes Mažeikių autobusų parko direktorius prašęs juos pateikti anksčiau, negu buvę numatyta sutartyje: nuo sausio mėnesio reikėję vežti naftininkus, o bendrovė laisvų autobusų neturėjusi.
J. Kelmelis neneigė, kad tinkamai parengti autobusus tiekėjams pritrūko kokių poros savaičių.

Trūkumus  pašalino

Septyniolika autobusų buvo nupirkta iš Belgijos įmonės, kuri Lietuvoje turi įgaliotuosius atstovus. Kilus nepasitenkinimui dėl autobusų būklės, šios įmonės atstovai lankėsi Mažeikių autobusų parke, taip pat susitiko su Savivaldybės vadovais.
J. Kelmelis, tuomet „Santarvei“ komentuodamas susitikimo rezultatus, džiaugėsi, kad tiekėjas neišsižada savo pareigų ir pasižadėjo kompensuoti šildymo sistemos įrengimą, autobusų salonų valymą, komplektaciją – gesintuvus, vaistinėles, pašalinti kitus trūkumus.
„Jie nėra tokie „blogiečiai“. Defektai pašalinti, papildomos mūsų išlaidos kompensuojamos“, – apie autobusų pardavėjus teigė gerą mėnesį bendrovei „Mažeikių autobusų parkas“ vadovaujantis  Arvydas Šemeta.
Šiuo metu kaip tik atliekama autobusų techninė apžiūra, ir viskas esą gerai, jeigu aptinkama, tai nedidelių problemų.
Direktorius nenorėjo vertinti, ar už autobusus permokėta – esą prokuratūra atlieka tyrimą ir viską išsiaiškins.
„Kiekvienas turime savo nuomonę dėl kainų. Yra visokių interpretacijų. Bandžiau pasidomėti.  „Volvo“ markės autobusai yra brangesni, be to, buvo užduotis pirkti vienos markės transportą, tai irgi atsiliepė kainai“, – samprotavo direktorius.

Daug  neatsakytų klausimų

Profsąjungos pirmininkas S. Ročys stebisi, kad Savivaldybei nerūpėjo, kas vyksta Mažeikių autobusų parke, kad niekas nepasidomėjo milijoniniu pirkiniu.
„Tai „uabas“, į viešuosius pirkimus nesikišome“, – „Santarvei“ lakoniškai atsakė Savivaldybės administracijos direktorius Bronius Kryžius.
Pagalbos dėl L. Kvietkausko vadovavimo stiliaus Mažeikių autobusų parko darbuotojai kreipėsi ir į Savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisiją. Tačiau pernykštį spalį gautas skundas buvo svarstomas tik šių metų vasario mėnesį.
Komisijos pirmininkė Laimutė Kačerauskienė posėdyje dalyvavusiems bendrovės profsąjungos atstovams teisinosi, kad užtruko medžiagos rinkimas.
Anot S. Ročio, nuo kolektyvo nusisuko ir žadėjęs padėti Socialdemokratų partijos pirmininkas Algirdas Butkevičius.
„Buvo žadėjęs atvažiuoti, kai tik pašauksime. Vėliau supratome, kad nebenori važiuoti. Viskas nutilo. Nežinome dėl ko. Socialdemokratai (jų partijai priklauso meras ir Savivaldybės administracijos direktorius – B. R.) rajone vadovauja, gal taip sutarė?“ – svarstė pašnekovas.
Vis tik, atsižvelgiant į darbuotojų prašymą, autobusų parke buvo atliktas ribotos apimties finansinės ekonominės veiklos auditas. Tačiau su audito ataskaita ir išvadomis negalėjo susipažinti ne tik darbuotojai.
Į vasario mėnesį vykusio Tarybos posėdžio darbotvarkę buvo įtrauktas klausimas dėl autobusų parko audito ataskaitos. Į tribūną išėjusi Savivaldybės Turto valdymo skyriaus vedėjo pavaduotoja Laura Bušmė informavo, kad ataskaita ir išvados išskirtinai skiriamos Savivaldybės administracijai ir Tarybai, ji negali būti pateikta jokiai trečiajai šaliai be rašytinio sutikimo.
Buvo pranešta tik tiek, kad auditoriai nustatė, jog buhalterinė apskaita įmonėje tvarkoma nesilaikant teisės aktais nustatytų reikalavimų.

Komisija  pažeidimų neįžvelgė

Savivaldybės Antikorupcijos komisijai teko nagrinėti anoniminį skundą ir dėl viešųjų pirkimų perkant autobusus. Komisijos pirmininkė Laimutė Kačerauskienė tvirtino, kad konkursas vyko pagal numatytas sąlygas, ir dėl paties organizavimo nusižengimų neįžvelgė. O atsakymus į kitus klausimus pateiksianti prokuratūra.
Komisijos posėdyje L. Kačerauskienė paaiškino, kad konkurse dalyvavo dvi organizacijos. Konkursas vyko elektroninėje erdvėje, buvo atidaryti du vokai su siūlymais, tačiau vienas konkurso dalyvis iškrito, nes neatitiko sąlygos – pateikti iš karto visus autobusus.
L. Kačerauskienė dar informavo, kaip atsirenkamas konkurso nugalėtojas. Esą pirmasis kriterijus – kaina, antras – techninė būklė, trečias – išvaizda ir estetinė būklė. Tiekėjas su pasiūlymu turi pateikti visų siūlomų transporto priemonių salono ir išorės būklės aprašymą ir išvadą, išvaizdos aprašymą bei vidaus ir išorės nuotraukas.
Posėdyje dalyvavusi Mažeikių autobusų parko vidaus audito ir apskaitos skyriaus vedėja Vaida Juršaitė paaiškino, kad nuotraukos buvo atsiųstos elektroniniu paštu, jose užfiksuotas tiek autobusų vidus, tiek išorė – tik ne visų. Ji norėjo dar atsakyti į L. Kačerauskienės klausimą dėl aprašymų, tačiau bendrovės valdybos pirmininkė Sandra Ramanauskienė sustabdė. Ji priminė V. Juršaitei, kad ši neturi teisės skleisti informacijos, nes yra pasirašiusi nešališkumo, konfidencialumo deklaracijas.  Tuo labiau kad dabar vyksta tyrimas prokuratūroje.

Valdybos  pirmininkui teko  pasitraukti

Tačiau ir be ikiteisminio tyrimo darbuotojų apčiuopti nusižengimai dėl valdybos pirmininko pasitvirtino. Praėjusiais metais iš Mažeikių autobusų parko valdybos pirmininko pasitraukus Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojui Romualdui Sakalauskui, jo vietą užėmė mero patarėjas visuomeniniais pagrindais Vygandas Ostrauskis.
„Į valdybą savo įsakymu deleguoja Savivaldybės administracijos direktorius. Kandidatūros svarstomos Tarybos daugumos susitikimuose, gamybiniuose pasitarimuose“, – „Santarvei“ paaiškino B. Kryžius.
Savivaldybės administracijos direktorius neprisiminė, kas pirmasis pasiūlęs V. Ostrauskio kandidatūrą, o tokie susitikimai – neprotokoluojami.
Antikorupcijos komisija konstatavo, kad mero patarėjas negalėjo būti deleguotas į bendrovės valdybą, nes jis – ne valstybės tarnautojas.
„Renkant bendrovių kolegialius valdymo organus, vadovaujantis Akcinių bendrovių įstatymu, jais gali būti siūlomi tų bendrovių vadovai ar jų pavaduotojai, Savivaldybės, valstybės tarnautojai“, – tokį sprendimą „Santarvei“ komentavo  L. Kačerauskienė.

Valdybos sprendimai neteisėti

Ar valdybos priimti sprendimai gali būti teisėti, jeigu ji išrinkta ne pagal įstatymus?
L. Kačerauskienė jokio pavojaus neįžvelgė: V. Ostrauskis valdyboje, kaip ir kiti jos nariai, turėjęs tik vieno balso teisę. Be to, priimti sprendimai nebuvę esminiai – buvo sprendžiami darbo struktūros, kolektyvinės sutarties klausimai.
Antikorupcijos komisijos pirmininkės teigimu, V. Ostrauskis nieko dėtas ir dėl autobusų pirkimo.
Valdybos pirmininko pareigas jis ėjo nuo praėjusių metų liepos 15 dienos iki Naujųjų metų, o  Savivaldybės taryba nutarusi suteikti garantiją UAB „Mažeikių autobusų parkas“ dėl paskolos autobusams įsigyti 2010aisiais.
Kad ir kaip ten būtų, yra ir kita medalio pusė – viešieji pirkimai buvo pradėti ir organizuoti, kai valdybai vadovavo V. Ostrauskis. O be valdybos sprendimo, kaip pripažino įmonės direktoriaus pavaduotojas J. Kelmelis, panašūs veiksmai negalimi.

Atstovavimas „uabuose“  keisis

Kiti du Mažeikių autobusų parko valdybos nariai taip pat nėra valstybės tarnautojai: Jonas Jurkonis –  Mažeikių šilumos tinklų direktoriaus pavaduotojas, Andrius Noreika – Mažeikių komunalinio ūkio vadovas.
„Įstatyme yra dviprasmybių. Mes dabar kaip tik svarstome, kaip įgyvendinti formaliai įrašytą nuostatą, kad atstovauti gali tik valstybės tarnautojai. Suskaičiavome, kiek yra valdybų. Tai neturime tiek valstybės tarnautojų, pajėgių atstovauti kaip valdybos nariai“, –  teigė administracijos direktorius B. Kryžius.
Jis pridūrė, kad artimiausiu metu bandys išspręsti šitą problemą.
„Santarvės“ žiniomis, Savivaldybėje svarstoma galimybė atstovavimą perduoti Turto valdymo skyriui. Tada tuo užsiimantys valstybės tarnautojai galėtų geriau įsigilinti į „uabų“ situaciją. Savivaldybės meras Antanas Tenys šito komentuoti nenorėjo, esą svarstomi visokie variantai.
Savivaldybės vadovai dažnai kaip vieną iš labiausiai užsiėmusių padalinių įvardija Ekonomikos, strateginio vystymo ir investicijų skyrių. Tai kodėl jo vedėjai S. Ramanauskienei užkrautos dar vienos sudėtingos pareigos?
„Autobusų parko situacija buvo sudėtinga, reikėjo žmogaus finansininko, ekonomisto, kuris išmanytų tuos dalykus. Kadangi Ramanauskienė buvo dirbusi Finansų skyriaus vedėjo pavaduotoja,  jai sutikus, pasiūliau jos kandidatūrą. Kita vertus, nemanau, kad Savivaldybės specialistai Kenstavičius ar Labutis, dirbantys kitų bendrovių valdybose, mažiau darbo turėtų. Jeigu neturėtų darbų, nereikėtų ir tokio etato“, –  samprotavo B. Kryžius.

