- Mažeikiai, naujienos, žinios – Santarvės laikraštis, santarve.lt - http://www.santarve.lt -

Vairuotojams dėl kai kurių susirgimų taikomi apribojimai

Avariją įvyko lapkričio pabaigoje. Nuotrauka iš policijos archyvo

Vairuotoją ištikus epilepsijos priepuoliui, miesto centre įvyko avarija. Skaitytojams kilo klausimų: ar gali epilepsija sergantis žmogus vairuoti automobilį, koks vairuotojų profilaktinių sveikatos patikrinimų periodiškumas, ar vyresnio amžiaus žmonėms jis neturėtų būti atliekamas dažniau.

Epileptikams – apribojimai

Lapkričio 26-ąją Žemaitijos gatvėje vairuotoją ištikus epilepsijos priepuoliui, automobilis tapo nevaldomas, kliudė kitą transporto priemonę, po to trenkėsi į šviesoforą.
Vairuotojai, pagal prieš trejus metus patvirtintą sveikatos tikrinimo reikalavimų ir tvarkos aprašą, yra skirstomi į dvi grupes: pirmajai priklauso mopedų, motociklų, lengvųjų automobilių bei šių automobilių su priekaba vairuotojai (AM, A1, AB1, B ir BE kategorijos) , antrajai – C, D ir T kategorijos vairuotojai bei visi, dirbantieji pagal darbo sutartis – taksi, grietosios pagalbos automobilių vairuotojai ir pan.
Iki 2009 metų visiems žmonėms, sergantiems epilepsija, vairuotojo pažymėjimai nebuvo išduodami. Šiuo metu po pirmojo ar vienintelio epilepsijos priepuolio negalima vairuoti šešis mėnesius, net ir po nepatikslinto sąmonės sutrikimo epizodo draudžiama vairuoti pusę metų, diagnozavus epilepsiją (buvus dviem ir daugiau epilepsijos priepuolių) – vairuoti draudžiama dvejus metus. Kartojantis priepuoliams tik miego metu arba nesikartojant, po dvejų metų leidžiama vairuoti tik dienos metu.
Visi šie apribojimai taikomi tik pirmosios grupės vairuotojams, tuo tarpu antrosios grupės vairuotojams, kuriuos ištinka tokie negalavimai, leidžiama vairuoti tik po dešimties metų, o pasikartojus priepuoliams net ir miego metu, draudžiama vairuoti iš viso. Kandidatams į antrosios grupės vairuotojus, sergantiems epilepsija, vairuotojo pažymėjimai neišduodami.

Nuogąstauja be reikalo

Skaitytojų nuogąstavimai, kad vairuotojų pažymėjimus gali gauti ir psichikos negalią turintys žmonės, yra be pagrindo: dokumentai neišduodami turintiems sunkių psichikos sutrikimų, įgimtų ar sukeltų ligos, traumų ar neurochirurginių operacijų. Taip pat tiems, kuriems diagnozuotas sunkus protinis atsilikimas bei žmonėms, turintiems sunkių elgesio sutrikimų dėl senatvės arba asmenybės sutrikimų, išskyrus atvejus, kai kartu su prašymu pateikiama gydytojo psichiatro išvada.
Minėtame apraše taip pat buvo numatyta, kad pirmos grupės vairuotojams iki 55 metų amžiaus sveikatą tikrintis reikia kartą per dešimt metų, asmenims nuo 56 iki 69 metų – kartą per penkerius metus, asmenims nuo 70 iki 79 metų – kartą per dvejus metus, o vyresniems nei 80 metų – kartą per metus. Sveikatą tikrina šeimos gydytojas, psichiatras, oftalmologas ir (jeigu siunčia šeimos gydytojas) otorinolaringologas ir neurologas.
„Mūsų pareigūnai sveikatos patikrinimo pažymėjimo nereikalauja, jis būtinas tik tada, kai dėl vairuotojo pažymėjimo išdavimo ar pratęsimo kreipiamasi į valstybės įmonę „Regitra“. Vairuotojo pažymėjimų grafoje „Papildoma informacija“ yra pažymimi vairuotojui taikomi apribojimai, į juos mes atsižvelgiame“, – aiškino rajono kelių policijos poskyrio viršininkas Nerijus Gurauskas.
Ar seni žmonės, sėdintys prie vairo, kelią pavojų kelyje?
„Tokią statistiką rinkome prieš kelerius metus, dabar jau nebeanalizuojame. Tačiau apibendrindamas galiu pasakyti, kad pensininkų sukeliamų avarijų procentas statistikoje yra mažas. Į avarijas dažniau pakliūva bei Kelių eismo taisyklių reikalavimams dažniau nusižengia jauni vairuotojai, kurių stažas neviršija dvejų metų ir kurie privalo savo vairuojamą automobilį pažymėti žaliu „klevo lapo“ ženklu“, – informavo pareigūnas.
Vairuotoją ištikus priepuoliui, automobilis kliudė greta važiavusią mašiną ir trenkėsi į šviesoforą.