Degalinėse – netikėti kainų šuoliai

Ir valdininkai, panaikinę akcizo lengvatą biokurui, ir degalinių tinklų atstovai prieš šventes ramino, kad didelio kainų šuolio vairuotojai nepajus. Anot jų, litras benzino turėjo pabrangti 9, o dyzelino – 6 centais. Tačiau degalų kainos pastarosiomis dienomis šoktelėjo dvigubai daugiau.
Degalinių atstovai pigesnio kuro artimiausiomis dienomis nežada.


KAINOS DIDESNĖS
NEI TIKĖTASI
Po sausio 1 dienos degalai brango kiekvieną dieną. Litras benzino pabrango 18 ct ir šiuo metu kainuoja kone 4 Lt, dyzelino – pabrango daugiau kaip 20 ct, o suskystintų dujų litro kaina priartėjo prie 2 Lt.
Vairuotojai piktinasi, jog taip mažmenininkai nusprendė atsigriebti už šventiniu laikotarpiu padarytas nuolaidas.
Pastarieji tvirtina, jog tai netiesa – degalai daugiau nei laukta brango dėl pasaulyje sparčiai kylančių naftos kainų.
„Degalai pigūs buvo tol, kol nebuvo išpardavinėti pernykščių metų likučiai. Didmenoj kainos jau anksčiau buvo pakilusios. