Dėl dažnų incidentų prie viešbučio „SYNET“ pareigūnai siūlo jame riboti alkoholio pardavimo laiką. Iki paryčių svaigalus parduodančios įstaigos vadovas policininkus kaltina neužtikrinant viešosios tvarkos.
Verslininkų ir pareigūnų nesutarimus teks spręsti Savivaldybės tarybai.
PASIŪLĖ PAREIGŪNAI
Ginčas tarp policijos pareigūnų ir viešbučio „SYNET“ atstovų persikėlė į rajono politikų posėdžių salę.
Pirmadienį Tarybos Jungtinio komiteto posėdžio metu Savivaldybės Turto valdymo skyriaus vedėjo pavaduotoja Rima Podelienė pristatė sprendimo projektą, kuriuo numatoma viešbučio „SYNET“ kavinėje riboti prekybą alkoholiniais gėrimais.
Pagal projektą, iki penktos valandos ryto svaigalais prekiaujanti viešojo maitinimo įstaiga juos galėtų parduoti tik iki trečios valandos nakties.
R. Podelienė politikus informavo, kad tokį sprendimą skyrius paruošė, gegužės mėnesį gavęs raštą iš policijos pareigūnų – paryčiais čia itin dažnai pažeidžiama viešoji tvarka ir rimtis.
Komiteto nariai be didesnių komentarų medžiagą būtų perdavę spręsti Savivaldybės tarybai, jei ne posėdžių salėje pasirodęs viešbučio „SYNET“ savininkas Gediminas Tenys.
„O manęs neišklausysite? – nustebo verslininkas ir paaiškino, kad pareigūnų raštas gimė dėl policininkų nenoro atlikti savo tiesioginių pareigų: – Jiems yra labai sunku, jeigu paskambina naktį ir kviečia juos atvažiuoti ir pažiūrėti.“
IŠKVIETIMAI – PARYČIAIS
Posėdyje dalyvavęs Mažeikių rajono policijos komisariato prevencinio poskyrio viršininką pavaduojantis vyresnysis tyrėjas Nedas Dapkus situaciją prie viešbučio „SYNET“ pavadino tragiška – nuo praėjusių metų pareigūnai čia buvo iškviesti pusantro šimto kartų. Dauguma iškvietimų dėl muštynių užfiksuota nuo trečios iki penktos valandos ryto.
„Turbūt savininkas nežino situacijos mūsų policijos sistemoje. Mažeikiai – didelis rajonas, o teritoriją aptarnauja du ekipažai. Įsivaizduokite, jei kokiame Pikelių miestelyje vyksta incidentas, o paskui dar nuolat reikia važiuoti į „SYNET“. Kadangi trečią valandą užsidaro kitos kavinės, visi vyksta į šią vietą. Situacija yra tikrai tragiška, o valstybės prioritetai – visuomenės saugumas ir gerovė,“ – tokiais argumentais pareigūnas grindė prašymą riboti alkoholio pardavimo laiką.
Be to, N. Dapkus „Santarvei“ paaiškino, kad įmonė pažeidžia įstatymus, parduodama alkoholį neblaiviems asmenims.
Tyrėjo teigimu, dėl visų problemų viešbučio savininkas buvo iškviestas profilaktinio pokalbio, tačiau rezultatai nepagerėjo.
NEPADARO TVARKOS?
Tuo tarpu viešbučio savininkas G. Tenys „Santarvei“ piktinosi, kad su pareigūnais neįmanoma susikalbėti. „Su jais neįmanoma dirbti. Jie mano, kad kepurę užsidėjo, ir yra patys protingiausi – jiems viskas galima. Aš taip nemanau,“ – savo pozicijos laikėsi pašnekovas.
Verslininkas nesutinka su pareigūnų pateiktais skaičiais, teigdamas, kad čia priskaičiuoti ir tie iškvietimai, už kuriuos pareigūnams buvo sumokėta kaip apsaugos darbuotojams.
