Elektrolitai – kuo jie svarbūs mūsų organizmui?

Vasara – metas, kuomet prakaituojame daugiau. Nesvarbu, ar tai treniruotė lauke, ar paprasčiausias pasivaikščiojimas – kiekvienos fizinės veiklos metu netenkame daugiau skysčių, o kartu ir elektrolitų. Apie vandens svarbą organizmui esame girdėję daugelis. Tačiau kuo mums svarbūs elektrolitai? Ir kas iš viso tai yra?

Kas yra elektrolitai?

Bendrai terminas „elektrolitai“ reiškia daleles, turinčias teigiamą arba neigiamą elektros krūvį. Mityboje šiuo terminu apibūdinami esminiai mineralai, esantys kraujyje, prakaite ir šlapime. Šiems mineralams ištirpus vandenyje, jie sudaro elektrolitus – teigiamus arba neigiamus jonus, naudojamus medžiagų apykaitos procesuose.  

Žmogaus kūne randami elektrolitai yra: natris, kalis, chloras, kalcis, magnis, fosfatas, bikarbonatas. Jie reikalingi įvairiems organizme vykstantiems procesams, tokiems kaip tinkama nervų ir raumenų funkcija, rūgščių ir šarmų pusiausvyra, hidratacija.

Elektrolitų disbalansas

Dėl tam tikrų priežasčių elektrolitų kiekis kraujyje gali tapti per didelis arba per mažas, todėl gali sutrikti jų pusiausvyra. Elektrolitų lygis gali priklausyti nuo vandens lygio organizme ir kitų veiksnių. Prakaituojant fizinio krūvio metu, prarandami svarbūs elektrolitai, tokie kaip natris ir kalis. Įtakos elektrolitų koncentracijai gali turėti ir greitas skysčių netekimas po viduriavimo ar vėmimo. Tokiais atvejais svarbu atkurti jų pusiausvyrą organizme.

Elektrolitų disbalansas gali sukelti įvairias sveikatos problemas. Simptomai priklauso nuo to, kokio elektrolito yra per daug arba per mažai. Pavyzdžiui, kenksmingai didelė magnio, natrio, kalio arba kalcio koncentracija gali sukelti nereguliarų širdies plakimą, silpnumą, raumenų trūkčiojimą ir spazmus, kraujospūdžio pokyčius, nuovargį. Siekiant įvertinti elektrolitų kiekį organizme, atliekami kraujo tyrimai. Norėtumėte juos atlikti? Sužinoti, kokia yra elektrolitų tyrimų kaina Antėjoje, ir užsiregistruoti jiems galite spustelėję ant pateiktos nuorodos.

Kaip palaikyti elektrolitų balansą?

Siekiant palaikyti tinkamą elektrolitų kiekį organizme, svarbi sveika ir subalansuota mityba, praturtinta elektrolitų turinčiais maisto produktais. Jiems priskiriami špinatai, lapiniai kopūstai, brokoliai, bulvės, pupelės, riešutai, braškės, arbūzai, apelsinai ir taip toliau. Rekomenduojama gerti daug, tačiau ne per daug vandens. Per didelis skysčių kiekis gali lemti elektrolitų pasišalinimą iš organizmo.

Dar vienas patarimas – nevartokite per daug druskos. Nors natris ir yra elektrolitas, per didelis jo kiekis gali sukelti disbalansą. Stenkitės vengti intensyvių treniruočių lauke karščiausiu paros metu, taip pat nesportuokite patalpoje be oro kondicionieriaus, ypač jei pradedate gausiai prakaituoti. Tiek sporto metu, tiek po jo gerkite daug skysčių.

Elektrolitai atlieka svarbų vaidmenį mūsų organizme. Todėl atkreipti dėmesį į juos – būtina. Ypač tai aktualu šiltuoju sezonu. Taigi jei intensyviai sportuojate arba gausiai prakaituojate dėl kitų priežasčių, nepamirškite reguliariai atlikti elektrolitų tyrimų. Tokiu būdu įvertinsite, ar jums tikrai pakanka šių svarbių mineralų. Nepamirškite rūpintis savimi, kad išliktumėte sveiki ir galėtumėte nevaržomai džiaugtis gyvenimo teikiamais malonumais.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto