Gyvenimas, Sveikata | 2019-03-13 10:36 | Autorius:
Versija spausdinimui

Kiek laiko miegoti – normalu ir kaip užsiimti miego higiena?(0)

Nuotrauka iš redakcijos archyvo

Kada bemiegėms naktims pasakyti „stop“, kaip praktikuoti miego higieną ir ką sako nuolatinis mieguistumas, – klausimai, kuriuos šiandien kelia ne vienas įtemptu ritmu gyvenantis žmogus. Mėlyna kompiuterio ar kitų išmaniųjų įrenginių skleidžiama šviesa, per didelė kambario temperatūra ar sporto salė prieš miegą – ne tik trukdo visaverčiam ir kokybiškam miegui, bet ir gali išprovokuoti ilgalaikę nemigą bei sveikatos sutrikimus.

Periodiška nemiga – stresas, ilgesnė – liga

„Miegas yra ramybės būsena, kai organizmas atgauna jėgas. Nors miego poreikis, kad žmogus jaustųsi pailsėjęs ir atgavęs jėgas, yra labai individualus, netgi genetiškai nulemtas, skaičiuojama, kad miego trukmė ir jo poreikis dažniausiai priklauso nuo amžiaus“, – sako „Gintarinės vaistinės“ vaistininkė Raimonda Truncė.
Naujagimiai vidutiniškai miega apie 18–20 val., ikimokyklinukams reikia 11–12 val., mokyklinio amžiaus vaikams – 9–10 val., suaugusiems – 7–8 val., o vyresniems nei 65 m. žmonėms – apie 6 val. miego.
„Atvirkštinė miego būsena – nemiga yra priskiriama psichikos sutrikimui, kuris pasireiškia sunkiu užmigimu, dažnais prabudimais, negiliu miegu bei neišsimiegojimo pojūčiu po nakties“, – pasakoja „Gintarinės vaistinės“ vaistininkė.
Nemiga dažniausiai yra skirstoma į lėtinę ir situacinę. Situacinei nemigai galima priskirti stresinę situaciją, nerimą, gyvenimiškus pokyčius, tačiau kai tai trunka ne ilgiau nei 1 mėn.
„Labiausiai reiktų sunerimti, jei nemiga trunka ilgesnį laiką, mėnesį ar ilgiau, ir be jokios priežasties ar net iš baimės, kad atsigulus vėl neužmigsi. Tokiu atveju jau reikėtų kreiptis į gydytojus ir išsiaiškinti nemigos priežastis ir, reikalui esant, gauti medikamentinį gydymą. Užsitęsusi nemiga sutrikdo žmogaus darbingumą, sukelia papildomų stresinių situacijų, širdies ir kraujotakos sutrikimų“, – pažymėjo R. Truncė.

Įtempta diena veda į bemiegę naktį

Dažniausiai pasitaikančios lėtinės nemigos priežastys, pasak vaistininkės, yra netinkama dienotvarkė.
„Pavyzdžiui, pamaininis darbas, užsisėdėjimas prie kompiuterio ar televizoriaus, nuolatinis stresas bei įtampa, tokios gretutinės ligos kaip depresija, neramių kojų sindromas ar skausmą sukeliančios ligos. Taip pat nemigą gali išprovokuoti piktnaudžiavimas kofeinu bei alkoholiu“, – sako vaistininkė.
Šiuo metu, pasak jos, nusiskundimų dėl miego sutrikimų pasitaiko dažniau. Labiausiai tai lemia spartus gyvenimo tempas, įtampa, tam tikros socialinės priežastys. Tai, anot vaistininkės, galioja tiek jaunesnio, tiek vyresnio amžiaus žmonėms. Ypač dažnai skundžiasi maždaug 40 m. sulaukę ir žmonės per 65 m. Turint miego sutrikimų, anot specialistės, geriausia pasitelkti miego higieną.

Miego higiena

„Kėlimasis ir ėjimas miegoti tuo pačiu metu, nevalgymas iki miego bent 2–3 val., o ypač riebaus ir sunkiai virškinamo maisto, kad nebūtų apkrauta virškinimo sistema, taip pat tonizuojančių bei alkoholinių gėrimų, veiksmo filmų ar įtempto turinio laidų, aktyvios veiklos vengimas, kompiuterio ir telefono atsisakymas miegamajame, nes išmaniųjų įrenginių skleidžiama mėlyna šviesa prailgina užmigimo laikotarpį – bene svarbiausi būdai, padedantys gerai ir kokybiškai išsimiegoti. Viskas atsiremia į mūsų įpročių ugdymą“, – pabrėžė R. Truncė.
Esant miego sutrikimams, reikia vengti visų papildomų dirgiklių, naudoti neryškų apšvietimą, užsitraukti užuolaidas, užsidaryti langą, o prieš tai išvėdinti patalpas, pasirinkti patogią pagalvę.
Taip pat, vaistininkės teigimu, svarbi ir kambario temperatūra, kuri turėtų siekti ne daugiau 21 Celsijaus laipsnį, tuomet ir kūnas miegui palaiko tinkamiausią temperatūrą, kurios neturėtų užkelti per šilta patalynė ar naktiniai.
Teigiamą poveikį giliam ir saldžiam miegui, anot jos, turi ir ritualai.
„Melisos, ramunėlių ar mėtų arbatos puodelis su medumi prieš miegą, valerijono ar apynio preparatai, šilta kojų vonelė ar dušas, 10–20 puslapių lengvo turinio knygos ar žurnalo skaitymas bei meditacija miegui turi teigiamą poveikį. Taip pat teigiamą įtaką kokybiškam miegui daro melatonino tabletės, kurios pagreitina užmigimą ir reguliuoja miego fazes“, – patarė „Gintarinės vaistinės“ vaistininkė.

Vaistai nuo nemigos – ne su viskuo

Visgi vaistininkė R. Truncė sako, kad su vaistais, skirtais nemigai gydyti, reiktų būti ypač atsargiems.
„Vaistų, skirtų nemigai gydyti, jokiu būdu negalima užgerti citrusinių vaisių sultimis, ypač greipfrutų, ir alkoholiniais gėrimais. Riebus maistas taip pat apsunkina vaisto pasisavinimą. Didžioji dalis vaistų, skirtų nemigai gydyti, negali būti vartojami kartu su jonažole. Vartojant vaistus ne tik nemigai gydyti, o ir kitus, galima užsukti į bet kurią „Gintarinę vaistinę“ ir pasitikrinti tų vaistų suderinamumą“, – pataria ji.
Pasak jos, vartojant daugiau vaistų rūšių, reiktų sunerimti dėl tų vaistų sąveikos, nes tai gali sukelti įvairių pasekmių: kenkti širdžiai ar kitiems organams, be to, gali pakoreguoti vaistų poveikį.

Nori miego dieną ir naktį

Vaistininkė pastebi: neretai pasitaiko atvejų, kai žmonės užeina į vaistinę ir skundžiasi, kad nors jų miego kokybė yra puiki, tačiau dieną vis tiek kamuoja mieguistumas.
„Miego fazių sutrikimas, kada gilaus miego fazė labai trumpa, apnėjos miego metu, kai kelioms sekundėms miegant sustoja kvėpavimas, taip pat galvos skausmas, bendras nuovargis ar išsekimas – dažniausios mieguistumo priežastys. Nereiktų pamiršti ir vitamino D bei B grupės trūkumo ar žemo hemoglobino“, – pastebėjimais dalijasi R. Truncė.
Atpažinti vitamino D trūkumą, kuris ypač užklumpa šaltuoju metų sezonu, pasak jos, galima, kai šalia mieguistumo jaučiamas raumenų ar kaulų maudimas, o geriausia – pasidaryti tyrimus.

  • Dalintis
  • Facebook
  • Twitter
Griežtai draudžiama santarvė.lt paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Paskutiniai komentaraivisi komentarai

Nėra komentarų. Būk pirmas parašęs!

Tavo komentaras

*

Už šmeižiančius, asmens garbę ir orumą įžeidžiančius, tautinę ar kitokią neapykantą skatinančius komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie įstatymų nustatyta tvarka gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

Informuojame, kad parašius komentarą būtina įvesti saugos kodą, kuris pateikiamas ryškesnėmis raidėmis. santarvė.lt pasilieka teisę šalinti skaitytojų komentarus, nesusijusius su straipsnio tema, įžeidžiančius bei šmeižiančius asmenis arba reklamuojančius komercines organizacijas.

Populiariausios paieškos frazės: avarija, Buy, Cheap, futbolas, gaisras, konkursas, krepšinis, nuomonė, nuomonės, Online, orai, Order, paroda, Pills, policija, Purchase, savaitės tema, Seda, Seimas, skaitytojo naujiena, smurtas, sveikata, vagystė, Viekšniai, šisbeitauskas. reklama, Mažeikiai, Mažeikių rajonas, mazeikiuose, santarve, mokinių registras, tatuiruotes, medaus kaina, mazeikiu darbo birza, auksinis usas, mažeikiuose, kalediniai papuosimai, mano sparnai, parkinsono liga, tattoo ant rankos, amandas paulauskas, vytautas lalasstorosios zarnos vezys, danieliaiskydliaukes vezys, filomena taunytė, logopedai, pieno tyrimai zemaitijos pienas, biodujos.