Ieškoma  kompromiso

Dabartinis Mažeikių autobusų parko direktorius A. Šemeta, kalbėdamasis su „Santarve“, tvirtino, kad per daug juodai viskas iš šalies piešiama. Anot jo, kritinės situacijos nėra, žmonės dirba normaliai.
„Aišku, emocijų, problemų yra. Aiškinamės. Jos bus išspręstos, čia tik laiko klausimas“, – įsitikinęs direktorius.
„Santarvė“ pasiteiravo, kaip sprendžiama vairuotojų kelta problema dėl L. Kvietkausko sumažintų kuro normų.
„Jokių normų nekoreguoju, neatstatinėju nieko. Yra techninės priemonės, kuro stebėjimo sistemos. Sudarėme sutartis, sistemos bus įmontuotos. Kuro bakuose bus plūdės, palydovinis ryšys padės per internetą stebėti, kur kas važiuoja. Nereikės įrodinėti, kieno teisybė“, – apie artimiausias permainas  teigė direktorius.
Apie tai išgirdęs S. Ročys replikavo: kokia čia gali būti kontrolė, kai autobusai seni, nuvaryti.
Situaciją stebintieji iš šalies jau svarsto: ar tokiomis priemonėmis A. Šemeta nebus nukreipęs ugnį į save…

10 Atsakymų į “Autobusų parke nerimsta aistros”

  1. šaunūs parašė:

    esate šaunus kolektyvas. Jie ne jūsų drasa, ir toliau būtų netvarka.

  2. vija parašė:

    Nu kiek žinau tas Ostrauskis jau pensininkas arba senjoras kaip dabar vadinama. Na tai tegu sėdi pensijoje, ko socdemai jį aprūpina darbu? tai į patarėjus, tai į valdybą?

  3. Ruta parašė:

    Nezinojau kad birzelio menesi dar su zieminiais paltais vaiksto .Is kur tokias nuotraukas istraukiat?

  4. Tai bent personalas Savivaldybėje parašė:

    B.Kryžius skundžiasi, kad nėra pajėgių valstybės tarnautojų, tinkamų atstovauti valdybose. Tai reikėjo prisiimti dirbti pajėgius valstybės tarnautojus, o ne fintikliuškas. O gal čia politika tokia: kuo tūpesnis valstybės tarnautojas, tuo geriau politinei administracijai? Tik bėda, kad vėliau visi nuo tūpo valdymo kenčiam.

  5. Džiaukitės vairuotojai parašė:

    Idės kuro matuoklius, taigi tikrai jus neapkaltins , kad nupylet kur ką, viskas matysis, staigus sumažėjimas kuro ar kažkas panašaus. Jums patiems bus ramiau, lengviau, o pinigai manau greit atspirks :) Reikia gi kažkaip modernėti, o ne įsikybus senovės laikyti, neturim mes būti kaip kiti, būkim geresni, pažangesni.

  6. Vardas (privalomas) parašė:

    Nieko keisto. Taip ir reikėjo manyti, kad Šemeta su tokia kontrole užsitrauks nemalonę. Netvarka patogesnė nei tvarka:)

  7. darbuotojas parašė:

    Visuose autobusų parkuose yra nustatytos normalios kuro normos kur valdžia ir vairuotojai patenkinti ,ir jokių kuro matuoklių pirkti nereikia ir be reikalo pinigų nešvaisto, bet kažkaip Mažeikių AP to nesugeba, gal reikia tikriems transportininkams dirbti.

  8. Vardas (privalomas) parašė:

    Nebeleido vogt tai ir problema atsirado. Visuose transporto imonese kuras yra apskaiciuojamas, o autobuso parke pasirodo negalima, nes vairuotojams nepatogu, autobsai seni ir t.t .

  9. S parašė:

    Toks ispudis kad tie autobusai buvo paskutiniai ant svieto ir juos butinai reikejo pirkt ,geras pirkinys kuri po sandorio dar reikia remontuot ir tik tada eksplotuot ,matosi kad Mazeikiuose alga imt yra kam o normaliai viska daryt …..zodziu tikrai nepatikesiu kad kazkas cia neturejo naudos

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

*