Savivaldybėje sunkiai veriasi „vienas langelis“

Vadinamasis „vienas langelis“ turėtų būti pagalbininkas Savivaldybėje reikalų turintiems mažeikiškiams, kad jie kuo mažiau gaištų valdininkų kabinetuose. Nors gyventojai naujoviškai aptarnaujami jau trečias mėnuo, tačiau jie ir toliau blaškosi po Savivaldybės koridorių, ieškodami… paties „langelio“.


TIKSLAS –
PADĖTI KLIENTAMS
„Vieno langelio“ principą dar prieš penkerius metus sugalvojo ir nutarimu įteisino Vyriausybė. Tokio gyventojų aptarnavimo esmė – interesantui pačiam nereikia vaikščioti po skyrius tvarkant savo reikalus. Žmogus dėl savo problemos kreipiasi į atitinkamą darbuotoją, o pastarasis sutvarko visus dokumentus, aiškinasi su specialistais ir atsako į prašymus per nustatytą laiką. Vienas iš naujovės tikslų – kova su korupcija, nes esą jei interesantai nebevaikščios po kabinetus, iš jų nebus reikalaujama kyšio.
Rajono savivaldybėje ne vieni metai buvo kalbama apie klientų aptarnavimą vieno kontakto arba vieno langelio principu. Tos kalbos ypač suaktyvėjo baigiantis praėjusiai kadencijai, prieš rinkimus į savivaldybių tarybas.
Galbūt ši planuota naujovė būtų pamiršta, jeigu ne Vyriausybės paraginimas. Vyriausybė valstybines ir savivaldybių įstaigas įpareigojo nuo rugsėjo įgyvendinti „vieno langelio“ principą.
REIKIA SUSIRASTI
Savivaldybės administracijos direktorius Bronius Kryžius „Santarvei“ teigė, kad „vienas langelis“ iš dalies pradėjo veikti dar prieš rugsėjo 1-ąją. Tokią pat informaciją jis pateikė ir per Tarybos posėdį. Tačiau užsukus į Savivaldybę peršasi išvada, kad apie tokio langelio egzistavimą žino tik patys valdininkai. Interesantams ir toliau tenka klaidžioti koridoriais ieškant pagalbos. Kaip ir anksčiau, gyventojai, pirmą kartą dėl savo bėdų užsukę į Savivaldybę, pirmiausia praveria administracijos direktoriaus ar mero priimamojo duris.
„Kas nori, tas ir susiranda“, – į „Santarvės“ repliką atkirto Kanceliarijos skyriaus vedėjas Šarūnas Armonas.
Informacijos apie piliečių aptarnavimą pagal „vieno langelio“ principą vedėjas nukreipė ieškoti Savivaldybės tinklalapyje. Nemelavo. Informacija apie piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo laiką skelbiama… rugsėjo pranešimų archyvuose.
„Ne aš tvarkau tinklalapį, yra viešieji ryšiai“, – vedėjas nemano esąs atsakingas už aiškesnės informacijos pateikimą.
PADEDA – NE VISIEMS
Su kitų pagalba Savivaldybės pastate pavyko aptikti „vieno langelio“ užuomazgas. Viename iš antrojo aukšto kabinetų įsikūrusi vyr. specialistė Rasa Dargvainienė kaip tik dirba (arba mokosi dirbti) šiuo principu.
„Santarvės“ korespondentė, apsimetusi interesante, norinčia imtis verslo, bandė išsiaiškinti, kokios pagalbos ar konsultacijos gali tikėtis Savivaldybėje.
„Esu iš gatvės, žiopla, nežinau, į ką kreiptis“, – modeliavau situaciją.
„Tokiems aš negaliu padėti. Pas mane žmonės ateina žinodami, ko nori“, – teigė pašnekovė.
R. Dargvainienė, sužinojusi, kad tai tebuvo žurnalistinė provokacija, papriekaištavo, kodėl neprisistačiau. Kilo klausimas: ar pareigos lemia, kokio aptarnavimo tikėtis?
TIK PRAŠYMAI IR SKUNDAI
Nuo rugpjūčio vidurio „viename langelyje“ dirbanti pedagoginį išsilavinimą turinti specialistė R. Dargvainienė teigė, kad jos darbas esąs labai sunkus – reikią gerai žinoti administracijos struktūrą, įstatymus, nutarimus. Dėl to savišvietai tenka skirti ir laiko po darbo.
„Vienas langelis“ yra piliečių ir kitų asmenų skundų ir prašymų priėmimas, o įvairūs raštai, skirti administracijos direktoriui ar merui, eina per jų sekretores“, – į klausimą, ar ji veda gaunamų ir siunčiamų raštų apskaitą, atsakė R. Dargvainienė.
Iki lapkričio 20 dienos „viename langelyje“ gauta apie 40 prašymų.
„Aš taip pat kontroliuoju, kad specialistai laiku žmonėms atsakytų į jų skundus, prašymus. Be to, yra darbai, kurie nematomi. Kartais žmogus ateina tik išsikalbėti“, – apie savo darbo specifiką pasakojo specialistė.
PRATINAMI PAMAŽU
Rajono valdžia įsivaizduoja, koks turėtų būti „vienas langelis“ – per jį turėtų prasidėti klientų kelias į Savivaldybę. Ieškoma galimybių „vieną langelį“ įkurdinti pirmajame aukšte. Vienas iš galimų variantų – Civilinės metrikacijos skyrių iškelti į Mažeikių seniūnijos pastatą. Planuojama, kad ateityje „langelyje“ dirbs du žmonės.
