
Kitais metais Julijono Kumpikevičiaus aerodromas, kurį šiuo metu valdo Mažeikių aeroklubas, minės 40-ąsias veiklos metines. Ketinama surengti didžiulę aviacijos šventę, į kurią susirinks svečiai iš visos Lietuvos ir užsienio.
Jubiliejų pasitinkantis Mažeikių aeroklubas susiduria su problemomis. Vis daugiau investicijų prireikia vienintelio turimo lėktuvo „AN2“, kuris reikalingas rengiant parašiutininkus, remontui. Skaičiuojama, kad kitais metais remontui gali prireikti apie 80 tūkst. eurų.
Mažeikių aeroklubo vadovai kreipėsi į rajono valdžią ir politikus, prašydami nupirkti kelis kartus pigiau kainuojantį lėktuvą. Kol kas lėktuvo pirkti neskubama, bet neatmetama galimybė prie šio klausimo sugrįžti kitais metais.
Pagrindinė veikla
J. Kumpikevičiaus aerodromas su visais jame esančiais pastatais, įranga bei 40 metų skaičiuojančiu lėktuvu priklauso Savivaldybei.
Pagal panaudos sutartį turtą valdo ir prižiūri Mažeikių aeroklubas, užsiimantis profesionalia sportine bei mėgėjiška aviacine veikla.
Pagrindinė aeroklubo veikla – pramoginiai šuoliai parašiutu, apžvalgos skrydžiai bei ultra lengvųjų orlaivių skrydžiai.
Aeroklubo lėktuvas ir sportininkai dalyvauja įvairiuose šalies renginiuose. J. Kumpikevičiaus aerodrome organizuojamos aviacijos šventės, aviacinio sporto varžybos, čia ruošiami pilotai.
Be to, aerodrome nusileidžia ir iš jo kyla nemažai atskrendančių lėktuvų iš įvairių mūsų šalies ir kaimyninių šalių aerodromų.
Mažeikių aeroklubas vysto ir aviacinio turizmo idėją.
Reikalauja remonto
Mažeikių aeroklubo instruktorius Rimantas Morkūnas į valdžios atstovus ir politikus kreipėsi, prašydamas nupirkti lėktuvą už 25 tūkst. eurų.
Šis lėktuvas yra po kapitalinio remonto ir jo iš pagrindų remontuoti artimiausiu laiku nereikėtų. Apie tai R. Morkūnas kalbėjo praėjusią savaitę vykusiame Savivaldybės tarybos Ekonomikos, finansų ir vietinio ūkio komiteto posėdyje.
Jis politikus informavo, kad dabar turimas lėktuvas „AN2“ yra pagamintas 1983 m. Kasmet lėktuvas remontuojamas, kad gautų reikalingus dokumentus ir įvertinimą, kad galėtų toliau skraidyti. Tokiam remontui išleidžiama apie 7–8 tūkst. eurų.
„Mūsų lėktuvas yra pakankamai nusidėvėjęs, todėl jam reikalingos didelės investicijos. Gavome komercinį pasiūlymą iš Klaipėdoje esančio aeroklubo pirkti lėktuvą po kapitalinio remonto. Kaina sąlyginai nedidelė – 25 tūkst. eurų. Jo kaina nedidelė, nes lėktuvas neturi variklio. Lėktuvui panaudotume mūsų turimą variklį“, – politikams sakė R. Morkūnas.
Nurodytas laikas
Mažeikių aeroklubo instruktorius informavo: siūlomo pirkti lėktuvo dalys ir detalės turi garantiją iki 2030 metų, o jų lėktuve pakeista didžioji dalis.
R. Morkūnas atkreipė dėmesį: atsakymą dėl pirkimo pardavėjui reikia pateikti iki lapkričio 30 d.
„Pardavėjas nori, kad lėktuvas būtų naudojamas ir liktų Lietuvoje, todėl ir pasiūlė mums jį pirkti“, – kalbėjo R. Morkūnas.
Po posėdžio aeroklubo instruktorius „Santarvei“ sakė, kad tenykštis aerodromas yra naikinamas, todėl klaipėdiečiai ir parduoda lėktuvą. Pasak R. Morkūno, dabar esanti gera proga mažeikiškiams nusipirkti lėktuvą ir naudoti jį savo poreikiams.
Du pasirinkimai
Tarybos Ekonomikos, finansų ir vietinio ūkio komiteto pirmininkas Deivydas Vyniautas posėdžio metu pastebėjo: pateikta tik informacija, sprendimo projektas nėra parengtas ir šis klausimas neįtrauktas į komiteto darbotvarkę.
„Yra dvi opcijos: kreiptis į Mažeikių rajono savivaldybės administraciją ir ji savo ruožtu nuspręstų arba eiti tiesiai į Tarybą, nors klausimas ir nebuvo svarstytas komitete. Šiuo atveju, čia jau turbūt merės prerogatyva“, – kalbėjo D. Vyniautas.
Komiteto primininkas kreipėsi į posėdyje dalyvavusią Savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėją Juliją Balvočienę, klausdamas jos nuomonės dėl lėktuvo pirkimo.
Vedėja atsakė: „Nematau jokių finansinių galimybių.“
Išsilaiko iš šuolių
Ekonomikos, finansų ir vietinio ūkio komiteto posėdyje Tarybos narys Paulius Auryla paklausė, kokią funkciją atliktų naujasis lėktuvas: „Ar jis yra reikalingas Lietuvos grėsmių kontekste?“
R. Morkūnas atsakė: „Mūsų klubas vykdo parašiutininkų šuolius ir turimą lėktuvą naudojame tik tam. Tik per parašiutininkų šuolius mes išlaikome 64 hektarų aerodromą. Aerodromo žemė yra Nacionalinė žemės tarnybos nuosavybė, ją naudojame pagal panaudos sutartį.“ Jis sakė, kad naujasis lėktuvas būtų naudojamas tai pačiai veiklai tęsti.
R. Morkūnas informavo: kasmet atvažiuoja ir aerodromą įvertina specialios komisijos. Jei viskas gerai ir atitinka standartus, komisijos patvirtina aerodromo tinkamumą priimti lėktuvus.
„Atskrenda daug lėktuvų. O turimo lėktuvo pagrindinė paskirtis – parašiutininkų šuoliams. Per metus nuo 150 iki 400 žmonių pas mus atlieka šuolius su parašiutais“, – „Santarvei“ sakė R. Morkūnas.
Išsakė palaikymą
Tarybos narys Kęstutis Bartkevičius pastebėjo: Mažeikių aerodromas nuo pat aštunto dešimtmečio laikosi tik Rimanto ir Alos Morkūnų iniciatyva.
„Mažeikiai be aviacijos – Mažeikiai be ateities. Manyčiau, kad reikia „supūsti žandus“ ir palaikyti juos bei nupirkti lėktuvą“, – kalbėjo K. Bartkevičius.
Panašios nuomonės yra ir Tarybos narys Antanas Tenys: „Alos ir Rimanto dėka aerodromas laikosi. Jaunimas, kuris propaguoja parašiutų sportą, pasiekia gerų rezultatų. Reiktų palaikyti šitą aerodromą.“
Kita vertus, Tarybos Ekonomikos, finansų ir vietinio ūkio komiteto pirmininko pavaduotojas A. Tenys pripažino: „Šių metų biudžete mes tikrai nesurasime pinigų, bet planuodami kitų metų biudžetą galėtume šį klausimą pasvarstyti. Nesakau, kad 100 proc. nupirksime, matysime, kaip susidėlios biudžetas. Poreikių yra gana daug visoms sritims. Pinigų, kaip visada, nėra per daug.“
Pasak jo, 25 tūkst. eurų kaina už kapitališkai suremontuotą lėktuvą nesanti didelė, tad R. Morkūnui A. Tenys pasiūlė „pratempti iki kitų metų vasario mėnesio, kol tvirtinsime biudžetą ir bus priimtas sprendimas – arba taip, arba ne“.
D. Vyniautas teigė: esant tokiai dabartinei geopolitinei situacijai, būtina turėti veikiantį aerodromą.
Reikalingas konkretumas
R. Morkūnas Tarybos nariams akcentavo, kad atsakymą dėl lėktuvo pirkimo pardavėjui reikia pateikti jau dabar, iki lapkričio 30 d.
„Jeigu dabar negalima skirti pinigų, gal būtų galima oficialų savivaldybės raštą gauti? Kad aš galėčiau nuvažiuoti su tuo raštu į Klaipėdą ir kalbėtis toliau. Kad jie paliktų tą lėktuvą iki tol, kol bus pinigai. Neužtenka vien tik mano pasakymo, kad mes tikrai pirksime. Ir taip tempiame ilgai“, – kalbėjo Mažeikių aeroklubo atstovas.
Tarybos narys Linas Memys komiteto posėdyje priminė, kad Mažeikių aeroklubas žinomas nuo senų laikų.
„Dėl entuziazmo jis gyvuoja iki šiol. Lėktuvas yra ir fiziškai, ir morališkai atgyvenęs, todėl reikėtų mums atrasti galimybę nupirkti kitą. Ypač dabar, kai yra labai svarbus laikas“, – kalbėjo L. Memys.
Jis svarstė: gal būtų galima šį klausimą įtraukti ir į lapkričio 30 dieną vyksiantį Tarybos posėdį.
„Taryboje galėtume apsispręsti ar bent jau ketinimų protokolą pasirašyti, ar dar kažką. Iš mūsų pusės būtų labai operatyvu, o ir lėktuvo savininkas, turėdamas atsakymą, galėtų rezervuoti lėktuvą“, – teigė Tarybos narys.
Vis tik šis klausimas taip ir nebuvo įtrauktas į ketvirtadienį vykusio Tarybos posėdžio darbotvarkę.
Kol kas neketina pirkti
Pakomentuoti situaciją dėl lėktuvo pirkimo „Santarvė“ paprašė Savivaldybės merės Rūtos Matulaitienės.
Savivaldybės vadovė atsakė, kad ji negali į Tarybos darbotvarkę vienasmeniu sprendimu įtraukti klausimo, kuriam nėra parengta jokių sprendimo projektų, ir nesvarstyto komitetuose.
Dabar politikams buvo pateiktas tik informacinis pranešimas, ko nori Mažeikių aeroklubas, kokie jo poreikiai.
„Artimiausiuose planuose lėktuvo pirkimo nėra numatyta. Be to, perkant yra vadovaujamasi tam tikromis procedūromis, teisės aktais, viešųjų pirkimų tvarkos privalu laikytis. Tai buvo tiesiog pašnekesys su politikais, niekur nevedantis“, – apie Mažeikių aeroklubo kreipimąsi „Santarvei“ kalbėjo R. Matulaitienė.
Ieško rėmėjų
Paaiškėjus, kad lėktuvas greitu laiku nebus perkamas, „Santarvė“ pasidomėjo, ar Mažeikių aeroklubas negalvoja apie galimybes gauti finansavimą iš kitų šaltinių: rėmėjų, reklamos užsakovų ir pan.
R. Morkūnas suabejojo, ar kas norės reklamuotis per aeroklubo veiklas, nes skrydžių nėra labai daug. Be to, daugelis žmonių vis dar bijo skristi ar šokti su parašiutu.
„Dėl galimo finansavimo bandėme kalbėtis ir su rajono įmonėmis, organizacijomis, ir su naftos perdirbimo įmone. Daugelis nepasako konkretaus „Ne“, tačiau kol kas ir paramos nelabai sulaukiame. Gal nemokame prašyti?“ – retoriškai klausė R. Morkūnas.
„Santarvės“ pašnekovas priminė, kad Mažeikių aeroklubas turi paramos gavėjo statusą, todėl džiaugtųsi, jei atsirastų žmonių, norinčių prisidėti prie jų veiklos ir lėktuvo pirkimo.
Nuotr. iš redakcijos ir aeroklubo archyvų