Užkertamas kelias vandentvarkos ūkio privatizavimui

Nuotrauka iš redakcijos archyvo

Aplinkos ministerija Vyriausybei teikia parengtas Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pataisas. Jeigu joms bus pritarta ir jos bus priimtos, žadama, kad vartotojai turėtų pajusti siūlomos vandens ūkio pertvarkos privalumus pagal paslaugų kokybę ir jų kainą.


Gyventojai nerimauja

„Patobulintas įstatymas padės sutvarkyti Lietuvos vandens ūkį. Teigiamų pokyčių sulauksime tik pradėję racionaliai jį valdyti, sustambinę vandens tiekimo įmones, suvienodinę vandens paslaugų kainas vartotojams“, – sako aplinkos ministras Valentinas Mazuronis.
Pasak ministro, siūlomos naujos įstatymo nuostatos užkerta kelią bet kokioms galimybėms privatizuoti vandentvarkos ūkį. Dėl šių galimybių viešojoje erdvėje esą nuolat girdėti nerimastingų abejonių, ar jis nebus privatizuojamas. Tokių galimybių atveria dabartiniai teisės aktai, įpareigojantys viešuosius vandens tiekėjus parinkti konkurso būdu, nes konkurse dėl vandens tiekimo – monopolinės veiklos – gali dalyvauti ir privatūs asmenys. Aplinkos ministerijos parengtos įstatymo pataisos numato, kad vandens tiekimo veiklos organizavimu gali užsiimti tik savivaldybės, kurios pačios parinks viešuosius vandens tiekėjus ir nustatys vandens paslaugų kainas.
Iki šiol šalyje nėra paskirta nė vieno viešojo vandens tiekėjo, neišduota nė viena licencija, nors įstatymas įpareigojo savivaldybes tai padaryti dar iki 2008 m. birželio 30 d. Esą baimintasi skelbti konkursą viešajam vandens tiekėjui parinkti, kad vandentvarkos ūkio nepasisavintų privatūs asmenys. Tokią padėtį pakeistų naujasis įstatymas, numatęs, kad viešuosius vandens tiekėjus skiria savivaldybių tarybos, rašoma ministerijos pranešime.


Pirmenybė – mažoms gyvenvietėms

Priėmus siūlomas įstatymo nuostatas, būtų užtikrintos ir vienodos paslaugų kainos. Šiuo metu vienoje savivaldybėje veikiantys du ar keli vandens tiekėjai tą pačią paslaugą teikia skirtingomis kainomis. Padėtis pasikeis, sustambinus vandens tiekimo įmones, kad savivaldybėse būtų tik po vieną viešąjį vandens tiekėją. Konkretūs vandentvarkos įmonių stambinimo pavyzdžiai rodo, kad tam tikrais atvejais vandens paslaugų kaina vartotojams ne tik ne didėja, bet ir sumažėja.
„Siūlome nustatyti ir paviršinių nuotekų tvarkymo sistemą, į kurią nekreipiama dėmesio jau visą dvidešimtmetį, nors šių nuotekų daroma žala gamtai akivaizdi. Juk su jomis į vandens telkinius patenka naftos ir kiti teršalai“, – sako V. Mazuronis.
Siekiant išspręsti nuotekų tvarkymo problemas, pirmenybę finansuojant vandentvarkos ūkį 2014–2020 m. numatoma skirti mažoms ir atokesnėms gyvenvietėms, mažesnėms kaip 2 tūkst. gyventojų, kurios iki šiol neturėjo galimybių tvarkyti savo nuotekų.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

*