„Jean Bart“ – prancūzų karinis laivas pradėjo tarnybą dar nebaigtas statyti. Kokia jo istorija?

„Jean Bart“ – Richelieu klasės legendinis greitasis prancūzų karinis laivas, pradėjęs tarnybą 1940 m., jau stipriai įsibėgėjus Antrajam pasauliniam karui Europoje. Pati įdomiausia detalė, kad laivo statybos buvo užbaigtos tik ¾, kai jis buvo priverstas pradėti kovas!
„Jean Bart“, pavadintas garsaus XVII a. Flamandų jūrininko vardu, buvo pradėtas statyti 1934 m., Italijai paskelbus apie dviejų „Littorio“ klasės ginkluotų mūšio laivų statybą. Prancūzijos karinis jūrų laivynas nedelsiant pradėjo ruošti „Jean Bart“ kaip atsaką.
Laivo dizaino pagrindą sudarė „Dunkerque“ klasės mūšio laivo tipas, tačiau jis buvo padidintas, siekiant sustiprinti tiek puolimo, tiek gynybines savybes.
Statant laivą pagal visus gynybinius ir puolimo poreikius buvo labai sudėtinga tilpti į Versalio taikos metu priimto susitarimo normas dėl laivo dydžio. Iš pradžių laivo statybų darbai vyko lėtai, trūko tiek finansavimo, tiek įgulos resursų, tačiau vis auganti įtampa su Vokietija ir prisijungimas prie karo darbus gerokai paspartino. 1940-aisiais, Antrojo pasaulinio karo įkarštyje, Prancūzijos kariuomenė pralaimi kovose Vokietijai. Vyriausybė priversta rengti pasidavimo sąlygas.
Buvo baiminamasi, kad Prancūzijos laivynas, tuo metu buvęs vienu didžiausių ir moderniausių pasaulyje, nepatektų į vokiečių rankas. Taigi, 1940-aisiais, nebaigtas statyti „Jean Bart“ su „Richelieu“ ir didele dalimi Prancūzijos laivyno, buvo priverstas palikti Prancūziją ir prisiglausti Afrikos kolonijų uostuose.

Birželio 18 d. laivas buvo paruoštas išplaukti, nors buvo sumontuoti dar ne visi kariniai pabūklai. Laivo kapitonas Pierre’as Jeanas Ronarc’as suorganizavo laivo išgabenimą į Kasablanką. Vos pajudėjus iš uosto, trys vokiečių bombonešiai „Heinkel 111“ pradėjo pulti „Jean Bart“, bandė atakuoti, tačiau didelės žalos laivui nepadarė. Naikintuvai „Le Hardi“ ir „Mameluk“, palydėjo „Jean Bart“ į Kasablanką. Kelionė truko iki birželio 22 d.
Atvykus į Kasablanką, kapitonas dar pertvarkė laivą, priešlėktuvinius pabūklus iškeldamas iš laivo ir panaudodamas uosto apsaugai prieplaukose. Taip pat toliau planavo pilną laivo įrengimą.
Po pralaimėjimo Prancūzijos mūšyje, 1940 m. Birželio 22 d, prancūzai pasirašė paliaubas ir nutraukė konfliktą. Taikos susitarime buvo pasiūlyta neutralizuoti „Jean Bart“ ir dar keletą kitų Prancūzijos laivų.
Nusprendus „Jean Bart“ demobilizuoti, Vokietija nusprendė neleisti šio žingsnio, bijodama Jungtinės Karalystės bandymo užgrobti laivą per Gibraltaro sąsiaurį. Tuo pačiu, britai, nesupratę aplinkybių pasikeitimo pamanė, kad Vokietija siekia perimti Prancūzijos laivyną savo reikmėms. Tai paskatino operaciją „Katapulta“ – seriją Didžiosios Britanijos jūrų pajėgų išpuolių prieš Prancūzijos karo laivus.
Atakos paskatino imtis visų atsargumo priemonių ir mesti visas galimas pajėgas galutinai paruošti „Jean Bart“ puolimui ir gynybai.

Operacija „Deglas“

1942 m. lapkričio 8 dieną Amerikos ir Didžiosios Britanijos pajėgos pradėjo operaciją „Deglas“ – invaziją į Prancūzijos kontroliuojamą Šiaurės Afriką. Nors Amerikos diplomatai vedė derybas su Prancūzijos lyderiais Šiaurės Afrikoje, jų ištikimybė nebuvo užtikrinta, o galimas atsakas į Sąjungininkų okupaciją nebuvo tiksliai žinomas.
Nors „Jean Bart“ dar nebuvo baigtas, oficialiai dar nebuvo priskirtas kariniam jūrų laivynui, iškart įsitraukė į svarbiausią mūšį savo karjeroje.
Amerikos karinė jėga buvo mūšio laivas „Massachusetts“, ginkluotas devyniais 406 mm ginklais, lėktuvnešiais „Ranger“ ir „Suwanee“ bei trys sunkieji kreiseriai. Amerikiečiai tikėjosi, kad prancūzų gynyba greitai pasiduos.
Prancūzijos laivai sugebėjo įveikti nemenką invaziją jūroje, tačiau „Massachusetts“ ir du kreiseriai pradėjo bombarduoti uostą bei smogė uoste esantiems laivams.
„Jean Bart“ atakos metu gavo porą bombų, buvo sugadinta uosto katapulta, sukeltas gaisras ir užlietas rankinio valdymo skyrius. Antroji bomba stipriai apgadino laivo korpusą dešinėje pusėje.

Šiek tiek vėliau dar du bombonešiai padarė didelę žalą laivo sparnui, bei sugriovė didelę laivagalio dalį.
Atakos metu laivas buvo stipriai apgadintas. Laive kilo rimti gaisrai, apsemta generatorių patalpa, išjungti pagrindiniai dyzeliniai generatoriai. Žuvo 22 kariai ir dar tiek buvo sužeisti.

Lapkričio 11 d. buvo pasirašytos paliaubos, paskatinusios vokiečius įsiveržti į likusią Prancūzijos teritoriją.
Iškart buvo pradėti ir likusio Prancūzijos laivyno, ir „Jean Bart“ remonto darbai. Buvo nuspręsta panaudoti senojo karo laivo „Lorraine ginklus“, modifikuoti katapultas, kad jos galėtų paleisti amerikiečių „TBF Avenger“ ar „British Fairey Barracuda“ torpedinius bombonešius ir „F6F Hellcat“ arba „Supermarine Seafire“ naikintuvus. Laivas buvo kiek įmanoma sutvarkytas, nors lėšų trūko.
Korpusas vis dar buvo stipriai deformuotas, tačiau viskas veikė ir funkcionavo, todėl likusį karo metą buvo naudojamas kaip mokomasis karo laivas.
1946 m „Jean Bart“ buvo perkeltas į Brestą, kur buvo remontuojamas jo korpusas, instaliuoti nauji radarai ir priešgaisrinės kontrolės įranga, pakeista antstato konstrukcija ir sumontuoti pagrindinių ir antrinių bokštelių ginklai, suremontuoti sraigto velenai.

Pokario tarnyba

Nors laivo remontas ir įrengimas taip niekad ir nepasiekė galutinės stadijos, jis buvo tobulinamas, kuriamas ir toliau dalyvavo laivyno treniruotėse bei daugybėje bandymų.
Prancūzijos vyriausybė nebuvo tikra, ką su šiuo laivu daryti, ar verta užbaigti ir investuoti dar daugiau pinigų. Galiausiai buvo priimtas sprendimas laikyti jį mūšio laivu, sumontuojant gausius priešlėktuvinius priedus, pritaikant prie pokario sunkiojo jūrų laivyno poreikių.
„Jean Bart“ per visą savo karjerą, iki pat išardymo 1970 m., dalyvavo tik vienoje svarbioje karinėje misijoje, kai 1956 m. Prancūzijos laivynas prisijungė prie Izraelio ir Didžiosios Britanijos, darant įtaką Antrojo Arabų ir Izraelio karo metu.

1958 metais, nepaisant didelių pastangų ir milžiniškų investicijų siekiant laivą modernizuoti, buvo nuspręsta jį paleisti į atsargos statusą, o vėliau išardyti.

Jei domitės kariniais laivais, jų mūšiais, taktikomis – visa tai galite išbandyti strateginiame kariniame-jūriniame žaidime „World of Warships”. Kompiuteriniame žaidime itin tikroviškai ir istoriškai tiksliai atkurtas yra ir Prancūzijos karinis laivynas. Galite su „Jean Bart“ dalyvauti mūšiuose!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto