Redaktoriaus skiltis: Deficito sklaida(0)

Audronė MALŪKIENĖ

Daug diskusijų pastaruoju metu kyla dėl švietimo įstaigų vadovų skyrimo. Nėra tiek mokyklų, darželių ir neformaliojo ugdymo įstaigų direktorių, kiek reikia. Per visą Lietuvą jų jau trūksta netoli trijų šimtų. Kaip jau rašėme, šitą deficitą lėmė dvi pagrindinės priežastys: vadovavimui numatytos kadencijos ir kandidatų gebėjimų patikrinimas. Kadencijos padarė „meškos paslaugą“ jauniems vadovams – dėl laikinų darbo sutarčių jie bus priversti gyventi iš algos, nes paskolų bankai neduoda. O ir algos ne tokios didelės, neretai – mažesnės už patirties ir krūvį turinčių pavaldinių atlyginimą, kurį vis žadama kelti… Kompetencijų patikrinimas ne vienam norinčiajam taip pat pakiša koją. Kas gi tai yra?
Švietimo įstaigų vadovų skyrimo tvarka buvo patvirtinta 2011 metais. Gebėjimų patikrinimą, kurio bijo daugelis pretendentų (ir kaip nebijosi, jei šį „egzaminą“ išlaiko vos kas aštuntas mažeikiškis, norintis tapti įstaigos vadovu), atlieka Nacionalinė švietimo agentūra ir jos pasitelkti specialistai. Pretendento kompetencijų vertinimui numatytos keturios valandos. Pokalbių ir užduočių metu atliekamas skaitmeninis vaizdo įrašas.
Pasidomėjau, kokių kompetencijų reikia būsimam (ar esamam) mokyklos direktoriui. Kompetencijos suskirstytos į 5 grupes. Pristatau po vieną.
ASMENINIO VEIKSMINGUMO (tai – pasitikėjimas savimi ir atvirumas; pagarba sau ir kitiems; kūrybingumas, lankstumas; tolerancija socialinei įvairovei; pozityvumas; platus akiratis ar interesų ratas; atsakomybė ir sąžiningumas; kryptingumas, orientacija į tikslus; iniciatyvumas, organizuotumas; streso valdymas; drąsa ir ryžtas; integralumas – žodžių ir elgesio darna ir kt.).
STRATEGINIO MĄSTYMO IR POKYČIŲ VALDYMO (konceptualus mąstymas; vizijos turėjimas; gebėjimas sistemiškai analizuoti ir objektyviai vertinti situaciją bei priimti sprendimus; gebėjimas skirti prioritetus; gebėjimas dirbti su informacija: šaltinių parinkimas, duomenų rinkimas ir analizė; atvirumas pokyčiams, mokėjimas juos planuoti ir valdyti ir kt.).
MOKĖJIMO MOKYTIS (mokymosi visą gyvenimą nuostata; atvirumas mokymuisi; savivoka; gebėjimas įsisavinti / integruoti naują informaciją, praktiškai taikyti įgytas žinias; tinkamų ir įvairių mokymosi metodų taikymas; gebėjimas ir noras dalytis žiniomis, patirtimi ir kt.).
VADOVAVIMO ŽMONĖMS (gebėjimas formuoti ir valdyti komandas, dirbti komandoje; gebėjimas paskatinti ir deleguoti; gebėjimas motyvuoti, įkvėpti; gebėjimas stebėti kitų veiklą ir teikti grįžtamąjį ryšį; gebėjimas ir noras ugdyti žmones, atskleisti jų potencialą, teikti paramą; gebėjimas moderuoti pokalbius, susirinkimus ir kt.).
VADOVAVIMO UGDYMUI IR MOKYMUISI (gebėjimas siekti, kad būtų taikomi tinkamiausi ugdymo metodai; stiprinti bendruomenės nuostatą, numatančią galimybę kiekvienam mokiniui pasiekti gerų mokymosi rezultatų; sudaryti palankias ir saugias mokymosi sąlygas visiems mokiniams; kartu su bendruomene įgyvendinti strategijas, užtikrinančias gerą mokinių elgesį, lankomumą ir mokymosi rezultatus; skatinti ugdymo ir mokymosi proceso dalyvių dalyvavimą procese bei atsakomybę už jo veiksmingumą ir rezultatus; organizuoti mokinių pasiekimų, jų pažangos ir ugdymo proceso stebėseną, analizuoti rezultatus ir tobulinti ugdymo procesą bei švietimo įstaigos veiklą ir kt.).
Neblogas gebėjimų rinkinys, kuris privalomas mokyklos ar darželio direktoriui? Visa tai jis turi parodyti giluminio interviu – individualaus pokalbio metu bei atlikdamas praktines (grupines ir individualias) vadovavimo užduotis – per tas keturias valandas, į kurias neįskaičiuota kavos pertraukėlė…
Nenuostabu, kad vienas mūsų skaitytojas pamąstė ir garsiai paklausė: kažin kodėl norintiesiems plaukti į platesnius politinius vandenis nereikia pasitikrinti kompetencijų. Visiems valstybinės sistemos lyderiams reikia, o politikams – ne. Galima būtų per rinkimus ir vėliau sutaupyti lėšų – net neabejoju, kad norinčiųjų į Seimą ar vietines tarybas išsyk sumažėtų. Tiesa, ne visiškai tiksliai išsireiškiau: norinčiųjų gal ir nesumažėtų, bet galinčiųjų – tikrai. Jei dabar tik kas ketvirtas norintysis tapti mokyklos direktoriumi Lietuvoje tinka juo būti pagal savo žinias ir gebėjimus, nemanau, kad asmeninių ir politinių kompetencijų patikrinimas duotų geresnių rezultatų. Pedagogai juk visą laiką mokosi, o mes… Kartkartėmis, jei išvis mokomės.
Idėja nebloga, tik kažin kas ryžtųsi ją įgyvendinti?

Tags: ,
  • Dalintis
  • Facebook
  • Twitter
Griežtai draudžiama santarvė.lt paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Paskutiniai komentaraivisi komentarai

Nėra komentarų. Būk pirmas parašęs!

Tavo komentaras

*

Už šmeižiančius, asmens garbę ir orumą įžeidžiančius, tautinę ar kitokią neapykantą skatinančius komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie įstatymų nustatyta tvarka gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn.

Informuojame, kad parašius komentarą būtina įvesti saugos kodą, kuris pateikiamas ryškesnėmis raidėmis. santarvė.lt pasilieka teisę šalinti skaitytojų komentarus, nesusijusius su straipsnio tema, įžeidžiančius bei šmeižiančius asmenis arba reklamuojančius komercines organizacijas.

Naujienos iš interneto

traffix.lt
Populiariausios paieškos frazės: avarija, Buy, Cheap, futbolas, gaisras, konkursas, krepšinis, nuomonė, nuomonės, Online, orai, Order, paroda, Pills, policija, Purchase, savaitės tema, Seda, Seimas, skaitytojo naujiena, smurtas, sveikata, vagystė, Viekšniai, šisbeitauskas. reklama, Mažeikiai, Mažeikių rajonas, mazeikiuose, santarve, mokinių registras, tatuiruotes, medaus kaina, mazeikiu darbo birza, auksinis usas, mažeikiuose, kalediniai papuosimai, mano sparnai, parkinsono liga, tattoo ant rankos, amandas paulauskas, vytautas lalasstorosios zarnos vezys, danieliaiskydliaukes vezys, filomena taunytė, logopedai, pieno tyrimai zemaitijos pienas, biodujos.