
Vienuolika Lietuvos institucijų pasirašė memorandumą dėl saugaus eismo programos „Vizija-nulis“, kurioje numatyta sumažinti žuvusiųjų keliuose skaičių, įgyvendinimo.
Tai aktualu ir mūsų savivaldybei, nors statistika rodo, kad per pastaruosius trejus metus rajono keliuose žuvusiųjų nebuvo daug, lyginant su ankstesniais dešimtmečiais.
Pasirašė memorandumą
Memorandumu, prie kurio prisijungė keturios ministerijos bei septynios šalies institucijos, įsipareigota siekti, kad iki 2030 m. žūčių šalies keliuose sumažėtų perpus, lyginant su 2020-aisiais. Numatytas tikslas, kad milijonui šalies gyventojų tektų ne daugiau kaip 30 žuvusiųjų keliuose, 2020 m. šis rodiklis buvo 63.
Numatytos 44 priemonės pagal kiekvienos institucijos kompetenciją, veiklą koordinuos Susisiekimo ministerija. Tarp priemonių, kurios turėtų sumažinti žūčių skaičių, – kelių infrastruktūros gerinimas, rekonstruojant pavojingus kelių ruožus, įrengiant ir plečiant įvairias inžinerines eismo saugumo priemones, tobulinant informacines technologijas, diegiant dinamines saugaus greičio valdymo sistemas (kintamos informacijos kelio ženklus), plečiant pėsčiųjų ir dviračių takų tinklą.
Memorandume numatytas efektyvesnis šiurkščių Kelių eismo taisyklių pažeidimų ištyrimas, įvairių saugaus eismo kampanijų bei prevencinių programų organizavimas, mokymo priemonių moksleiviams saugaus eismo įgūdžiams formuoti sukūrimas, pratybų ir mokymų pareigūnams organizavimas bei kitos.
Priklauso nuo žmonių sąmoningumo
Mažeikių rajone 2020 m. keliuose žuvo trys žmonės. Po to tragiškų atvejų buvo mažiau – 2021 m. žuvo vienas žmogus, 2022 m. aukų išvengta, pernai žuvo du žmonės. Šiais metais tragedijų pavyksta išvengti.
Mažeikių rajono policijos komisariato viršininkas Alfonsas Meškys „Santarvei“ pabrėžė, kad policija ne visagalė, kad būtų sustabdytas karas keliuose, reikalingas susitelkimas ir visuomenės sąmoningumas.
„Visuose pasitarimuose mes diskutuojame šiuo klausimu ir prieiname prie išvados, kad viskas priklauso nuo žmonių sąmoningumo ir viskas yra žmonių rankose. Policija viena negali sustabdyti karo keliuose, jeigu žmonės laikysis Kelių eismo taisyklių reikalavimų, saugos vieni kitus, o, svarbiausia, neviršys nustatyto greičio, šią „Viziją-nulis“ galima įgyvendinti. Žinoma, gali būti ir techninių nelaimių ar kitų nenumatytų atvejų, bet šiaip viskas priklauso nuo to, kaip keliuose elgiasi žmonės“, – kalbėjo vienos iš memorandumą pasirašiusių institucijų atstovas.
A. Meškys akcentavo: norėtųsi, kad tragedijų nebūtų, bet Mažeikių rajone – minimalūs tragiškų avarijų skaičiai, o pernai žūtis lėmė žmonių klaidos. Vienu atveju vairuotojas važiavo didžiuliu greičiu ir, nesuvaldęs automobilio, trenkėsi į sunkiasvorį sunkvežimį, žuvo. Kitą žūties atvejį taip pat lėmė neapdairumas – tamsiu paros metu dviratininkas važiavo be jokio šviesą atspindinčio elemento.
Dar šiek tiek statistikos ir įžvalgų
Tai, kad daug kas priklauso nuo žmonių sąmoningumo, liudija ir ilgametė žūčių statistika.
1980 m., kai Mažeikių rajone transporto priemonių buvo gerokai mažiau nei po keturių dešimtmečių, keliuose žuvo 11 žmonių, po penkerių metų – devyni žmonės. Tiek pat žmonių žuvo ir 1990 m.
Po to sekęs dešimtmetis buvo vienas iš tragiškiausių: 1995 m. avarijose žuvo 13, 1999 m. – 18 žmonių, 2000 m. karas keliuose nusinešė taip pat 13 žmonių gyvybes.
2005 m. rajono keliuose žuvo 12 žmonių, 2008 m. – 10. Nuo tada tragiškų avarijų skaičius rajone mažėjo, daugiausia – aštuoni žmonės žuvo 2015 m.
Policijos pareigūnai tokius statistikos pokyčius sieja ir su didėjančiomis baudomis neblaiviems vairuotojams. Pavyzdžiui, 1980 m. mūsų rajone buvo sulaikyti 399 neblaivūs vairuotojai, po dešimties metų – 393, „rekordas“ buvo pasiektas 2007 m. – sulaikyti 552 neblaivūs vairuotojai.
Praėjusiais metais buvo sulaikyti 37 vairuotojai, kuriems nustatytas didesnis kaip vidutinis ir sunkus girtumas.