„Šimtas penkiasdešimt iškvietimų? Važiuodamas „primečiau“, kad jiems pigiau būtų atsiėję pas mus apsigyventi. Ką jie taip skaičiuoja – neįsivaizduoju. Nesąmoninga, – griežtų žodžių negailėjo G. Tenys. – Jei nori, kad būtų tvarka, reikia kiekvieną dieną važiuoti (pas pareigūnus – K. V.) ir aiškintis kaip vaikų darželyje.“
Pašnekovo teigimu, į kavinę dirbančius pareigūnus sunku ir prisikviesti, o atvažiavusieji tvarkos nepadaro.
„O jei policininkai nesugeba susitvarkyti su piemenimis ir gauna į „bliuską“…“ – posėdyje kalbėjo G. Tenys, prajuokindamas rajono politikus. Verslininkas pridūrė nematantis galimybių, kaip reikėtų apriboti alkoholio pardavimo laiką: – Kaip pasakyti savo svečiams, kurių dauguma yra užsieniečiai? Trečią valandą kelkitės ir eikite į kambarį, nes baigiasi darbo laikas?“
GINČIJOSI DĖL APSAUGOS
Pareigūnų duomenimis, daugiausia incidentų kyla lauke, prie įėjimo į viešbutį. Dėl šios vietos labiausiai ir susikirto verslininkų bei pareigūnų nuomonės.
Vyresnysis tyrėjas N. Dapkus pabrėžė, kad kavinėje esantys apsaugos darbuotojai privalo išeiti į lauką ir užkirsti kelią muštynėms ar spręsti kitas problemas.
„Atliekame saugos funkciją, pasižiūrime ir nieko nedarome? Taip nėra. Apsaugos darbuotojas turi žinoti savo tiesioginį darbą: išeiti į lauką, stebėti ir užkardyti,“ – teigė pareigūnas.
Tačiau viešbučio savininkas G.. Tenys „Santarvei“ tvirtino priešingai ir užsiminė, kad klientų saugumui užtikrinti samdo dvi bendroves.
Kad vieta probleminė, „Santarvę“ patikino ir saugos tarnybos „GRIFS AG“ valdybos pirmininkas Vytautas Kregždė.
Bendrovės darbuotojai pačiame minėtame viešbutyje nebudi, pagal sutartį jie reaguoja į iškvietimus – dažnai kavinės darbuotojams tenka padėti uždaryti įstaigą, išprašyti neklusnius klientus.
„Ar vietoje budinčiam apsaugos darbuotojui priklauso išeiti į lauką, priklauso nuo sutarties sąlygų. Įstatymas numato, kad apsaugos darbuotojo teisės ir pareigos numatomos apibrėžtoje vietoje – saugomame objekte. Klientas nurodo, ką reikia saugoti,“ – paaiškino pašnekovas.
O visuomenine miesto teritorija turi rūpintis policijos pareigūnai, kas numatyta jiems įstatymu.
PRIVALĖJO REAGUOTI
Oponentų „apsišaudymus“ išklausę komiteto nariai sprendimą nutarė nukelti vienam mėnesiui. Per šį laiką patarta abiem pusėms susitarti, viešbučio savininkas buvo paragintas siekti sumažinti incidentų skaičių.
Jeigu abiem pusėms rasti kompromiso nepavyks, politikai vėl grįš prie klausimo, ar apriboti prekybos alkoholiniais gėrimais laiką.
Tai būtų pirmas atvejis, – „Santarvei“ tvirtino Savivaldybės Turto valdymo skyriaus vedėjo pavaduotoja R. Podelienė.
Specialistė teigė, kad, esant konfliktinei situacijai, Savivaldybės taryba turi teisę apriboti laiką.
„Jeigu licencija išduota viešojo maitinimo įstaigai, vadinasi, alkoholio pardavimo laikas nėra niekaip ribojamas. Vadinasi, jeigu kitos kavinės norėtų, turėtų klientūros, jos galėtų dirbti neribojant prekybos laiko. Tačiau pagal įstatymą, kai mes gauname kokį raštą, privalome informuoti Tarybą, ką ir padarėme,“ – paaiškino skyriaus vedėjo pavaduotoja.
Šiuo metu rajone yra 44 viešojo maitinimo įstaigos, kuriose gali būti prekiaujama alkoholiu. Kiek kuri dirba – kiekvienos įmonės reikalas.
KONFLIKTAI – PARYČIAIS
Jeigu politikai priimtų viešbučiui nenaudingą sprendimą, G. Tenys neatmetė galimybės kreiptis į teismą.
„Tegul tada prisiima visus įsipareigojimus bankams, darbuotojams. Buvo pasiūlymas dirbti iki vienuolikos, atsiprašau, kaip aš turėčiau dirbti? Turiu tada uždaryti įstaigą,“ – piktinosi pašnekovas.
Viešbučio vadovas užsiminė, kad ši probleminė situacija galėjo kilti ir dėl konkurencijos, patikino turintis rimtų signalų.
Tačiau „Santarvės“ kalbinti verslininkai su tokiomis prielaidomis nesutiko, dar pasidžiaugė, kad yra įmonių, kurios sugeba susitvarkyti su girtais klientais.
Viešbučio „Valina“ baras anksčiau dirbo visą parą, dabar – iki devintos valandos vakaro. Įstaigos vadovė Alina Gromakova „Santarvę“ patikino, jog pakeisti darbo valandas nusprendę dėl šventos ramybės.
„Mes iki tol taip pat buvome karštasis taškas. Matote, kada ateina žmonės paryčiais, dažniausiai visų tikslas – „pasibaigti“, jie pradeda ieškoti visokių priekabių, būna daug konfliktų. Penktadieniais ir šeštadieniais dažnai kviesdavome policiją,“ – prisiminė A. Gromakova.
Kolegei paantrino ir naktinio klubo „Bildukas“ direktorė Irena Vilimienė.
„Tegul tik būna tokių įstaigų, kurios pajėgios dirbti iki penkių ryto ir gali apsikęsti su visais girtais žmonėmis, atėjusiais iš kitų įstaigų. Po trečios valandos – pats konfliktų metas,“ – įsitikinusi moteris, šioje srityje dirbanti keturiolika metų.
KLIENTUS IŠLYDI
I. Vilimienė „Santarvei“ pasakojo, kad prieš trejus metus jos vadovaujama įmonė taip pat buvo iškviesta „ant kilimėlio“. Tik tąkart Savivaldybės administracija signalą gavo ne iš pareigūnų, bet iš aplinkinių gyventojų.
„Jie (politikai – K. V.) tarpusavyje diskutavo ir protingai pamąstė: kas iš to, jei uždrausi? Visame pasaulyje naktiniai klubai dirba bent iki trečios valandos nakties. Tik aš labai norėčiau, kad labiau reaguotų policija. Čia miesto valdžios reikalas – kaip išlaikyti ramybę. Turėtų labiau dėmesio skirti ar daugiau žmonių priimti. Juk viešoji erdvė yra ta, kas yra už mano durų,“ – pastebėjo klubo direktorė.
I. Vilimienė pasakojo kartais pati skambinanti pareigūnams ir prašanti ekipažo pravažiuoti gatve – kartais to užtenka, kad neįsipliekstų konfliktai.
Direktorė akcentavo, kad konfliktus lauke gesina ir apsaugos darbuotojas, nors jam ir nepriklauso „lįsti į lauką“.
„Jeigu yra mano teritorija, jeigu aš noriu, kad mano klientai išeitų saugūs ir kad sugrįžtų pas mane, iš paskutiniųjų prašau, kad, kiek įmanoma, neleistų vykti muštynėms. O nuo trečios valandos aš pati stoviu prie durų ir išlydžiu visus klientus, prašau gerbti vienas kitą ir kaimynus. Tik tokie būdai veiksmingi,“ – įsitikinusi pašnekovė.
Elijaus KNIEŽAUSKO nuotr.: Daugiausiai konfliktų tarp įkaušusių klientų įvyksta lauke – prie įėjimo į barą.