Kaip apsuka galvą propaganda? Kaip atsuktuvas!

Rimvydas VALATKA. Nuotr. iš asmeninio archyvo

Kodėl biednas, klausia liaudies patarlė ir čia pat atsako: todėl, kad durnas. O kodėl durnas? Todėl, kad biednas. Taip ir su propaganda. Kodėl taip lengvai pasimovei ant rusiškos propagandos? Todėl, kad biškį nepagalvojau. O kodėl nė biškio negalvojai? Taigi.

Kažkada režisierius O. Šurajevas „Facebooke“ įdėjo nuotrauką su dėže „Vytauto“ ir etikete, skelbusia, kad butelis to mineralinio Airijoje kainuoja tik 0,03 euro, o Lietuvoje – 2 eurus. Apačioje dar prirašė: „Reikia emigruoti iš Lietuvos – bus pigiau gyventi, nes čia liko vieni vagys. Dalinkitės.“
Ar lietuviai išdurnino komiką, kad tas paisto niekus? Ką jūs. Įrašu pasidalijo 32 tūkst. žmonių. Apačioj liejosi tulžis: „Prekybininkai visai suįžūlėjo!“, „Kokios kainos!“, „Kur žiūri valdžia?“
Kodėl tiek daug žmonių pasimovė ant tokio pigaus šposo? Gal žmonėms su galva nebegerai? Viskas turbūt gerai su ta galva. Tik štai bėda – naudotis ja taip tingu. Kaip ir užpakalį pajudinti.
Kaip būtų pasielgęs tikras žemaitis? Būtų pakrapštęs pakaušį, susiradęs seną kvitą ir pasižiūrėjęs, kiek kainavo „Vytautas“. Po to burbtelėjęs, kad aplink vieni durniai, rašinėja nesąmones. O dar didesnis neviernas Tamošius gal būtų įsispyręs į kurpes ir nurailiojęs iki krautuvės, kur būtų pamatęs, kad „Vytautas“ 52 centų dar neperlipo.
Tik kiek tokių neviernų liko? Ypač kai kalba pasisuka apie kainas po euro? Propagandistai tai žino, o dar juk ta kaina Airijoje. Gal tikrai butelis po 0,03? Susimąstėte? Ar skaitydami bent pagalvojote, kiek kainuotų keletą dėžių „Vytauto“ nuskraidinti į Airiją ir kaip pakiltų kaina? Taigi.
Propagandos meistrai žino, kad dauguma žmonių yra tokie tingūs, jog geriau patikės melu apie kainas, kurias lengvai galėtų patikrinti internete ar nuėję šimtą metrų iki krautuvės, nei suks dėl to galvą. Ką tokio žino propagandistai, kad sugeba įpakuoti melą taip, kad jį praryjam pasičepsėdami?
Tingintis galvoti žmogus netiki 100 proc. tiesos ir 100 proc. melo. Žmonės greiti patikėti tiesos ir melo kokteiliu santykiu 50+50. Propaganda veikia taip pat, kaip ir „Atsuktuvas“. Prisimenate? Pusė degtinės, pusė apelsinų sulčių? Geri kaip sultis, girtėji kaip nuo degtinės.
Kas tuo kokteiliu naudojasi? Naujos partijos, telefoniniai sukčiai ir Kremliaus propaganda.
Kažkas sušuko „Rinkit jaunus ir naujus!“, ir lapatai lapatai per kalnelį pusė tautos. Nes juk ir katinui aišku, kad nauja mašina, namas, batai yra puiku, o jauna žmona – tai išvis medų kopinėti!
O kaip su kirpėja po mokyklos? Tik mokslus baigusia akušere? Rezidentu chirurgu? Patikėsite savo kūną jiems tik todėl, kad jie „jauni ir nauji“? O naujus ratus – tam piemenėliui?
A, joo, biškį čia nepagalvojau. O propagandos meistrai pagalvojo ne biškį. Ir štai turim ne tik katę – Seimą, pirktą maiše.
O kiek pensininkių kasdien atiduoda juodai dienai pasidėtus tūkstantį kitą telefoniniams sukčiams, vos tik išgirdę, kad jų anūkas pakliuvo į bėdą? Močiutė turėjo tik anūkę, bet telefoninis propagandistas skiedė taip gražiai, kad biškį apie tai nepagalvojo.
O kaip geriausiai veikia Kremliaus propaganda? Per rusiškus filmus. Rusų desantininkai ir jų vadas, jaunutis, mandagus leitenantas (kaži rusų armijose išvis tokių būta?), plūsta kraujais apsupti šlykščiai barzdotų čečėnų. Kieno pusėje būsite, net jei protu suvokiate, kad tai rusai atėjo nekviesti į Čečėniją, o ne priešingai?
Aišku, rusų. Todėl, kad jie tokie jauni ir gražūs. Todėl, kad režisierius taip pasistengė. Kad tokia žmogaus prigimtis. Net banditai, žiūrėdami filmus apie policininkus ir narkodilerius, serga už policininkus.
Tačiau kiek žmonių žino šį triuką? O propaganda turi ir dar geresnių priemonių, pvz., autoritetas. Kaimynė pasakoja jums, kad patikėk tu, ukrainiečiai yra fašistai, galabija rusus, o Putinas tik gina, nes taip jai pasakojo gydytoja. Jūs žinote, kokia ji jautri buvo, kai sirgote gripu, tai kaip netikėt? Arba brolio sūnus, jis gyvena Donecke, tai juk saviems nemeluos.
Ar propaganda išduria tik tinginius? O, jei būtų tik taip.
Vieno Lietuvoje veikiančio banko analitikas maklinėjo po krautuvę ir rado 0,9 l pieno pakelį. Grįžęs parašė apokaliptinį tekstą apie tai, kad ant slenksčio nauja finansų krizė, nes pienininkai jau nebeuždirba pelno, todėl ėmė apgaudinėti pirkėjus sumažinta pakuote. „Facebooko“ draugai ekspertą tąkart sudurnino, primindami, kad ši pakuotė liko nuo anos krizės.
O prisimenate istoriją su kalafioro kaina? Ji iliustruoja, kad ir tūkstančiai išsilavinusių žmonių yra potencialios propagandos ir netikrų naujienų aukos.
Kur mūsų butelio kaklelis?
Pokomunistinėse šalyse žmonės ypač linkę į sąmokslo teorijas. Todėl, kad čia kaltas į galvas primityvus dialektinis materializmas, tvirtinęs, kad viskas pasaulyje susiję, kad atsitiktinumas yra kokio nors būtinumo išraiška. Antra, emocijos daugumai žmonių yra svarbiau už protą, tik mokykla kažkodėl bando įtikinti priešingai.
Kaip elgtis, kad nebūtum išdurtas? Jei istorija, kurią girdi, yra tobulai sklandi, galvok iš naujo. Gyvenime taip nebūna. Gyvenimas yra baisiai netobula štuka. Ir mažiau gerkit atsuktuvų, jei ką.

Rimvydas VALATKA

2 Atsakymai į “Kaip apsuka galvą propaganda? Kaip atsuktuvas!”

  1. elementaru parašė:

    Vbnm

    tamsta ką tiK ioddei kad Valtaka teisingai raso

  2. Vbnm parašė:

    https://youtu.be/ZxrlUw-TbwM
    Cia siulyciau nepropogandiniam Valatkai pasiziuret , gal sakau is SNO tribunos meluot neduos

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto