Iš ES institucijos tribūnos skambėjo mažeikiškių balsas

Ugnė Žiaugaitė, Dovydas Čiuta, Rokas Slančiauskas ir mokytoja Rita Meškienė su komandą iš Lietuvos globojusiu Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto nariu Gintaru Morkiu (centre). Nuotr. iš gimnazijos archyvo

Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazijos mokiniai atstovavo Lietuvai metiniame Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto (EESRK) renginyje jaunimui „Tavo Europa, tavo balsas!“ („Your Europe, Your Say!“). Praėjusią savaitę Briuselyje gimnazistų komanda: Ugnė Žiaugaitė, Rokas Slančiauskas, Dovydas Čiuta – dirbo kartu su bendraamžiais iš visų ES šalių narių, 7 šalių kandidačių bei Briuselio Europos mokyklos.

Mažeikiškių – vienintelės komandos iš Lietuvos – vadovė, gimnazijos anglų kalbos mokytoja Rita Meškienė, sugrįžusi namo, parašė mokyklos svetainėje: „Džiaugiuosi ir didžiuojuosi mūsų gimnazistais. Didžiulis malonumas buvo klausytis įkvepiančios Ugnės kalbos, stebėti mūsų vaikus kuriančius, mąstančius, diskutuojančius. Gera būti šalia tokių talentingų ir aktyvių žmonių.“
Bet apie viską nuo pradžių. O pradžia buvo prieš ketverius metus.

Rita MEŠKIENĖ: „Stebėjau mūsų vaikus ir didžiavausi jais“

– Žinau, kad šis renginys ir gimnazistų dalyvavimas jame – Jūsų iniciatyva. O nuo ko viskas prasidėjo?
– Idėja – ne mano. Pirmą kartą apie renginį „Tavo Europa, tavo balsas!“ išgirdau 2019 metais, kai tuometinis gimnazijos mokinių prezidentas Edgaras Narkus atsiuntė man šio renginio registracijos nuorodą ir žinutę: „Mokytoja, dalyvaujam?“ Žinoma, dalyvaujam. Ir man pačiai buvo įdomu, ir Edgaras, žinojau, nenurims – jis visada pilnas idėjų… Deja, tais metais mums nepavyko: surinkus mokyklų paraiškas, renginio dalyviai iš kiekvienos šalies atrenkami burtų būdu.
Paskui prasidėjo pandemija, veiklos arba sustojo, arba persikėlė į virtualias erdves.

Ir štai 2022 metų spalio mėnesį savo elektroninio pašto dėžutėje radau kvietimą teikti paraišką dėl kitų metų išvykos į dviejų dienų renginį jaunimui Briuselyje „Tavo Europa, tavo balsas!“
Paraišką nedvejodama užpildžiau, nes visada džiaugiuosi galimybėmis išbandyti kažką naujo, sužinoti, pažinti, bendrauti.
Šį kartą fortūna mums nusišypsojo: valio, mes važiuojam! Renginio taisyklėse parašyta, kad komandą turi sudaryti mišri trijų jaunuolių, besimokančių priešpaskutinėje vidurinio ugdymo klasėje, grupė ir juos lydintis mokytojas. Visi delegacijos nariai turi puikiai kalbėti angliškai, domėtis ES procesais ir gebėti diskutuoti ES politikos klausimais.

– Kaip subūrėte gimnazistus? Ar komandai reikėjo papildomai mokytis, ruoštis?
–  Iš karto pagalvojau apie mūsų gimnazijos trečioką Roką Slančiauską: vaikinas aktyviai domisi politika, pilnas idėjų, veiklus, trokštantis žinių. Kaip tik buvo užėjęs dėl debatų veiklos mūsų gimnazijoje. Pasiūliau Rokui vykti į renginį ir pačiam surinkti kitus du komandos narius. Jis pakvietė Dovydą Čiutą ir Ugnę Žiaugaitę. Žinoma, pasirinktoms kandidatūroms pritarti turėjo gimnazijos vadovybė – juk atstovaujame ne tik savo gimnazijai, rajonui, bet visai Lietuvai…

Prisipažinsiu, manyje buvo šiek tiek nerimo: ar gimnazistų komanda bus draugiška, darni, aktyvi? Ar moksleiviai nebus tik pasyvūs stebėtojai? 
Iki renginio pradžios rinkomės kiekvieną trečiadienį po pamokų – norėjome susidraugauti, geriau pažinti vienas kitą, diskutavome įvairiomis šiam laikmečiui aktualiomis temomis.
Dabar, jau grįžusi namo, galiu pasakyti, kad komandos pasirinkimas pasitvirtino 100 procentų: nebuvo nė akimirkos, kad aš, kaip lydinti mokytoja, pajusčiau bent mažiausią nerimo ar nusivylimo kibirkštėlę. Priešingai, stebėjau mūsų vaikus ir didžiavausi jais: nuolat veikloje, diskusijose, nuolat domisi, bendrauja, išnaudoja kiekvieną renginio minutę…

– Kaip vyko moksleivių darbas Briuselyje? Koks apskritai jo tikslas?
– 14-asis renginys „Tavo Europa, tavo balsas!“ buvo suskirstytas į du pagrindinius praktinius seminarus – moksleiviai, dirbdami mažose grupėse, derybų ir diskusijų forma ieškojo bendro sutarimo. Pagrindiniai tikslai – gerinti dalyvių pilietinį ugdymą ir parengti politinį pasiūlymą, kuris būtų pateiktas plenarinėje sesijoje.

Įžanginė ir baigiamoji renginio dalys, kuriose dalyvavo aukšto lygio Europos institucijų atstovai, buvo transliuojamos internetu, o likusi renginio dalis buvo uždara.
Per įžanginę plenarinę sesiją buvo siekiama paskatinti diskusijas vėliau vyksiančiuose praktiniuose seminaruose, o per baigiamąją plenarinę sesiją moksleivių delegacijos pristatė savo rekomendacijas ir politinius pasiūlymus.
Labai didžiuojuos Ugne, Roku ir Dovydu – jie dirbo skirtingose grupėse ir visi trys sėkmingai teikė pasiūlymus, aktyviai diskutavo su savo bendraamžiais. O džiugiausia akimirka buvo išgirsti Ugnės kalbą renginyje dalyvavo 105 moksleiviai iš visos Europos ir tik penkiems iš jų buvo suteikta garbė pasisakyti baigiamojoje plenarinėje sesijoje.

Ugnė pristatė savo grupės rekomendaciją, kaip pritraukti jaunimą labiau domėtis Europos Sąjungos politika: siūlė sukurti specialią programėlę, kur jaunimui prieinama forma būtų talpinama informacija apie ES svarbiausius įvykius, procesus, sprendimus. Ir dar Ugnė kvietė pasitikėti jaunimu, išgirsti jo balsą.
Už kiekvieną pasiūlytą iniciatyvą po jos pristatymo visi renginio dalyviai turėjo balsuoti. Ugnės pristatyta idėja užėmė antrą vietą. Nepaprastas jausmas buvo išgirsti Lietuvos vardą ir mūsų gimnazistės balsą tokiame svarbiame renginyje.

– Drįstu pajuokauti: moksleiviai sunkiai dirbo, o ką tuo metu veikė jų mokytojai?
– Praleidome laiką naudingai. „Tavo Europa, tavo balsas!“ organizatoriai mokytojams parengė išsamią programą: aplankėme įspūdingus Europos istorijos namus, susipažinome su mokymo turiniu ES klausimais ir kiekvienos ES institucijos vaidmeniu politikos formavimo procesuose, gavome vertingos informacijos apie jaunimo dalyvavimą įvairiose ES programose.

Į renginio programą taip pat buvo įtraukta kultūrinė dalis – gyvas Navpaky teatro trupės pasirodymas. Jų pasirodymas remiasi ukrainiečių poezija ir vyko ukrainiečių kalba.
Mumis rūpinosi Europos ekonomikos ir socialinių reikalų narys Gintaras Morkis. Jis padėjo ir mums ruošiantis renginiui, jautėme šio žmogaus nuolatinį palaikymą Briuselyje. Jo dėka daug pamatėme, sužinojome, pasidairėme po ES institucijų užkulisius… Esame jam nuoširdžiai dėkingi.
Ačiū Savivaldybei, kuri pasirūpino transportu į Rygos oro uostą ir kelione atgal.

„Matuojamės europarlamentarų kėdes. Gintaras Morkis parodė mums Europos parlamento posėdžių salę, tad su džiaugsmu išbandome visas parlamentarų funkcijas: pasisakome, diskutuojame, balsuojame… Beje, panašioje salėje vyko ir mūsų renginio plenarinės sesijos“, – pasakojo Rita Meškienė. Nuotr. iš gimnazijos archyvo

Rokas SLANČIAUSKAS: „Labiau vertinkime tai, ką turime“

–  Tai išskirtinis renginys, vienijantis Europos jaunuolius dėl vieno tikslo – jų pačių ateities. Demokratija, vienybė įvairovėje, tolerancija – šios ir daugelis kitų Europos Sąjungos vertybių buvo aptariamos renginio metu. Diskusijose, debatuose kiekvienas iš skirtingų Europos šalių mokyklų atvykęs moksleivis galėjo pajusti, jog yra Europos – gyvos, aktyvios žmonių bendruomenės – dalis. Diskutuodami aptarėme aktualias problemas – jaunų žmonių apolitiškumą, pilietinės atsakomybės trūkumą, siūlėme galimus šių problemų sprendimo būdus.

Džiugina tai, jog šios diskusijos – ne tuščios kalbos. Vienos iš penkių grupių rekomendacijų dėl minėtų problemų sprendimo būdų projektas bus svarstomas Europos Parlamente. Šis faktas rodo, jog ES institucijoms iš tiesų yra svarbus jaunimo balsas.
Pamatėme, kad Europos Sąjunga, o kartu ir EESRK, organizuojantis šį renginį, nėra ,,tolimos“ institucijos, jos egzistuoja kartu su mumis, dėl mūsų, mums.

Negaliu nepaminėti ir dar vieno, tiesą sakant, nustebinusio fakto. Lietuvos švietimo sistemoje priimta pilietiškumo ugdymo koncepcija leidžia mūsų šalies moksleiviams jaustis pranašesniais už kitus Europos šalių moksleivius diskusijose pilietiškumo, politinių pagrindų ir ES reikalų išmanymo klausimais. Nustebino tai, jog kai kurios veiklos, kurios mūsų šalyje atrodo įprastos (pavyzdžiui, projektas MEPA (Mokyklos – Europos Parlamento ambasadorės), kitų šalių moksleiviams yra visiškai negirdėtas, sunkiai suvokiamas dalykas. Atskirai noriu paminėti Merkelio Račkausko gimnazijos istorijos mokytoją ekspertę Silvą Paulauskienę, dėl kurios darbo ir pastangų mūsų gimnazijos mokiniai yra visa galva aukščiau už kitų Europos mokyklų moksleivius diskusijose jau minėtais politiniais klausimais.

Dėkojame komandą lydėjusiai mokytojai Ritai Meškienei už iniciatyvą dalyvauti šiame projekte, kuris man leido dar kartą įsitikinti: dažnai nuvertiname save, neįvertiname savo galimybių ir potencialo, ieškome vadinamųjų gerų patirčių svetur. Tačiau visa, kas geriausia ir naudingiausia mums, galime susikurti savo ryžtingu darbu čia, Lietuvoje.
Labiau vertinkime tai, ką turime.

Ugnė ŽIAUGAITĖ: „Pamačiau kitokią aplinką ir kultūrą“

– Renginys mane labai nustebino. Jauni atstovai iš visos Europos susirinko aptarti svarbaus klausimo: kodėl jaunimas nebejaučia pareigos dalyvauti politikoje?
Važiavau, nes tai atrodė nuostabi galimybė susipažinti su kitų šalių bendraamžiais, kartu norėjau susipažinti su Europos politikų aplinka. Belgijoje pamačiau kitokią aplinką ir kultūrą. Visi atviresni, priimantys kitus, tikrai nekilo baimių kalbėti su kitų šalių atstovais. Visi galėjome pradėti pokalbius arba kelti klausimus.

Pagrindinės temos buvo jaunimo aktyvumas politikoje. Visi dalyviai sutiko, kad didžiausia problema politikoje yra jos komplikavimas, tušti žodžiai ir jaunimo problemų užmiršimas. Šiuos ir kitus klausimus nagrinėjome dirbtuvėse.
Visi dalyviai buvo malonūs ir tikrai susipažinau su labai daug bendraminčių. Dirbtuvių pabaigoje man teko galimybė kalbėti prieš EESRK pirmininko pavaduotoją Cillian Lohan ir visus renginio dalyvius apie mūsų grupės sugalvotą sprendimą.
Aš manau, kad tokie renginiai sukuria didesnį norą jaunimui dalyvauti politikoje, bandyti būti išgirstiems. Ir jų tikrai reikėtų daugiau, taip pat – ir Lietuvoje.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto