Mažeikiškiams mėsos perdirbėjams – įspėjimas dėl klaidinamos reklamos

Konkurencijos taryba už klaidinamą vaikams skirtų mėsos gaminių reklamą įspėjo Mažeikiuose įsikūrusią mėsos perdirbimo bendrovę „Vigesta“.
Įmonės vadovai su nuobauda nesutinka, teigdami, kad nesant įstatymų numatytos maisto produktų ženklinimo tvarkos, sunku spręsti, kuri reklama klaidina, o kuri – ne.


KLAIDINA PIRKĖJUS
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau tekste – Tarnyba) specialistai pastebėjo, kad kai kurie mažeikiškės bendrovės gaminiai savo sudėtimi iš esmės nesiskyrė nuo kitų tos pačios grupės mėsos gaminių, nors kainos buvo gerokai didesnės.
Tarnyba konstatavo faktą, kad UAB „Vigesta“ gaminamų virtų dešrelių „Linksmučių pabiručių“ ir „Ekstra pieniškos“ sudėtis pagal gamybai naudojamų žaliavų kiekį yra vienoda – šių dešrelių gamybai naudojamos tos pačios žaliavos, skiriasi tik priedai ir prieskoniai.
Abiejų pavadinimų dešrelės priskiriamos aukščiausios rūšies mėsos gaminiams, tačiau „Vigestos“ realizuojamų „Linksmučių pabiručių“ kilogramo kaina, palyginti su tos pačios rūšies kitų dešrelių kaina, yra didesnė net 8 proc. – skiriasi vienu litu.
Ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, ir LR Konkurencijos tarybos, kuriai buvo perduota surinkta medžiaga, specialistai konstatavo, kad toks išskirtinis ženklinimas ir kaina suklaidina vartotoją.
„Pirkėjas, matydamas etiketėje ar pakuotėje užrašą „Vaikams“, „Vaikiškas“ ar informaciją, kad produktas tinkamas vartoti vaikams, bei mokėdamas brangiau už šį gaminį, tikisi, kad produktas savo sudėtimi nėra tapatus įprastiems analogiškiems mėsos gaminiams. Nepasitvirtinus vartotojo susidarytai nuomonei, t.y. jo teisėtiems lūkesčiams, pirkėjas yra klaidinamas“, – „Santarvei“ sakė Konkurencijos tarybos atstovė spaudai Palmira Kvietkauskienė.
Specialistų nuomone, pirkėjus klaidina ir didesnės kainos, jos sustiprina įspūdį, kad vaikams skirti gaminiai iš tiesų nėra tapatūs įprastiems analogiškiems mėsos gaminiams ir yra geresnės kokybės.
Todėl tyrimo išvadose teigiama, kad UAB „Vigesta“ gaminamų mėsos gaminių reklamos, nurodančios jų priskyrimą vaikiškų produktų grupei, yra klaidinamos.

NESUTINKA
SU PAŽEIDIMAIS
UAB „Vigesta“ Konkurencijos tarybai įrodinėjo, kad „Linksmučių pabiručių“dešrelės skiriasi nuo kitų įmonėje gaminamų aukščiausios rūšies dešrelių. Jose nėra tokių maisto papildų ar pakaitalų, kiaulių odelių, emulsijų bei dažiklių, kokie naudojami kai kurių kitų aukščiausios rūšies dešrelių gamyboje. Todėl tikrinančių tarnybų įvardytas gaminių kainų skirtumas yra nulemtas geresnės „Linksmučių pabiručių“ kokybės.
Bendrovės direktorius Darius Matiukas „Santarvei“ tvirtino, kad virtų „Linksmučių pabiručių“ dešrelių kaina taip pat nėra klaidinanti vartotojus. Esą nors kaina yra viena svarbiausių prekę apibūdinančių veiksnių, tačiau aukštesnė kaina vartotojų ekonominį elgesį neretai veikia priešingai, t. y. aukštesnė produkto kaina skatina ieškoti kito produkto, kuris yra pigesnis.
D. Matiukas patikino, kad mėsos gaminių priskyrimas ar nepriskyrimas vaikiškiems taip pat neturi įtakos kainai. „Etiketėse užrašas, jog dešrelės yra skirtos vaikams, jau panaikintas, tačiau gaminių kaina tikrai dėl to nepasikeitė. Tiesiog gaminiai skiriasi savo sudėtimi ir pakuote, todėl vieni yra brangesni, kiti pigesni“, – aiškino D. Matiukas.

VIENIEMS
GALIMA, KITIEMS – NE?
Konkurencijos tarybai bendrovė aiškino, kad etiketėje nupiešti keli elementai negali būti laikomi kriterijumi, pagal kurį būtų galima pagrįstai spręsti, jog produktas yra priskirtas vaikiškų produktų grupei.
Mažeikiškiai teigė nesuprantantys, kodėl tokie mėsos gaminių pavadinimai, kaip „Moksleivių sardelės“, „Tigriukas“, „Anūkų dešrelės“ ir kt., nelaikomi klaidinančiais, o „Linksmučių pabiručių“ dešreles dėl neaiškių priežasčių siūloma laikyti klaidinama reklama.
„Vigestos“ vadovas įsitikinęs: gaminio priskyrimas vaikiškų produktų grupei nesuponuoja, jog jis turėtų būti naudingesnis ar sveikesnis. „Lietuvoje nėra teisės aktų, kurie nustatytų specialius maisto reikalavimus vyresniems nei 3 metų vaikams. Gaminiams, kurie priskiriami vaikiškų produktų grupei, atsižvelgus į Lietuvos Respublikos Vaiko teisių pagrindų įstatymo nuostatas, keliamas esminis reikalavimas – jų kokybė. Todėl aukščiausios rūšies gaminiai, t. y. pagaminti iš kokybiškų žaliavų, negali klaidinti dėl jų priskyrimo vaikiškų produktų grupei“, – sakė UAB „Vigesta“ direktorius.

NEATLEIDŽIA
NUO ATSAKOMYBĖS
Tačiau Konkurencijos tarybos išvada vienareikšmė: teisės aktų ar aiškių kriterijų nebuvimas nepanaikina reklamos užsakovų atsakomybės už Reklamos įstatymo reikalavimų pažeidimą. Tačiau į tai taryba atsižvelgė, svarstydama, kaip nubausti prasižengusiuosius.
Savo išvadose ji pažymėjo, kad UAB „Vigesta“ už Reklamos įstatymo 5 straipsnio pažeidimą, atsižvelgiant į vaikams skirtų mėsos gaminių kiekį, jų realizavimo mastą ir gaminimo laikotarpį, turėtų būti skiriama bauda.
„Tačiau šiuo atveju buvo skirta tik administracinė nuobauda – įspėjimas, nes nei Lietuvos Respublikos, nei Europos Sąjungos teisės aktai nereglamentuoja maisto gaminių, skirtų vaikams nuo 3 metų, ženklinimui keliamų kriterijų“, – „Santarvei“ paaiškino Konkurencijos tarybos atstovė spaudai P. Kvietkauskienė.
„Vigesta“ taip pat įpareigota ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo oficialaus šio nutarimo paskelbimo nutraukti klaidinamą reklamą – reklamos tekste nenaudoti teiginių, užrašų, kurie pripažinti klaidinamais.
Panašius įspėjimus dėl kai kurių gaminamų produktų gavo dar keturios šalies mėsos perdirbimo įmonės – „Biovela“, „Delikatesas“, „Krekenavos agrofirma“, „Utenos mėsa“.
„Vigestos“ direktoriaus teigimu, jei Konkurencijos taryba būtų skyrusi pinigines baudas, bendrovės tokį sprendimą būtų skundusios.
„Kadangi apsiribota tik įspėjimu, tai niekas tolesnių žingsnių ir nesiėmė. Konkurencijos tarybos reikalavimai buvo įvykdyti prieš jai priimant sprendimą, todėl ypatingų nepatogumų bendrovė nepatyrė“, – sakė D. Matiukas.

BAUSTA IR ANKSČIAU
Mažeikiškiai mėsos gamintojai į Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos akiratį patenka nebe pirmą kartą. Prieš porą metų pasirinktinai tikrindama šalies mėsos perdirbimo įmones Tarnyba nustatė, kad Mažeikiuose įsikūrusios „Vigesta“ ir „Mažeikių mėsinė“ klaidina pirkėjus, netinkamai nurodydamos kai kurių gaminių sudėtį.
D. Matiukas „Santarvei“ sakė, kad sunku komentuoti tai, kas buvo prieš keletą metų.
„Mūsų gaminami aukščiausios kokybės mėsos produktai yra nuolat tiriami ir tikrinami. Kol kas jie atitinka visus keliamus reikalavimus“, – patikino bendrovės direktorius.
Sigito STRAZDAUSKO nuotrauka.: Produktų gamintojai už pateikiamą reklamą atsakingi ir prieš vartotojus, ir prieš konkurentus.

KLAIDINAMA REKLAMA pripažįstama tokia reklama, kuri bet kokiu būdu, įskaitant ir jos pateikimo būdą, klaidina arba gali suklaidinti asmenis, kuriems ji skirta arba kuriuos ji pasiekia, ir kuri dėl savo klaidinamo pobūdžio gali paveikti jų ekonominį elgesį, arba kuri dėl šių priežasčių pakenkia ar gali pakenkti kito asmens galimybėms konkuruoti.

•Visų Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamų MAISTO PRODUKTŲ ŽENKLINIMAS turi atitikti Lietuvos higienos normos „Maisto produktų ženklinimas“ reikalavimus: ženklinimas ir ženklinimo būdai neturi klaidinti pirkėjo. Prie tokių priskiriamos ir užuominos apie ypatingas maisto produkto savybes, nors tokias savybes turi visi panašūs maisto produktai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto