Teises pasiryžę ginti net Strasbūre

Mindaugo gatvėje planuojama įrengti 126 automobilių stovėjimo vietas. Jono STRAZDAUSKO nuotr.

Mindaugo ir J. Basanavičiaus gatvių gyventojai sukilo prieš Savivaldybės ketinimus gatvėse prie gyvenamųjų namų įrengti intensyvaus judėjimo automobilių stovėjimo aikšteles. Gyventojai pasiryžę, jei prireiks, kreiptis ir į Strasbūrą – kad jų interesai ir noras gyventi sveikai būtų apginti. Rajono valdžia pasigenda svarių argumentų, kodėl reikėtų koreguoti prieš porą metų patvirtintą projektą.

Dvigubai daugiau automobilių

Šiuo metu gyventojams nepatogumų sukėlusio projekto „Mažeikių miesto Birutės gatvės dalies, V. Burbos ir Mindaugo gatvių viešųjų erdvių kompleksinis sutvarkymas“ finansavimo sutartis buvo pasirašyta dar 2010-ųjų metų pavasarį. Ji galioja iki 2013-ųjų metų kovo pradžios. Rangos darbai privalo būti baigti iki šių metų lapkričio 24-osios dienos.
Minėto projekto vadovo Alfonso Žiulpos teigimu, užbaigus projektą senamiestyje bus įrengta daugiau nei 280 naujų automobilių stovėjimo vietų: Birutės gatvėje – 99, V. Burbos g. – 56 ir Mindaugo g. – 126.
Būtent šios automobilių stovėjimo aikštelės sukėlė kai kurių senamiesčio gyventojų nepasitenkinimo bangą.
Mindaugo gatvės 15-ojo, 13-ojo ir kai kurių aplinkinių namų gyventojai pasipiktino, kad jų gatvėje planuojama įrengti daugiau nei keturiasdešimt automobilių stovėjimo vietų.
A. Žiulpa „Santarvei“ patvirtino, kad atkarpoje nuo Laisvės gatvės J. Basanavičiaus gatvės link bus įrengtos 44 vietos. Vienoje gatvės pusėje numatomas šoninis statymas, o kitoje – įstrižinis.

Baiminasi taršos padidėjimo

Viena iš Mindaugo gatvės 15-ojo namo gyventojų Olga „Santarvei“ sakė, kad gyventojai ne prieš tai, kad jų gatvėje būtų statomi automobiliai. Jie esą pageidauja tik to, kad automobilių stovėtų tiek, kiek anksčiau – apie dvidešimt.
„Mes norime, kad mūsų gatvėje automobiliai būtų statomi kaip ir kitose gatvėse, tai yra šonu, o ne įstrižai. Manome, kad mūsų noras yra visai pagrįstas, kadangi padidinus automobilių kiekį mūsų gatvė taptų lyg dujų kamera tiesiogine to žodžio prasme. Čia yra uždara erdvė, kurioje sunkiai sklaidosi smogas“, – savo nerimą dėstė Olga.
Moters teigimu, situacija dar sudėtingesnė taptų žiemą, kai prieš pradėdami važiuoti vairuotojai automobilius kurį laiką šildo.
„Jau dabar, per karščius, atidarius langus neįmanoma išvėdinti kambarių, nes jokio vėjelio nėra, tai  kas bus žiemą, kai ir taip smogas yra didesnis, ir dar vairuotojai šildys savo automobilius? Rajono valdžia mus grąžina į praeities laikus, kai Mindaugo gatvė buvo Kankinių. Įgyvendinus projektą šis pavadinimas pasiteisins, nes mes būsim priversti kentėti dėl didelio užterštumo“, – kalbėjo Olga.
Pasak jos, jei įrengtose automobilių stovėjimo aikštelėse būtų statomi tik aplinkinių namų gyventojų automobiliai, tai dar būtų pakenčiama, bet jei čia automobiliai keisis kas penkiolika, dvidešimt minučių, tarša stipriai padidės.

Būtina stebėti užterštumo lygį

Panašios nuomonės yra ir Mindaugo gatvėje gyvenanti gydytoja Sigita Svilainienė.
„Manau, kad nebūtina turėti medicininį išsilavinimą, kad suvoktum, jog bet kokios išmetamos dujos kenkia sveikatai. Todėl būtina žinoti, ar numatomose įrengti automobilių stovėjimo vietose bus viršytos leistinos normos. Jei normos nebus viršytos, tai, be abejo, kad ir kaip mums tai nepatinka, stovėjimo aikštelės bus įrengtos“, – savo mintis dėstė pašnekovė.
Pasak jos, ypač didelį dėmesį oro taršai reikėtų skirti žiemą, kuomet ją didina ne tik automobiliai, bet ir kūrenamos krosnys.
„Nuo smogo žiemą daugiausiai kenčia senamiestis, nes čia daugiau nuosavų namų, kuriuose kūrenamos krosnys. Dar labiau taršą padidins užvedami automobiliai. Be abejo, automobilių mūsų gatvėje visada stovėdavo gausiai, bet vis tiek perpus mažiau nei dabar planuojama įrengti. Todėl svarbu stebėti oro užterštumą ir imtis priemonių, kad jis mažėtų“, – įsitikinusi gydytoja.

Užterštumo svyravimai

Kad mieste oro užterštumas padidėja žiemą, rodo ir atlikti tyrimai. Mažeikių rajono savivaldybės oro monitoringo  2011-ųjų metų ataskaitoje sakoma, kad praėjusiais metais vidutinės metinės NO2 (azoto dioksidas), SO2 (sieros dioksidas) ir benzeno koncentracijos Mažeikių mieste neviršijo ES nustatytų ribinių verčių.
Apie keturis kartus didesnės NO2 koncentracijos nustatytos Mažeikių mieste prie intensyvaus transporto vietų, lyginant su tyrimo vietomis rajone.
Šaltasis metų periodas (rudens ir žiemos sezonai), kai prasideda šildymo sezonas, o meteorologinės sąlygos (susilpnėjęs vėjo greitis, sąlyginai mažas oro drėgnis) nepalankios teršalams išsisklaidyti, stebimos apie 6 kartus didesnės benzeno koncentracijos, lyginant su pavasario ir vasaros sezonais.

Pakeitimams trūksta laiko

Savivaldybės vadovai įsitikinę, kad keisti prie pabaigos jau einantį projektą būtų neprotinga, o ir galimybių tam nelabai yra.
Projekto vadovas A. Žiulpa tvirtino, kad darbai įsibėgėjo ir jau yra tiksliai apskaičiuoti darbų kiekiai, kuriems pasirašytos darbų rangos sutartys, gautas finansavimas.
„Norint pakeisti projektą, reikėtų keisti ir pasirašytas sutartis. Be to, visus pakeitimus reikėtų derinti su Viešųjų pirkimų agentūra ir kitomis institucijomis. Tai užtruktų keletą mėnesių, o tiek laiko mes neturim“, – paaiškino vadovas.
Tačiau jis neatmetė galimybės, kad gyventojų pasiūlymai bus svarstomi, ir jei tik atsiras galimybė, bus bandoma kažką keisti.
Gyventojai siūlo papildomas automobilių aikšteles įrengti, pavyzdžiui, prie prekybos centro „Topo centras“ arba prie geležinkelio stoties.
„Šiose vietose daug erdvės, o gyvenamųjų namų mažai. Be to, atstumai nuo senamiesčio centro iki tų aikštelių nėra dideli, todėl žmonėms ne pro šalį būtų pasivaikščioti. Nebūtina automobiliu atvažiuoti iki pat reikalingos įstaigos durų“, – įsitikinusi Olga.
A. Žiulpa patikino, kad prie „Topo centro“ aikštelės praplėsti nėra galimybių, nes dalis dabartinės stovėjimo aikštelės yra privati. O kiti pasiūlymai būsią apsvarstyti.

Nėra svarių argumentų

Savivaldybės meras Antanas Tenys įsitikinęs, kad nėra svarių argumentų, dėl kurių projektas turėtų būti stabdomas.
„Visų pirma stebina gyventojų pasakymas, kad jie nežinoję apie numatomą automobilių stovėjimo vietų skaičių jų gatvėje. Buvo surengti trys vieši projekto pristatymai, tuomet kažkodėl priekaištų dėl Mindaugo gatvėje numatomų stovėjimo vietų nebuvo pareikšta“, – pastebėjo A. Tenys.
Pasak jo, intensyvus judėjimas aikštelėse nėra svarus argumentas, nes kitose miesto gatvėse judėjimas yra dar didesnis, tačiau gyventojai nesiskundžia.
„Mindaugo gatvėje bus rengiamos automobilių stovėjimo aikštelės, o neužvestas automobilis juk neteršia aplinkos. Kuras šiais laikais brangus, todėl tikrai niekas aikštelėje nepaliks užvesto automobilio“, – įsitikinęs meras.
Panašiai mano ir A. Žiulpa. Jo teigimu, didžiausias judėjimas Mindaugo gatvės automobilių stovėjimo aikštelėse bus dienos metu, o vakare gatvė bus tuščia, kaip ir dabar. Vadinasi, ir oro taršos nebūsią.

Gins savo teises

„Santarvės“ pašnekovai teigė, kad dauguma gyventojų apie projektą nežino, nes daug dirba ir nėra kada domėtis mieste vykdomais projektais.
„Dauguma gyventojų tik dabar sužinojo, kas bus daroma mūsų gatvėje ir susiėmė už galvų, nes niekas nenori gyventi „dujų kameroje“. Apie tai byloja ir beveik pusšimtis jau surinktų gyventojų parašų“, – apie parašų rinkimo akciją kalbėjo gyventojai.
Jei rajono valdžia jų neišgirs, gyventojai pasiryžę kreiptis į aukštesnes instancijas, prireikus – ir į Strasbūrą.
„Pasibaigus darbams, po kokių dviejų savaičių kviesim specialistus, kurie nustatys mūsų gatvėje esančią oro taršą ir jei normos bus viršijamos, už neigiamas pasekmes turės atsakyti Savivaldybė“, – griežtai kalbėjo gyventojai.

14 Atsakymų į “Teises pasiryžę ginti net Strasbūre”

  1. Vardas (privalomas) parašė:

    Ši žurnalistė, visada gerus straipsnius rašo .Sėkmės JANINA tau!

  2. xxx parašė:

    Labai patiko straipsnis

  3. bucikas> bevardziui parašė:

    Aha, tai taip iseina, jog visa Rusija skandinavais apgyvendinta, tik gal su mongoloidu priemaisom? O jei i tema, uzkniso visokiausi svieto perejunai, kurie prisidengdami viesuoju interesu, stabdo miesto grazinimo iniciatyvas, baigiamajame etape. Gi projekto svarstymas vyko pries pora metu, kur jie buvo tada? Gaila jog savivaldybeje nera rimtu teisininku, kurie sugebetu isspausti is tokiu stabdziu apmokejima uz pagaliu kaisiojima i ratus…

  4. Vardas (privalomas) parašė:

    Čia bucikui, kuris viską žino, parašei tikrai ne į temą:Olga yra skandinavų kilmės vardas.Trumpa reikšmė: iš Helga: „šventoji“. Tai paduosi skandinavus į teismą.

  5. bucikas parašė:

    Na gal ir ne i tema, bet pagal JT Konvencija (nepamenu straipsnio), okupuotas teritorijas draudziama apgyvendinti okupantais (smarkiai sutrumpinau). Kadangi ruskeliai konvencija pazeide, apgyvendindami LT visokias Olgas, Sasas, Masas, gal man del to i Strasbura reiktu kreiptis?

  6. .... parašė:

    skayciau kam reikia gryno oro gali siais laikais parduoti buta ir pirkti vienkemi, ar sode nameli, o ten sviezio oro nors kibiru nesk. o siaip Darius teisus apie ta uz vasgenos aikstele, tik ten reiketu miestieciams ja padaryti kad atvaziaves i senamiesti galetum auto palikti, dabar pilnos salikeles ju primetytos, o ir bordiurai naujieji tai tik autobusams ir traktoriams tinkami.

  7. Darius parašė:

    Tai taip iseina ,kad ir laiptine valdiska ? bet kazkodel jos uz savo lesas neremontuoja.

  8. Vardas (privalomas) parašė:

    Dariui, paskaitykite buto pirkimo dokumentus, ką Jūs įsigijote, tą patį įsigijo ir Jūsų kaimynai.

  9. Komentatorius parašė:

    Strasbūre? Kam čia galvelė perkaito? Balsuokit už paksą, tai žioplys visus žada išgelbėti.

  10. Darius>Apolinarui parašė:

    Tai juk kazkokia dalis zemes priklauso namui ,,taip nera kad priklauso tik tas plotas ant kurio stovi namas?

  11. Apolinaras parašė:

    Dariui. Norint turėti savo stovėjimo aikštelę ir laisvai ja naudotis, visų pirma būtina išsipirkti šį žemės plotą, o kol žemė valstybės nuosavybė, tai ir aikštelės turi būti naudojamos visuomenės reikmėms, o ne konkretaus namo.

  12. Darius parašė:

    Ten prie tu naujai irengtu aiksteliu reikia zenklus pastatyti ir pazymeti ,kuri dalis priklauso namo gyventojams .nes kitaip dienos metu vietiniai savam kieme negales pasistatyti auto,o tai jau negerai. Salia snoro kur yra naujai irengta aikstele tai ji nera labai didele ir visa turetu priklausyti salia esancio daugiabucio gyventojams.O jei norite ,kad atvaziavusieji turetu kur masinas statyti tai uz snoro ,vasgenos, maximos pastato yra didelis plotas kuriame galima irengti taip trukstamu parkavimosi vietu.

  13. minde parašė:

    Visiskai pritariu, kazkoks čiloviekas užsimanė mat gryno ir švaraus oro, atrodo kad jei stovės keliais automobiliais daugiau, tai išsitručys visi ten gyvenantys, o dar eis į Strasbūrą :D nebejuokinkit svieto su tokiom nesamonėm :DD

  14. Basanavičiaus g. 9 namo gyventojas parašė:

    Gerbiamieji, iš tikrųjų čia nesukilo jokie Mindaugo ir Basanavičiaus gatvių gyventojai, o tik viena, matyt nuo gyvenimo pavargusi, straipsnyje minima Mindaugo g. 15 namo gyventoja sėja bereikallingą sumaištį ir skleisdama melagingą informaciją įpainiojo į tai kitus. Jos „išsišokimuose“ nėra visiškai jokios logikos, argumentai tik iš pirmo žvilgsnio atrodo teisingi. Juk tos mašinos darbo laiku vistiek važiuos į senamiestį, nes čia yra Registrų centras, bankai ir kitos svarbiausios įstaigos. Jei nebebus galima mašinos pastatyti Mindaugo gatvėje, kaip yra suplanuota, jos vis tiek bus statomos Basanavičiaus ir kitose aplinkinėse gatvėse. Taigi, mašinų srautas darbo dienomis dėl to senamiestyje nepakis, tik jas jau reikės statyti kažkur kitur, bet vistiek kažkur šalia. Netoli tos mašinos nuvačiuos ir nuo iniciatorės langų. Tokioje jau vietoje mes gyvename. Kita vertus, manau, kad kokioje Naftininkų ar Žemaitijos gatvėje tų mašinų yra dar daugiau. Taip pat reikėtų dėl aprašytos „iniciatyvos“ susimastyti ir patiems Mindaugo g. 12, 13 ir 15 namų bei Basanavičiaus g. 9 namo gyventojams, nes jiems patiems Mindaugo gatvėje būtų patogiau savo mašinas statyti būtent taip, kaip ir yra suplanuota. O juk jų taip pat yra nemažai…

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto