Akcizo dyzelinui didinimas išprovokuos kainų augimą

Seimas šią savaitę skubos tvarka pritarė Akcizų įstatymo pataisoms, tad nuo kitų metų brangs dyzelinas ir tabako gaminiai.
Prekiautojai degalais tvirtina, kad pavasarį verslo ir paprastų vartotojų laukia neišvengiamas maisto bei paslaugų kainų kilimas.

VYKDO ĮSIPAREIGOJIMUS
Vietoj 947 litų už toną, nuo Naujųjų metų dyzelinas pagal įsipareigojimus Europos Sąjungai bus apmokestinamas 1,043 tūkst. litų už toną akcizu. Po dvejų metų jis bus didinamas dar kartą, iki 1,14 tūkst. litų.
Finansų ministerijos skaičiavimu, dėl akcizo pakeitimo litras dyzelinių degalų pabrangs apie 12 centų. Prekiautojai degalais tvirtina, kad dyzelino kaina, nepaisant rinkos tendencijų, tiek ir pakils. „ORLEN Lietuvos“ atstovai neseniai „Santarvei“ sakė, kad didinti dyzelino kainos kitąmet neprognozuoja – priklausysią nuo to, kaip sureaguos rinka.
Šalies ekonomistai skelbia, kad net ir padidinus akcizo tarifą, Lietuvoje dyzelinas turėtų išlikti vienas pigiausių tarp Vidurio ir Vakarų Europos valstybių. Esą mūsų šalyje dyzelino kainos išliks konkurencingos ir po šio pakėlimo, nes šios degalų rūšies akcizus nuo kitų metų didina ir Lenkija su Estija.

KAINOS PADIDĖJO JAU DABAR
Vairuotojai jau dabar spėlioja, kokios bus degalų kainos po Naujųjų metų. Sparčiai lipti į viršų jos ėmė šią savaitę. Per kelias dienas degalai pabrango po keliasdešimt centų už litrą.
Mažeikių degalinėse populiariausio 95 markės benzino kaina priartėjo prie 4,3 lito už litrą, o dyzelino kaina viršijo 3,8 lito. Neregėtos ir automobilinių dujų kainos – kai kuriose degalinėse jos vakar siekė 2,21 lito. Panašios kainos Lietuvoje buvo balandžio-gegužės mėnesiais. Tuomet už litrą benzino vairuotojams tekdavo pakloti iki 4,27 lito, už litrą dyzelino – beveik 3,7 lito.
Degalinių savininkai degalų brangimą grindžia naftos kainų kilimu pasaulyje. Per savaitę naftos perdirbimo gamykla „ORLEN Lietuva“ didino visų degalų rūšių didmenines kainas.

SMŪGIS EKONOMIKAI
Su nerimu artėjančio dyzelino kainų kilimo laukia ne tik gyventojai. Krovinių gabenimu užsiimančios transporto įmonės, vežėjai užsimena netgi apie galimą naują įmonių bankrotų bangą.
Degalais prekiaujantis mažeikiškis verslininkas Virgilijus Eidimtas prognozuoja, kad kuras ar vežimo paslaugos iškart po Naujųjų neturėtų drastiškai brangti. Tuo periodu rinkoje jaučiamas sezoninis sąstingis. Tačiau pavasarį verslo ir paprastų vartotojų laukia neišvengiamas kainų kilimas.
„Mes negalime ant savo pečių prisiimti akcizo, reikia ir atlyginimus, ir mokesčius mokėti. Nafta brangsta, ši žiema turbūt bus pati sunkiausia. Kuro vartojimas gerokai sumažės, atlyginimai juk nekyla. Žmonės mažiau važiuos, verslas aprims“, – apie degalų brangimo pasekmes kalbėjo pašnekovas.

EILIŲ DEGALINĖSE NESITIKI
Degalinių savininkai nesitiki vairuotojų, norinčių bakus prisipildyti pigesnio dyzelino, kol jam netaikomas didesnis akcizas, antplūdžio. Nei žmonės, nei verslo įmonės neturi pinigų kuro atsargoms kaupti, juo labiau kad kainos jau dabar šovė į viršų.
V. Eidimtas svarsto, jog šįsyk akcizo dyzelinui padidinimas vartotojams nėra toks skaudus, kaip praėjusių metų pradžioje. Esą dabar valstybė privalo vykdyti savo įsipareigojimus. Tačiau jei kaimyninėse šalyse, o ypač Lenkijoje, dyzelinas vėl bus gerokai pigesnis, šalies ekonomika patirs didelių nuostolių. Krovininis transportas degalus pilsis ten, ir akcizo mokesčio biudžetas nesurinks.
Finansų ministerija skelbia, kad dėl akcizų (dyzelino ir tabako) pasikeitimų valstybės biudžetas kitais metais turėtų gauti apie 95 milijonus litų papildomų pajamų. Iš viso akcizų numatoma surinkti 3,6 milijardo litų.

BRANGSTANT KURUI DIRBA NUOSTOLINGAI
Kai kurie kalbinti krovinių vežimu užsienyje užsiimantys rajono verslininkai tikino degalus ir taip pilantys ne Lietuvoje, todėl jiems dyzelino akcizų politika ir jo kainų kilimas Lietuvoje nesantis toks svarbus.
„Jeigu reikalinga valstybei surinkti didesnį akcizą, tai aš už tai. Šia prasme esu solidarus“, – patikino vienos krovinių vežimo įmonės vadovas Jonas Pudžiuvis.
Verslininkui aktualesnis degalų brangimas Europoje. Per pastarąsias dvi tris dienas dyzelinas ten pabrango 4 eurocentais (beveik 14 centų be PVM) už litrą. Kelti paslaugų įkainių taip greitai, kaip kyla kuro kainos, neįmanoma. Kol su klientais suderinamos naujos paslaugų kainos, praeina net keli mėnesiai.
„Dabartinio dyzelino kainų kilimo klientai mums nekompensuoja. Ir praktiškai pradėsime dirbti nuostolingai“, – skaičiavo įmonės vadovas, neatmetąs ekonomikos visoje Europoje lėtėjimo versijos.

BRANGINTI BILIETŲ NEBEGALI
Keleivių vežėjai kol kas nekalba apie savo paslaugų įkainių persvarstymą po Naujųjų. Tačiau tikina, kad keliolikos centų už litrą dyzelino brangimas jiems labai didelis smūgis.
Mažeikių autobusų parko direktorius Leonas Kvietkauskas linkęs manyti, kad bilietų už kelionę kainos gali būti persvarstytos po rinkimų į Savivaldybes. Paslaugų įkainius tvirtina Savivaldybės taryba. Esą dabar politikai šio klausimo nesiryš spręsti.
„Būtų skaudu. Ir taip išlaidas mažinome, ir jau matėsi švieselė tunelio gale. O dabar jinai jau gęsta“, – apie didėsiančias dyzelino kainas kalbėjo autobusų parko, kuriam per metus degalai atsieina beveik 1,5 milijono litų, vadovas.
Taksistai dėl brangsiančio dyzelino paslaugų įkainių taip pat neplanuoja didinti. Vienos maršrutinių taksi įmonės vadovas Arūnas Kontenis sako, kad klientų ir taip mažai. Pabranginus bilietus jų dar labiau sumažėtų, todėl šias kuro sąnaudas teks kompensuoti įmonės, savo darbuotojų sąskaita.

PROBLEMA – NE DEGALŲ, O ŽALIAVŲ KAINOS
Kalbinti verslininkai įsitikinę, kad dyzelino brangimas kitąmet išprovokuos ir kitų paslaugų bei maisto produktų kainų didėjimą.
Vieno didžiųjų prekybos centrų atstovė „Santarvei“ tvirtino, kad maisto kainos neišvengiamai didės, jei savo įkainius didins tiekėjai bei patys gamintojai. Anot mažeikiškių gamintojų, kuro kainos galutinei produkto kainai didelės įtakos neturi. Kuras sudaro tik apie 5,5 procento gaminamos produkcijos savikainos.
Mažeikių pieninės direktoriaus pareigas laikinai einantis Aušrys Baravykas sako, kad kur kas didesnė problema yra brangstanti žaliava, energiniai ištekliai. Tą patį pabrėžia ir Mažeikių mėsinės vadovas Remigijus Petraitis.

BRANGS TABAKAS
Anot maisto gamintojų, duonos kepėjų, kad neprarastų vartotojų, verslas kurį laiką gali kentėti, iš vidinių rezervų dotuoti įvairius pabrangimus.
„Tačiau ta suspausta spyruoklė paskui iššauna dvigubai. Gali atsitikti grandininė reakcija, kai papildomi kaštai „važiuoja“ per visus iš eilės pramonės sektorius. Ir gausis tai, ką mes turėjome šių metų rudenį: visi šaukė, kad viskas brangsta“, – samprotavo R. Petraitis.
Mažeikiškiai gamintojai pirkėjus ramina bent kol kas nedidinsią maisto produktų kainų, tuo tarpu pinigines iškart po Naujųjų plačiau turės atverti rūkaliai. Pagal Europos Sąjungos reikalavimus, nuo sausio 1 dienos visoms cigaretėms turės būti taikomas ne mažesnis nei 221 lito už tūkstantį cigarečių akcizas. Iki šiol toks tarifas buvo taikomas populiariausių cigarečių kategorijai ir brangesnėms nei 7,2 lito kainuojančios cigaretėms. Finansų ministerijos skaičiavimu, naujasis akcizas pakelį cigarečių pabrangins apie 10 centų.
Nuotr. Sigito STRAZDAUSKO.: Degalai šią savaitę pabrango keliasdešimčia centų už litrą, nuo kitų metų dar keliolika centų šoktelės dyzelino kaina.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto