Perkame tai, ko mums reikia, ar ką pasiūlo?

Vartotojų teisių gynėjai per išpardavimus ir akcijas ragina pirkti apgalvotai.

Žiemos išpardavimą paskelbę prekybos centrai pirkėjus vilioja didžiulėmis nuolaidomis. Rinkodaros subtilybes išmanantys specialistai pirkėjus ragina nepakliūti į spąstus: akcijomis ir nuolaidomis prekybininkai siekia pelno.
Vartotojų teisių gynėjai pastebi, kad po išpardavimų padaugėja pirkėjų skundų, todėl ragina pirkti apgalvotai.

PREKYBININKAI VALO SANDĖLIUS
Didieji prekybos centrai, drabužių, batų, buitinės technikos parduotuvės šiuo metu pirkėjams žada nuolaidas nuo 30 iki 75 procentų. Prekybininkai teigia per išpardavimus sulaukią daug didesnio žmonių srauto nei kitu metu, o išparduodamų prekių apyvarta padidėja kelis kartus.
„Bent pusė atėjusiųjų pirkėjų įsigyja nors vieną akcijinę prekę“, – „Santarvei“ sakė „Iki“ prekybos centro atstovas Valdas Lopeta.
Kalbinti prekybininkai tvirtino, kad tokių išpardavimų tikslas yra suteikti postūmį mažmeninei prekybai metų pradžioje ir kartu parduoti sandėliuose užsigulėjusias turimas sezonines prekes. Kadangi į sandėlius atvežamos naujos prekių kolekcijos, pirkėjams mažesnėmis kainomis siūloma įsigyti pigesnių.

ATSIKRATO SENŲ PREKIŲ
Vadybos ir rinkodaros subtilumus išmanantys specialistai pabrėžia: išpardavimai, akcijos, nuolaidos yra paprasčiausios ir populiariausios pardavimo skatinimo priemonės siekiant pelno.
„Kitaip sakant, siekiama didinti lėšų apyvartumą. Išparduodamos prekės tiesiog yra ilgiau užsigulėjusios lentynose, praradusios vertę. Pavyzdžiui, batai ar drabužiai, kurie kitą sezoną jau bus nebemadingi ir niekas jų nepirks. Taip užšaldomos lėšos“, – paaiškino Žemaitijos kolegijos Mažeikių fakulteto prodekanė ir vadybos lektorė Renata Musulaitė.
Anot studentus vadybos mokančios dėstytojos, pirkėjai tokiu būdu skatinami pirkti kuo daugiau ir tokių prekių, į kurias paprastai neatkreiptų dėmesio.
„Ant lipduko užrašyta buvusi ir esama mažesnė kaina žmones veikia psichologiškai, nors ta prekė gali būti pigesnė tik litu. Žmogus neįvertina tų dviejų kainų, todėl prekybininkai per akcijas visada išlošia“, – atkreipė dėmesį į prekybininkų gudrybes pašnekovė.

VILIOJA MAGIŠKAIS SKAIČIAIS
Vartotojų teises ginančios institucijos pastebi tendenciją, kad po nuolaidų sezonų visada padaugėja besiskundžiančių pirkėjų. Vieni per išpardavimus įsigyja nekokybiškų prekių, kiti tik parėję namo supranta, kad nusipirktas daiktas jam nereikalingas ir nori jį grąžinti atgal.
Dažni atvejai ir kai nuolaidų išvakarėse prekybininkai dirbtinai padidina prekių kainas, ir pirkėjas realiai negauna jokios naudos. Pasitaiko ir klaidinančios reklamos, kuomet prekybininkai pirkėjus vilioja, žadėdami net 80 procentų nuolaidą.
Pasivaikščioję po parduotuves žmonės įsitikina, kad pažadai neatitinka tikrovės, arba tik prie kasos jie informuojami, kad šiai prekei nuolaida netaikoma. Tačiau prekeiviai žino, kad priviliotas didelių nuolaidų pirkėjas, nors ir neradęs skelbtų konkrečių nuolaidų, gali susigundyti mažesnėmis.
„Tai faktai, kuriais remdamiesi galime daryti tam tikras išvadas“, – „Santarvę“ patikino Lietuvos vartotojų instituto prezidentė Zita Čeponytė. Tokia prekybininkų veikla yra nesąžininga, už ją gresia baudos nuo 1 iki 30 tūkstančių litų.

VADOVAUJASI SAVO TAISYKLĖMIS
Vartotojų instituto atstovės manymu, galimybės manipuliuoti pirkėjais atsiranda mūsų šalyje nesant nustatytos išpardavimų ir akcijų tvarkos. Esą Lietuvoje įstatymais nereglamentuojama, kada ir kaip turi vykti išpardavimai, ar galima juos organizuoti ištisus metus. Todėl verslininkai elgiasi pagal savo susikurtas taisykles.
„Galėtų būti griežčiau viskas sutvarkyta. Turėtų būti ir toks dalykas, kaip kainų nurodymas, nes jos kartais labai neaiškiai būna nurodytos“, – komentavo Z. Čeponytė.
Pašnekovė vartotojams pataria būti aktyvesniems, nes tik tiek, kiek šie skundžiasi, tiek valstybės institucijos ir reaguoja į skundus. Jei vartotojui buvo pateikta klaidinanti informacija, reikėtų kreiptis į Konkurencijos tarybą arba į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Jei pirkėjas įsigijo nekokybišką arba nori grąžinti kokybišką prekę, bet pardavėjas nesutinka grąžinti pinigų, tuomet reikia kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją.

NUSTOJO LEISTI PINIGUS
Vartotojų instituto atliktas tyrimas parodė, kad pirkėjai jau gana atsargiai ir kritiškai vertina organizuojamus išpardavimus ir siūlomas akcijas. Tyrėjams jie prisipažino maną, kad akcijų metu išparduodamos tik nekokybiškos ir nebereikalingos prekės, o prekeiviai, brukdami tokias prekes, siekia pasipelnyti žmonių sąskaita.
Kad pirkėjai aklai nebešluoja bet kokių išparduodamų prekių, neslepia ir patys prekybininkai. Esą žmonės seka siūlomas akcijas, reklamą internete, lankstinukuose. Nors pusė pirkėjų vis dėlto įsigyja neplanuotą akcijinį daiktą, į parduotuves jie ateina tikėdamiesi įsigyti konkrečių su nuolaida parduodamų prekių.
„Žmonės nustojo išlaidauti, pradėjo planuoti savo pirkinius prasidėjus ekonominei krizei. Pastebime, kad dauguma apsipirkti ateina tik su sąrašais“, – apie tokius vartojimo pokyčius ne kartą „Santarvei“ yra sakę didžiųjų prekybos centrų atstovai.

SUTAUPOME AR IŠLAIDAUJAME?
Kalbinti specialistai akcentuoja, kad į prekybininkų pinkles nepapuls tik racionaliai ir apgalvotai besielgiantys pirkėjai. Žmonės kur kas plačiau nei planavo atveria pinigines tik dėl sumaniai pritaikytų rinkodaros priemonių.
Vadybą ir marketingą išmananti R. Musulaitė sako, kad perkant per akcijas ar išpardavimus nebūtinai išlošia tik prekybininkai. Sutaupyti gali ir pirkėjas, tačiau tik tuomet, jei perka ilgai planuotą ir tikrai reikalingą daiktą. Tik svarbu iš anksto sekti norimo daikto kainas, o perkant įvertinti jo kokybę.
„Bet jei neatsižvelgsite į savo poreikius ir nusipirksite du tris neapgalvotus pirkinius, jūs pralaimėsite. Perkant reikia mąstyti. Šiais laikais ne vartotojas kuria savo poreikius, o prekybininkas“, – dėstė mažeikiškė lektorė ir prisipažino kartais pati parduotuvėse spontaniškai įsigyjanti neplanuotą pirkinį.

VEIKIA PER JAUSMUS
„Niekada nepasiduokite spontaniškam pirkimui“, – pabrėžia psichologas Tomas Lagūnavičius. Atėjus į parduotuvę, kur viskas gražu, blizga, ryškios spalvos, jis pataria atsispirti jausmams. Prekybininkai to ir telaukia, kuomet išsijungs protas. Tada pirkėją aplanko jausmas „noriu“, po kurio seka veiksmas.
Prekybos centre užplūdus tokiems jausmams pašnekovas rekomenduoja atlikti vieną „pratimą“: prieš į krepšelį įsidedant su nuolaida siūlomą prekę, pritūpti.
„Tada ant apatinių lentynų pamatysite pigiausias tos pačios rūšies prekes. Įjunkite protą, ir jas palyginkite su akcijinėmis. Kai pradėsite analizuoti, grįšite į realybę“, – aiškino psichologas ir pridūrė, kad su nuolaida parduodamos prekės nebūtinai yra pačios pigiausios. Pigiausios, bet ne būtinai prasčiausios kokybės prekės sudėtos žemiausiose lentynose.
Nuotrauka Sigito STRAZDAUSKO.: Rinkodaros specialistų nuomone, per akcijas ar išpardavimus nebūtinai išlošia tik prekybininkai. Sutaupyti gali ir pirkėjas, tačiau tik tuomet, jei perka ilgai planuotą ir tikrai reikalingą daiktą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto