Gamintojai ir vežėjai prognozuoja įsisukančią kainų karuselę

Po Naujųjų metų degalų kainos stipriai šoktelėjo – kai kuriose degalinėse jos perlipo per 3,5 lito. To pasekmės: netrukus brangsiančios kelionės taksi, autobusais, maršrutiniais taksi.
Gyventojai nerimauja ne tik dėl paslaugų, bet ir dėl įvairių produktų brangimo.


BRANGO IKI 20 ct
Dėl įsipareigojimų Europos Sąjungai Vyriausybės nutarimu nuo sausio 1osios pakeistas kuro akcizas. Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, jis padidėjo vidutiniškai 12 procentų, vadinasi, už litrą populiariausio 95 markės benzino teks mokėti apie 14 ct, o dyzelino – apie 11 ct daugiau.
„Santarvė“ išsiaiškino, kad kai kuriose Mažeikių degalinėse litro 95 markės benzino kaina šoktelėjo iki 3,56 lito.
Neatsilieka ir dyzelino kainos – 3,40–3,50 Lt. Didžiuosiuose Lietuvos miestuose benzino pigiau kaip po 3,50 lito, o dyzelinio kuro – po 3,60 Lt už litrą vargu ar rastumėte.
Galėjo džiaugtis tik tie, kurių automobiliai varomi dujomis – buvo prognozuota, kad dujų kainos nekils. Tačiau kai kuriose Mažeikių degalinėse po Naujųjų metų dujos visgi keliais centais brango.
AB „Mažeikių nafta“ atstovas spaudai Jacek Jan Komer „Santarvę“ informavo, kad kurą su padidintu akcizu įmonė pardavinėjo jau nuo metų pradžios.
„Kadangi pirmosios dienos – šventės, tad pirmieji kuro su padidintu akcizu pirkimai prasidėjo nuo sausio trečiosios. Rezervo nebuvo jokio, nes mažmenininkai žinojo, kad nuo kitų metų akcizas bus padidintas, tad gruodžio mėnesį kuro pirko daug daugiau nei įprasta,“ – sakė J. J. Komer.
KAS GALĖJO,
ĮSIPYLĖ ANKSČIAU
Pigesnėmis atsargomis apsirūpino ir eiliniai mažeikiškiai.
Degalinės „a2“ vadovas Rolandas Bugenis sakė, jog paskutinę praėjusių metų dieną buvo jaučiamas sujudimas.
„Kai prieš porą mėnesių kainos buvo gerokai kritusios, tai žmonės atvažiuodavo ir po šimtą du įsipildavo. Sujudimą jautėme ir paskutinę praėjusių metų dieną. Kas galėjo, kas pinigų turėjo, tas įsipylė daugiau,“ – apie rūpestingus mažeikiškius pasakojo R. Bugenis.
Kalbinti degalinių operatoriai pasakojo pastebėję mažeikiškių nuostabą. „Nors tikriausiai girdėjo, kad kainos kils, bet kai akivaizdžiai pamato švieslentėje – truputį nustemba,“ – sakė prisistatyti nepanoręs degalinės operatorius.
Kylančios kainos mažeikiškius skatina ieškoti pigesnių, nors ir nelegalių variantų – kuro perkama iš nelegalių degalų prekeivių. Nors kuro kaina kilo ir „juodojoje“ rinkoje, tačiau čia ji visgi kur kas mažesnė nei degalinėse – litras populiariausio 95 markės benzino kainuoja apie 2,50–2,80 lito, dyzelino – du ar 2,20, 2,50 lito. „Kaip pavyksta gauti,“ – sakė „nuolatiniu pirkėju“ prisistatęs žmogus.
Kai kurie mažeikiškiai pigesnio kuro ieško pas ūkininkus. Žalsva spalva žymimų degalų kaina šiuo metu nekilo – ūkininkams skirtam kurui akcizas netaikomas.
KELIONES
KETINAMA BRANGINTI
Kylančios degalų kainos baugina besinaudojančiuosius vežėjų paslaugomis: kiek brangs kelionės autobusais ar maršrutiniais taksi?
„Teiksime Savivaldybei pasiūlymą kainas didinti, ruošiami skaičiavimai. Spręs politikai, bet mes stengsimės įrodyti, kad dabartinėmis kainomis vežioti nebegalime, – tikino UAB „Mažeikių autobusų parkas“ direktorius Juozas Kelmelis ir pridūrė, kad miesto maršrutais važiuojantiems mažeikiškiams dėl kainų kilimo jaudintis kol kas nevertėtų. Šiems bilietėlių kainos buvo keltos praėjusią vasarą. – Ketiname didinti priemiestinių maršrutų kelionių kainą, tiems, kas važinėjasi po rajoną. Dabar kuro kainos labai sukilo. Prieš šventes dyzelinas kainavo 3,33 Lt, o dabar – 3,51 Lt. Tai ko norėti?“
J. Kelmelis nepaguodė ir dėl tolimojo susisiekimo maršrutų. „Mažeikių autobusų parkas“ šių maršrutų kainos kol kas nėra pakėlęs iki aukščiausios leistinos ribos, kurią nustato Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija. Tačiau įmonės direktorius patikino, kad tą dešimties procentų likutį visgi prognozuojama likviduoti, tad bilietų kainos kils.
ŽMONĖS PRIPRANTA
„Nuo rudens kuro kaina pakilo keturiasdešimčia centų, tai pagalvokite, kiek padidėjo sąnaudos. Tad kaip negalvosi apie bilietų branginimą? – „Santarvei“ sakė mažeikiškius vežiojančių maršrutinių taksi įmonės vadovas Arūnas Kontenis ir pridūrė, kad bilietų kainą ketinama kelti iki 2 litų, jei daugiau niekas nebrangs tokiais šuoliais. – Kurą gali branginti kiekvieną dieną, o mes bilietėlių – ne.“
Paskutinį kartą šios paslaugos kainos kilstelėjo praėjusią vasarą trisdešimčia centų – iki 1,60 Lt.
Įmonės vadovas sakė, kad žmonių esama visokių: vieni supranta, kad kainų pakilimas būtinas, nes viskas aplinkui brangsta, o tie, kurių mažesnės pajamos, tai ir pabamba.
„Tai tokia paslauga, kuri žmogui reikalinga arba ne. Tiems, kuriems reikia – vis tiek važiuoja. Iš pradžių žmonės skirtumą pajaučia – važiuoja mažiau, bet paskui pripranta. Tas pats, kaip su maisto produktais. Pabrango? Gerai, nepirksi vieną kartą, antrą, bet vėliau vis tiek nusipirksi. O kur dingsi?“ – apie kainų kėlimo įtaką paslaugos pirkėjams svarstė A. Kontenis.
„EKOLOGIŠKA LIETUVA“
Apie kainų kėlimą svarstė ir taksi paslaugas teikiančių įmonių vadovai.
Vienas jų, UAB „Ventaksa“ direktorius Vladimiras Kaveckas, nusiteikęs pesimistiškai: „Prognozė baisėja. Esi įterptas į tokius rėmus, kad neįsivaizduoju, kuo visa tai baigsis. Jei viskas taip brings, atitinkamai ir atlyginimus reikės kelti. O jei nepadidinsi gaunamų pajamų, neišgyvensi. Nuo 1991 metų kainos taip nesvyravo, tik prieš pusmetį šiek tiek buvo pakilusios“.
Direktorius svarstė, kad kainų didinimas esant mažiems atlyginimams yra viena iš priežasčių, kodėl netenkame jaunimo – daug kas važiuoja į užsienį.
„Juk ir kolektyvas, deja, ne jaunėja, o sensta, ir paslaugos vartotojai – vyresnio amžiaus žmonės. O dabar bus ekologiška, gera Lietuva. Vaikščiosime pėstute, neskaitysime laikraščių. Taupysime? Ne! Tiesiog maloniai bendrausime gyvai, sakysime: „Kažkada mes dirbome“, – ironizavo V. Kaveckas.
SVARBESNĖ
ŽALIAVOS KAINA
Kuro kainų kilimas turi įtakos ir įvairių produktų kainai. „Santarvės“ kalbinti maisto pramonės įmonių vadovai tikino, kad produkcijos kainos bet kuriuo atveju kils, tačiau pabrangę degalai – ne pagrindinė to priežastis.
„Mėsininkų produktų kainai įtaką labiau daro ne kuro, o žaliavos brangimas. Dabar, kai atidarė sieną su Lenkija, žaliava brango, taip pat ir grūdų kainos stipriai šoktelėjo, – sakė UAB „Vigesta“ direktorius Darius Matiukas. – Viskas po truputį susideda: brangsta ir degalai, ir energija, ir darbo jėga. O jei kyla savikaina, tai ir galutinė kaina didėja. Užburtas ratas: atlyginimų ir kainų karuselė – viena kitą veja.“
Kad žaliavos kaina – svarbiausia produkto kainos sudedamoji dalis, „Santarvei“ yra teigusi ir UAB „Mažeikių duona“ direktorė Marija Vaitkuvienė: „Viskas priklauso nuo miltų kainos“.
BRANGS DAR KARTĄ
Telšių apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos atstovė spaudai Alma Šimkuvienė informavo, kad dėl kuro akcizo pakeitimo per šiuos metus Telšių apskrityje prognozuojama surinkti arti 452 tūkst. litų akcizo, t. y. per 41 tūkst. litų daugiau nei pernai.
Kitą kartą degalų akcizą didinti numatoma 2011 metais.
Jono STRAZDAUSKŲ nuotr.: Degalų brangimas turi įtakos ir įvairių prekių kainoms: anksčiau ar vėliau jos augs.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto