Geras kolektyvas, gebėjimas analizuoti rinkos pokyčius, motyvuota rizika yra pagrindiniai įmonės sėkmės garantai. Tokia yra bendrovių, kurių spartus augimas buvo įvertintas „Verslo žinių“ organizuotame konkurse „Gazelė“, vadovų nuomonė. Šiemet šalies smulkaus ir vidutinio verslo lyderėmis tapo dešimt mažeikiškių įmonių: UAB „Impeka, UAB „Mažeikių strėlė“, UAB „Juodasis gintaras“, UAB „Retoras“, UAB „Rudesta“, UAB „Kavita“, UAB „Jubana“, UAB „Anista“, UAB „Mažeikių rugelis“. Konkurso organizatorių teigimu, „Gazelės“ nominacija garantuoja tarptautinį pripažinimą.
IŠGYVENTI
ŠALIA PLĖŠRŪNŲ
Statistikos departamento duomenimis, Lietuvoje realiai veikia per 76 tūkst. įmonių. Beveik 96 proc. jų – smulkios ir vidutinės. Tačiau, ekspertų teigimu, politikai ir visuomenė jas nepelnytai pamiršta. Tuo tarpu didžiosioms įmonėms yra skiriama kur kas daugiau dėmesio.
Dėl gebėjimo greitai prisitaikyti ir išnaudoti progas džiunglėse gazelė sugeba išgyventi šalia plėšrūnų. JAV ekonomistas Davidas Birchas versle atrado šio gyvūno paralelę. Tai nedidelės įmonės, dėl savojo lankstumo sėkmingai augančios, kuriančios darbo vietas ir verčiančios greičiau suktis ekonomikos variklį.
Šią idėją pirmiausia pritaikė Danijos verslo dienraštis „Borsen“. Vėliau danų pavyzdžiu pasekė švedai, lenkai, estai, latviai, austrai. Trečius metus „Gazelė“ keliauja ir po Lietuvos verslo džiungles.
„Šio konkurso tikslas – pagerbti ir padrąsinti smulkų ir vidutinį verslą, suteikti jam didesnį pagreitį, šviesti įmonių vadovus“, – „Santarvei“ sakė „Verslo žinių“ redaktorius Ramūnas Terleckas. Jo teigimu, per tuos trejus metus smulkus ir vidutinis verslas taip nušuoliavo į priekį, jog dabar beveik visas šalies įmones galima vadinti „gazelėmis“.
„Kai pirmą kartą organizavome „Gazelės“ konferenciją, mus trikdė salėje tvyranti tyla. Manėme, kad dar ilgai teks „eiti į liaudį“. Per tokį trumpą laiką auditorija užaugo akyse – dabar verslininkai žino, ko nori, jų klausimai konkretūs, aiškūs“, – džiaugėsi R. Terleckas.
„Gazelės“ projekte dalyvaujančios įmonės turėjo nurodyti, kaip per pastaruosius ketverius metus augo apyvarta.
Pirmaisiais lyginamojo laikotarpio metais (2002 m.) įmonės apyvarta turėjo būti 0,5–10 mln. Lt. Per ketverius metus ji turėjo išaugti ne mažiau kaip 50 proc. Vertinant įmones, svarbus kriterijus – skaidrumas ir viešumas.
„Šalyse, kuriose vyksta šis konkursas, „Gazelės“ logotipas yra lyg kokybės ženklas. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse užtenka nurodyti, kad įmonė yra viena iš „Gazelės“ lyderių, ir jiems aišku, kad tai – veržli, gera, patikima partnerė. Jokių kitų rekomendacijų jiems nereikia“, – teigė „Verslo žinių“ redaktorius.
ĮSITVIRTINTI PADĖJO
PAGARBA
Tarp trijų geriausių Telšių apskrities „gazelių“ – statybinių medžiagų prekyba besiverčianti UAB „Impeka“. Per pastaruosius ketverius metus šios įmonės apyvarta išaugo beveik 263 proc. Lietuvos rinkai tiekianti Prancūzijoje pagamintą laminuotą grindų dangą bei Vokietijos koncerno EGGER DSP produkciją (palanges, stalviršius, baldines plokštes) UAB „Impeka“ džiaugiasi nuolat augančiu pelnu. Ne išimtis ir 2006 metai.
Įmonės vadovo Geručio Senkaus teigimu, puikių rezultatų pasiekta tik gero kolektyvo dėka.
„Jau šešerius metus mūsų kolektyvas beveik nesikeičia. Matyt, žmones tenkina darbo sąlygos bei atlyginimai, todėl ir lieka pas mus. Mūsų darbuotojai – tikrai puikūs specialistai“, – „Santarvei“ džiaugėsi direktorius.
Anot G. Senkaus, Mažeikiuose tokio profilio įmonei nėra lengva konkuruoti su kur kas didesnėmis bendrovėmis („Senukais“, „Mažeikių Varduva“). Įsitvirtinti rinkoje padėjo pagarba kiekvienam klientui – nė vienas nėra atstumiamas. Be to, 2004 metais buvo priimtas gana ryžtingas sprendimas – UAB „Impeka“ įsigijo nuosavą prekybos bazę, todėl nebereikia pelno dalies skirti mokesčiui už nuomą.
„Praėjusiais metais „Gazelės“ konkurse pelnėme geriausiųjų titulą Telšių apskrityje. Pastebėjome, kad šis įvertinimas įmonei pridėjo svorio: dabar ir klientai, ir partneriai žiūri į mus kaip į patikimą, augančią, turinčią perspektyvą įmonę“, – sakė „Impekos“ vadovas.
INVESTICIJOS ATSIPERKA
UAB „Mažeikių strėlė“, eksploatuojanti, montuojanti, rekonstruojanti įvairaus galingumo ir paskirties kėlimo kranus, trečią kartą įvardinta kaip „Gazelės“ lyderė. Įmonės generalinis direktorius Kęstutis Slavinskas „Santarvei“ prisipažino niekada nesureikšminęs šio apdovanojimo, nes, jo nuomone, augant šalies ekonomikai, auga ir smulkus bei vidutinis verslas.
„Iki šiol nesinaudojome „Gazelės“ ženklu. Tačiau prieš kelias dienas pagalvojau, kad reikėtų, nes, lankydamasis Vokietijoje, išgirdau, jog užsieniečiai į jį žiūri kaip į didelį pasiekimą. Mane tai truputį nustebino“, – svarstė verslininkas.
Nuo 2002ųjų iki 2005ųjų (šis laikotarpis buvo vienas iš „Gazelės“ vertinimo kriterijų – V.S.) „Mažeikių strėlės“ apyvarta išaugo beveik 226 proc. Anot K. Slavinsko, jeigu būtų vertinti ir 2006ieji, įmonės apyvartos pokytis būtų buvęs 500 proc.
„Lietuvoje sparčiai auga rinka, patys labai stengiamės, daug investavome, turime filialus Klaipėdoje ir Vilniuje. Pagrindinė mūsų niša – automobilinių kranų nuoma ir tiltinių kranų gamyba. Perkame labai brangius kranus, kurie mums ir neša pajamas“, – sėkmės receptu dalijosi įmonės vadovas.
K. Slavinskas džiaugėsi, kad Lietuvoje ir Latvijoje „Mažeikių strėlė“ užima gana tvirtas pozicijas. Jas garantuoja turimų kranų kiekis bei jų keliamoji galia. Tačiau sustoti neketinama – už poros savaičių Mažeikius turėtų pasiekti 2 mln. eurų kainavęs kranas, kurio keliamoji galia – 400 tonų. Lietuvoje tokio dar niekas neturi.
KOKYBĖS NEAUKOJA
DĖL KAINOS
UAB „Juodasis gintaras“ taip pat trečiąkart pripažinta viena iš sėkmingiausiai dirbančių ir sparčiausiai besiplečiančių bendrovių Lietuvoje. Per ketverius metus įmonės apyvarta išaugo daugiau nei 200 proc. Įmonės vadovai neabejoja, kad ir kitąmet „Juodasis gintaras“ bus tarp „Gazelės“ geriausiųjų.
„Per paskutinius šešerius metus augome labai stabiliai. Siekėme, kad įmonės plėtra būtų pagrįsta, vengėme stichiškumo. Dabar esame numatę ateinančių trejų metų tikslus. Modernizuosime įmonės transportą, technologijas, sieksime sutvarkyti apskaitos, verslo rezultatų vertinimo sistemas ir ruošimės naujam plėtros etapui“, – planais dalijosi vadovas Robertas Karvauskas.
Direktoriaus nuomone, pagrindinė bendrovės sėkmės priežastis – žinios. Drauge su pavaduotoju verslo vadybos jis mokėsi Anglijoje.
„Stebime aplinką, įvertiname visus faktorius. Pavyzdžiui, prasidėjus migracijai, prognozavome, kad darbo jėgos tikrai trūks. Iš anksto ėmėmės visų galimų priemonių, kad mūsų įmonę tai paveiktų minimaliai. Išsaugojome tikrai auksinį kolektyvą. Stengiamės dėl savo darbuotojų. Kai kurie žmonės pas mus dirba nuo įmonės įsikūrimo. Manome, kad tai – didžiulis pasiekimas“, – džiaugėsi verslininkas.
Žinios padeda įveikti ir konkurenciją. Jos taip pat padeda įmonei būti aukštos kokybės garantu.
„Žinoma, suprantame, kad klientams yra svarbi kaina, tačiau mes niekada neaukojome kokybės dėl kainos. Be to, į viską žiūrime iš kliento pozicijų ir verčiamės per galvą, kad pateiktume būtent tai, ko jam reikia. Juk klientui reikia, kad mes padėtume išspręsti jo problemas“, – kalbėjo R. Karvauskas.
„Juodasis gintaras“ aukštus reikalavimus kelia ne tik sau, bet ir tiekėjams. Direktoriaus nuomone, gali stengtis styguoti darbą, surinkti labai gerus darbuotojus, tačiau, neturint gerų tiekėjų, nieko gero nebus.
„Šitame versle tiekėjai – pagrindinė sėkmingo verslo prielaida. Labai atsakingai juos renkamės, nuolat auklėjame, kad dirbtų pagal mūsų standartus, kurie išplaukia iš klientų poreikių. Esame stiprus laidininkas tarp kliento ir tiekėjo“, – sakė direktorius.
PAVASARIS –
VILIONIŲ METAS
„Gazelės“ organizatoriai pastebi, kad daugiausia 2006 m. „gazelėmis“ tituluotų bendrovių vertėsi statyba. Tai nenuostabu, nes statybų sektorius išgyvena bumą.
UAB „Rudesta“ vadovas Valdas Kumpys pritaria, kad statybų verslo pakilimas davė pliusų. Tačiau atsirado ir naujų problemų: pradėjo stigti darbuotojų, sunku įsigyti reikiamų medžiagų.
„Anksčiau tiekėjai prie mūsų stovėdavo išsirikiavę į eilę, dabar mes apie juos glaustomės. Jaučiame įtampą ir dėl darbuotojų stygiaus. Ypač pavasarį jie pradedami vilioti iš vienos įmonės į kitą. Naujų specialistų neatsiranda – tie patys tampomi. Stengiamės juos sulaikyti didindami darbo užmokestį, organizuodami įvairias šventes. Žmogus ne tik darbu sotus, todėl stengiamės kurti gerą kolektyvo klimatą“, – pasakojo V. Kumpys.
„Rudestai“ ypač sėkmingi buvo 2006 metai – apyvarta išaugo iki 27,3 mln. litų. Užsakovai įmonę vertina dėl darbų kokybiškumo bei gebėjimo laikytis numatytų terminų.
„Žinoma, kokybė yra sąlyginis dalykas: vienam atrodo taip, kitam – kitaip. Tačiau didelių nusiskundimų negauname. Jeigu pasitaiko, stengiamės reaguoti, ištaisyti klaidas“, – teigė „Rudestos“ direktorius.
SĖKMĖS GARANTAS –
KOMANDA
Visi „gazelių“ vadovai „Santarvę“ tikino, kad tokių puikių rodiklių įmonės pasiekė tik kolektyvų dėka.
„Kiekvienai įmonei labai svarbūs yra du dalykai: pastovumas ir gera komanda. Tik rūpindamasis savo kolektyvu verslininkas gali kažką pasiekti. Būtina gerbti žmones, juos puoselėti. Apie augimą gali galvoti tik tie, kurie sugeba savo įmonėje išlaikyti žmones, saugoti, puoselėti gerąjį potencialą“, – akcentavo UAB „Kavita“ direktorius Audrūnas Petrikaitis.
Be to, verslininkams būtina koja kojon žengti su laiku, pokyčiais verslo aplinkoje. Pasak UAB „Jubana“ direktoriaus Juliaus Banio, nuolat mokytis turi ne tik įmonės vadovas – kolektyvui taip pat būtina sudaryti sąlygas tobulėti.
„Juk sėkmės pagrindas yra žmonės. Vienas iš mūsų įmonės devizų: sukurk žmogui maksimaliai patogias, puikias darbo sąlygas ir tik tada iš jo reikalauk. Kolektyvo darbo rezultatus reikia vertinti pagal tai, kiek pats jam duodi“, – įsitikinęs J. Banys.
Jono STRAZDAUSKO nuotr: K. Slavinskas džiaugėsi, kad Lietuvoje ir Latvijoje „Mažeikių strėlė“
užima gana tvirtas pozicijas.