Taksi verslas – ties skurdo riba?

Mokesčių specialistai teigia, kad taksi įmonės slepia pajamas, jų vadovai – kad verslas merdi.
Mokesčių inspekcija teigia, kad taksi įmonės dirba pažeisdamos įstatymus. Už tai trys iš dešimties Mažeikiuose veikiančių taksi firmų nubaustos.
Taksi įmonių vadovai pripažino, kad jie kontrolei skyrė per mažai dėmesio, o mažą taksistų užimtumą bei uždarbį lemia sunkūs laikai.

TIKRINO ĮMONES
Telšių apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos (AVMI) specialistai trijose iš dešimties Mažeikių rajone įregistruotų taksi įmonių atliko mokestinius tyrimus.
Mokesčių administratoriai, atlikdami patikrinimus, siekė nustatyti, ar tinkamai apskaičiuotas gyventojų pajamų mokestis ir valstybės socialinio draudimo įmokos, pelno mokestis, ar nėra prievolės registruotis PVM mokėtojomis, ar nėra slepiamos gautos pajamos.
Patikrinimų metu AVMI specialistai, dėdamiesi taksi klientais, stebėjo, ar keleiviai lengvaisiais taksi automobiliais vežami įjungus taksometrus, ar įmonės turi galiojančias licencijas vežti keleivius, o taksi automobiliai – galiojančias licencijos korteles. Be to, mokesčių administratoriai fiksavo taksometrų bei kilometražo duomenis.

DIRBA LAISVU LAIKU
Atlikus trijų taksi įmonių kontrolinius patikrinimus, nustatyta, kad jų vadovai dažniausiai pažeidė Gyventojų pajamų mokesčio, Pridėtinės vertės mokesčio, Valstybinio socialinio draudimo įstatymus.
Pasak Telšių AVMI viršininko pavaduotojo Vaclovo Dikonto, tikrintose Mažeikių taksi įmonėse dauguma vairuotojų įdarbinti puse arba ketvirčiu etato. Tačiau visi jie dirbo ilgiau, nei numatyta pagal įstatymą. Todėl už gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pažeidimus vienai iš tikrintų įmonių į biudžetą tenka papildomai sumokėti beveik 8 tūkstančius litų gyventojų pajamų mokesčio ir daugiau nei 31 tūkstantį litų valstybinio socialinio draudimo įmokų.
Apie kitą tikrintą įmonę Telšių AVMI viršininko pavaduotojas sakė: „Pagal taksi užsakymų registravimo žurnalą nustatyta, kad vairuotojai teikė taksi paslaugas visą parą, darbo ir švenčių dienomis. Tačiau žiniaraštyje nurodomas vairuotojų darbo laikas yra po dvi ir keturias valandas per dieną. Šiai įmonei į biudžetą teks sumokėti beveik šešis tūkstančius litų gyventojų pajamų mokesčio, valstybinio socialinio draudimo įmokų ir pridėtinės vertės mokesčio.“

NEAPSKAITYTOS
LĖŠOS
Mokesčių administratoriaus teigimu, įmonėse dažnai nefiksuojamos ir pajamos pagal automobiliuose įrengtų taksometrų rodmenis.
Taip vienoje iš įmonių, išanalizavus automobilių skaitiklių rodmenis, elektroninio kasos aparato kvitus bei informaciją iš kitų šaltinių, specialistai nustatė beveik 11 tūkstančių litrų neapskaityto kuro.
„Apskaičiavus galimai su klientu nuvažiuotą atstumą, nustatyta ir 74 tūkstančiai litų neapskaitytų pajamų“,– minėjo viršininko pavaduotojas.
V. Dikontas taip pat informavo, kad kitoje įmonėje atlikus mokestinį tyrimą ir įvertinus neapskaitytą kurą nustatyta, kad neapskaitytų pajamų suma siekia 13 tūkstančių litų.

NEIŠVENGĖ PRIDĖTINĖS
VERTĖS MOKESČIO
Anot V. Dikonto, tikrintų įmonių savininkai mokesčių bandė išvengti ir kitais būdais, pavyzdžiui, perleisdami įmonių akcijas.
Po tyrimo dviem įmonėms nustatyta prievolė registruotis PVM mokėtojomis, kadangi abi įmonės vykdė veiklą ir bendra pajamų suma už suteiktas paslaugas per metus viršijo 100 tūkstančių litų.
Be to, viena iš trijų tikrintų įmonių už pajamas, gautas dar 2009 metais, kurios viršijo šimtą tūkstančių litų, privalėjo sumokėti beveik 20 tūkstančių litų pridėtinės vertės mokesčio. 12 tūkstančių litų pridėtinės vertės mokesčio nuo papildomai nustatytų pajamų teks susimokėti ir kitai tikrintai taksi paslaugų įmonei.
Pasibaigus mokestiniam patikrinimui, vienos taksi įmonės vadovas pripažino, kad nepakankamai dėmesio skyrė taksometrų ir kuro apskaitos kontrolei. Mokesčių administratorius patenkino šio mokesčių mokėtojo prašymą pasirašyti susitarimą. Į biudžetą įmonės savininkas sumokėjo 15 tūkstančių litų PVM.
Su kitu mokesčių mokėtoju mokesčių inspekcija pasirašė 7,5 tūkstančio litų mokėtinos PVM sumos susitarimą. O iš viso ši įmonė po mokestinio tyrimo deklaravo daugiau kaip 16 tūkstančių litų mokėtinų mokesčių.

BŪTA
IR KITŲ NUSIŽENGIMŲ
AVMI specialistai konstatavo, kad keleivių vežimo sektorius yra gana rizikingas, nes taksi įmonių vadovai dar vis nusižengia. Taksi vairuotojai dažniausiai neturi arba nenaudoja kelionės kvitų, dalis jų bei pajamų, kasos išlaidų orderių, pinigų priėmimo kvitų nėra numeruoti.
„Kita bėda – taksometrams nėra atlikta metrologinė patikra arba jie neįjungiami keleiviui įsėdus. Tai sudaro prielaidas į įmonės kasą įnešti ne visas pajamas už suteiktas paslaugas. Dėl to pajamos už keleivių pervežimą neįtraukiamos į įmonių buhalterinę apskaitą. Kitaip tariant, slepiamos pajamos ir nuo jų nesumokami mokesčiai“, – teigė V. Dikontas. Jis pridūrė, kad taksi įmonės nelinkusios saugoti iškvietimų registracijos žurnalų, o be jų sudėtingiau patikrinti, kiek kartų keleiviai buvo vežami.
„Atlikti patikrinimai ir tyrimai parodė, kad įmonėse sudaromos sąlygos vairuotojams gauti neapskaitytų pajamų: netinkamai pildomi darbo grafikai, nesilaikoma buhalterinės apskaitos taisyklių reikalavimų, neapskaitomos grynųjų pinigų operacijos ir kiekvieno automobilio nuvažiuotas atstumas, nevykdoma vairuotojų uždirbtų pajamų apskaita, todėl šiam sektoriui bus skiriamas padidintas dėmesys“,– konstatavo viršininko pavaduotojas.

MAŽEIKIUOSE –
19 LICENCIJŲ ĮMONĖMS
Tikrintojai konstatavo, kad taksi paslaugas teikiančios įmonės ne visada gali pateikti galiojančias licencijas ar licencijos korteles. O jas turinčios įmonės nevengia jų perduoti viena kitai.
Mažeikių rajono savivaldybės administracija įmonėms yra išdavusi 19 licencijų vežti keleivius lengvaisiais taksi automobiliais. O licencijuotos įmonės transporto priemonėms išdalijo 102 taksi licencijos korteles.
Be jų, įmonėms išduodama ir nustatytos formos taksi vairuotojo kortelė, kurioje nurodyti įmonės ir taksi vairuotojo rekvizitai.
Savivaldybės Turto valdymo skyriaus vyriausioji specialistė Janina Kuznecovienė informavo, kad licencijos įmonėms išduodamos neribotam laikui, o licencijos kortelės konkrečiai transporto priemonei – iki dvejų metų.
Taksi paslaugų verslu užsiimantys mažeikiškiai teigia, kad licencijomis naudojasi vis mažiau įmonių ir vairuotojų.

MAŽAI DARBŲ
Mažeikiuose dauguma taksi vairuotojų nurodo dirbantys puse ar ketvirčiu etato, tai jų darbo užmokestis per mėnesį siekia nuo 180 iki 400 litų, atskaičius mokesčius. Kodėl taip menkai taksistai save vertina?
Kalbintų taksi įmonių vadovai viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl vairuotojai įsidarbina puse ar ketvirčiu etato, įvardijo darbų stoką.
„Darbo nebėra išvis. Jeigu gauna vieną, du užsakymus per dieną, gerai. O iš tų 10 ar 15 uždirbtų litų turi mokesčius sumokėti, kuras – brangiausias, mašinos remontas kiek kainuoja ir draudimas. Plius centrą, dispečeres, trumpąjį numerį, kuris kainuoja beveik devynis šimtus litų, reikia išlaikyti. Be to, ir taksistas turi kažką uždirbti. Bet darbo nėra. Sėdi taksistai ir laukia, o už sėdėjimą juk niekur niekas nemoka. Labai blogai yra dabar“,– kalbėjo vienos Mažeikių taksi įmonės vadovas.
Jis pridūrė, kad yra vairuotojų, kurie dirba dar ir kitame darbe, bet tokių – mažai.

NERENTABILU
IR PAVOJINGA
Kitos įmonės vadovas pabrėžė, kad gyventojų Mažeikiuose yra likę mažiau. Todėl ir darbo, ir pačių taksistų yra žymiai sumažėję.
„Mūsų įmonėje yra ir 8 valandas dirbančių, yra ir 4 valandas, yra ir nepagrindinį darbą dirbančių arba turinčių invalidumo pažymėjimą. Ir jie visi dirba tiek, kiek leidžia įstatymas“, – sakė mažeikiškis.
Šiek tiek anksčiau jo vadovaujamoje įmonėje dirbo 40 taksistų, dabar jų likęs tik trečdalis.
„Ir kas bus toliau – neaišku. O dėl nelegalių darbuotojų ar darbo – nė kalbos negali būti. Kas nelegalų žmogų priimtų? Taigi dešimties tūkstančių bauda yra skiriama. Negi sau nemalonumą užsitrauksi?“– kalbėjo vadovas.
Be to, anot jo, nedaug kas mato, koks rizikingas yra taksisto darbas – ir todėl jie dirba ne visą darbo dieną.
„Pagalvokite, juk apie 60 –70 procentų keleivių yra girti. Kas gali ilgai išlaikyti tokį krūvį? Ir rizika – jau du taksistų lavonai Mažeikiuose, vienas invalidas… O kiek neišaiškintų visokiausių primušimų, kiek mašinų sudaužyta? Štai toks „saldus“ mūsų darbelis“, – apibūdino darbo ypatumus taksi įmonės, mažeikiškius vežiojančios jau 16 metų, vadovas.
Sigito STRAZDAUSKO nuotr.: Šiuo metu Mažeikiuose veikia dešimt taksi paslaugas teikiančių įmonių, o licencijų išduota devyniolikai.

One Reply to “Taksi verslas – ties skurdo riba?”

  1. As parašė:

    Ai nebespank su savo 4 val darbo.visi dirba visi uzdirba tik jus nemokate mokeciu.reiketu normaliai pakratyt atimt licenzijas ir t.t tada iskarto viskas atsirastu.dvasnos

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto