
Užlieknės pagrindinės mokyklos mokiniai ir mokytojai rugsėjo–gruodžio mėnesiais dalyvavo projekte „Aš – pasaulio dalis“. Mūsų mokykla dalyvauja gamtosauginių mokyklų judėjime, todėl vienas iš projekto tikslų buvo daugiau dėmesio skirti gamtos pažinimui, aplinkos tyrinėjimui, gamtosauginių kompetencijų ugdymui.
Po veiklų – refleksijos
Šio projekto metu didžiausią dėmesį skyrėme socialiai remtinų, socialinės rizikos, nepilnų šeimų vaikams, jų užimtumui po pamokų ir atostogų metu. Tikslingai planavome veiklas, kurios skatintų vaikų susidomėjimą ir aktyvų dalyvavimą. Tai išvykos, popietės, viktorinos, konferencijos, edukacijos, kūrybinės dirbtuvės, sportinės varžybos, žygiai ir projekto sklaidai būtina patirtis – informacijos rinkimas ir apipavidalinimas IT priemonėmis.
Po kiekvienos išvykos vykdavo refleksija, kai mokiniai praktiškai taikė pamokose įgytas žinias. Tai straipsnių apie keliones paruošimas, kilnojamosios parodos, kai mokomasi žodžiais, piešiniais ir fotografija perduoti savo patirtas emocijas. Pasinaudodami IT, mokiniai ruošė trumpus aplankytų objektų pristatymus per geografijos, istorijos pamokas.
Vaikų kelionių po saugomas teritorijas nuotraukas pateikėme ir respublikiniam nuotraukų konkursui „Atrask geografą savyje, pažindamas Lietuvos saugomas teritorijas“ bei dalyvavome virtualioje kūrybinių darbų parodoje „Jausmai ir emocijos“, skirtoje Vaikų emocinės gerovės metams. Vaikai iš gamtinių medžiagų kūrė emocijas, o už kūrybiškumą apdovanoti padėkomis.
Netrūko kelionių
Vienas pagrindinių projekto užsiėmimų – kelionės. Keliavome po saugomas Lietuvos teritorijas: Žemaitijos nacionalinį parką, Ventos regioninį parką, Vaclovo Intos akmenų muziejų ir parką, Žagarės regioninį parką, Trakų istorinį nacionalinį parką ir Neries regioninį parką. Vaikai susipažino su etnografinių regionų išskirtinumu, jų kulinariniu paveldu, papročiais, kalba.
Prieš kiekvieną kelionę vykdavo pasiruošimas mokykloje: organizavome popietes „Pažink Platelius“ ir „Pilies atmintis“, konferencijas „Šiaurės Lietuva“ ir „Ką žinau apie savo šalies sostinę“, sportinio aktyvumo renginius „Stebuklingas kamuolys“ ir šaškių varžytuves. Mokiniai domėjosi vietovėmis, į kurias planavome vykti, sprendė kryžiažodžius, minė mįsles. Aktyviausi buvo apdovanoti įvairiais prizais.
Iš išvykų – daug įspūdžių
Nuvykę į saugomas teritorijas, mokiniai daug keliavo pėstute. Nuėjome iki Juodojo (Meilės) akmens (Ventos regioniniame parke), įveikėme Šeirės, Varnikų, Žagarės ozo pažintinius takus, Žvelgaičio piliakalnį. Lavinti sportinę ištvermę, sveiką gyvenseną ir kuo daugiau laiko praleisti gamtoje tyrinėjant aplinką nuolat skatino fizinio lavinimo mokytoja A. Šimkuvienė.
Kiekvienos kelionės metu mokiniai susipažino su to regiono mitybos įpročiais: Plateliuose mokiniai edukacijos metu vaišinosi šiupiniu ir mieliniais blynais, Trakuose – kibinais, Žagarėje – ant laužo virtu plovu. Trakuose dalyvavo edukacijoje, kurios metu patys gamino kibinus, sužinojo, kad net yra kibinų sukėjo specialybė.
Turiningų išvykų metu aplankėme Salantuose esančią Mindaugo Ivanausko ZOO SODYBĄ, Pilies ir Šokoladinių skulptūrų muziejus Trakuose, Šaltojo karo ir Užgavėnių kaukių muziejus Plateliuose, Europos parką ir Katedros aikštę Vilniuje. Mokiniai artimiau susipažino su Lietuvos praeitimi, papročiais. Plateliuose bendravome tik žemaičių kalba.
Atrado aktyvių laisvalaikio veiklų
Įvairiuose užsiėmimuose mokėme vaikus emocijas išreikšti kūrybiškai: popiečių „Pasidaryk pats“, „Rudens mandala“, „O jūs vaikai taip darykit, kaip meistrelis daro“ metu vaikai lipdė, piešė, šoko, dainavo, o kūrybinių dirbtuvių „Vabalų viešbutis“ metu pagamino viešbutį vabzdžiams. Jis papuošė mūsų mokyklos aplinką.
Šių veiklų metu vaikai atrado naujus aktyvius laisvalaikio praleidimo būdus, patyrė daug teigiamų emocijų, susipažino su įvairių profesijų atstovais, išmoko kultūringai bendrauti tarpusavyje, daugiau dėmesio skirti vieni kitiems, mokėsi pasirūpinti jaunesniais broliais ir sesutėmis, jaunesniais draugais, pasikeitė mokinių bendravimas su mokytojais. Tik keliaujant ir dirbant kartu ugdoma mokinių tarpusavio bendravimo kultūra, pagarba vienas kitam, užsibrėžto tikslo siekis, atsakomybė, savarankiškumas, bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijos. Mokinių kūrybiškumą lavinome dirbdami kartu: apipavidalindami surinktą informaciją, akcentuodami grįžtamąjį ryšį.
Džiaugiasi patirtimi
Projektą vainikavo užsiėmimai laukiant didžiosios Kalėdų šventės. Mokyklos socialinės pedagogės Nijolės Achrem iniciatyva pradinių klasių mokiniai dalyvavo respublikinėje socialinėje akcijoje „Mano laimingesnės Kalėdos“. Mokiniai atliko advento kalendoriaus užduotis. Turiningą laikotarpį užbaigė popietė, kurios metu vaikai, klausydami socialinės pedagogės patarimų, laikydamiesi tradicijų, atsakingai padengė Kūčių stalą. Visi mėgavomės pačių išsikeptais imbieriniais sausainiais, paslapties laukimu ir lengvučiais, širdelėse plazdančiais angelais… Perduodami vienas kitam žvakutę ir savo širdies šilumą, linkėjome ramybės. Buvo gera būti drauge…
Projektas vyko sėkmingai, nuoširdžiai dėkojame visai mokyklos bendruomenei. Jo metu visi supratome, kad mokytis ir daug sužinoti galima visur, ne tik mokykloje. Kiekviena pabaiga yra kažkieno naujo pradžia, tad projekto metu įgytą patirtį tęsime susitikę kitais metais.
A. MONTVYDIENĖ
Projekto vadovė