„Vieno langelio“ principas ne tik išlaisvina gyventojus nuo būtinybės vaikščioti iš vieno kabineto į kitą, bet ir „trumpina kelią“ tarp įvairių institucijų – gyventojams tvarkant dokumentus ir pritrūkus kokios pažymos, Savivaldybė pati išsireikalautų iš institucijų tų dokumentų“, – apie perspektyvas pasakojo administracijos direktorius.
B. Kryžius sakė, kad gyventojai prievarta nėra nukreipiami į „vieną langelį“ – jie kaip ir anksčiau gali tiesiogiai kreiptis į bet kurį valstybės tarnautoją. Prie naujovės esą bus bandoma pripratinti pamažu.
MALONUS SUTIKIMAS
Vyriausybės atstovas Telšių apskrityje Algimantas Čepys pastebėjo, kad ne tik Mažeikiuose, bet ir kitose apskrities savivaldybėse vangokai diegiamas „vieno langelio“ principas. Telšių savivaldybė prieš porą metų pirmoji apskrityje ėmėsi tokio piliečių aptarnavimo.
Kas „nuleidžiama iš aukščiau“, visada kelia įtarimų. „Santarvei“ parūpo iš arčiau susipažinti su kaimynų patirtimi. Pažintis su Telšių savivaldybe prasidėjo būtent nuo „vieno langelio“ – nes kito kelio gyventojams patekti pas telšiškius valdininkus nėra. Administracijos darbuotojai vaikšto pro kitas duris, kurias atsirakina magnetinėmis kortelėmis.
„Vieno langelio“ šeimininkės – Bendrojo skyriaus vyriausiosios specialistės Ernesta Lauciutė ir Jurgita Gureckienė mus (vykome trise) pasitiko labai maloniai, nors neprisistatėme ir apie savo vizitą nebuvome pranešę iš anksto. Supratusios, kad nesiorientuojame Telšiuose, ne tik išsamiai paaiškino, kaip rasti ieškomus objektus, bet ir pasisiūlė padaryti Telšių žemėlapio kopiją.
TARPININKO VAIDMUO
Telšių savivaldybės „viename langelyje“ šiuo metu dirba trys specialistės. Trečioji priimta visai neseniai.
„Gyventojai kitų specialistų beveik nemato. Mes priimame ir registruojame jų skundus, prašymus, gaunamus ir siunčiamus raštus, vykdome jų kontrolę – kad laiku būtų atsakyta. Tvarkom tremtinių dokumentus, išsiunčiame jiems pažymėjimus“, – pasakojo nuo pat pradžių „langelyje“ dirbanti E. Lauciutė.
Specialistės gyventojams padeda užpildyti prašymus, surinkti reikalingus dokumentus, reikalui esant pagalbon pasikviečia specialistą.
„Aišku, yra tokių klausimų, ypač susijusių su detaliaisiais planais, projektais, kuriuos reikia tiesiogiai derinti su atitinkamos srities specialistais. Nesiruošiame visiškai uždrausti žmonėms vaikščioti po visą Savivaldybės administracijos pastatą ir ieškoti reikiamo specialisto. Mes siekiame, kad gyventojams dingtų poreikis vaikščioti į skyrius, o visą reikiamą informaciją apie teikiamas viešąsias paslaugas jie gautų koncentruotai, vienoje vietoje“, – patirtimi dalijosi E. Lauciutė.
ĮVAIRIAI VERTINAMA
Telšių savivaldybės administracijos direktorius Kęstutis Trečiokas „vieną langelį“ pavadino „trys viename“.
„Priimami gyventojai, įdiegta dokumentų valdymo sistema bei vyksta administracijos darbuotojų darbo laiko apskaita“, – argumentavo pašnekovas.
K. Trečiokas sakė, kad gyventojų aptarnavimo sistema nuolat tobulinama, tačiau jau dabar pastebima nemažai pasikeitimų. „Vieno langelio“ principo įgyvendinimas taupo ne tik gyventojų, bet ir Savivaldybės darbuotojų darbo laiką.
„Į administraciją atėję interesantai pykdavo darbo vietose neradę ieškomų specialistų . Tačiau ir patys ne visada paisydavo priėmimo valandų. Dabar tokie nesutarimai išnyko. Žmogus priimamas „vieno langelio“ specialistų ir jam nereikia trukdyti kitų tarnautojų darbo“, – privalumus vardijo pašnekovas.
K. Trečiokas neslėpė, kad kai kurie gyventojai naujovę vertino skeptiškai – esą valdininkai norį užsidaryti nuo žmonių. Savivaldybės darbuotojai taip pat buvo susiskirstę į skirtingas stovyklas – esą tik jie gali kompetentingai konsultuoti ir padėti. „Matyt, kai kurie bijojo, kad praras savo reikšmingumą, svarbą“, – replikavo E. Lauciutė.
K. Trečiokas teigė pajutęs ir darbo apskaitos kontrolės naudą. Naudojant elektronines korteles, užfiksuojamas darbuotojų atėjimo ir išėjimo iš darbo laikas. Atlikus analizę paaiškėjo, kad sudėjus „pavogtas“ darbo laiko minutes, išeitų, jog kasdien vienas tarnautojas padaro pravaikštą.
„Nepagalvokite, kad pas mus viskas idealu. Turime daug ką keisti gerindami gyventojų aptarnavimą. Tai darome ne tik dėl žmonių, bet ir norėdami palengvinti administracijos tarnautojų darbą“, – reziumavo Telšių savivaldybės administracijos direktorius.
Sigito STRAZDAUSKŲ nuotr.: Telšių savivaldybėje reikalų turinčius gyventojus pirmiausia pasitinka „vieno langelio“ specialistės – E. Lauciutė ir J. Gureckienė.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto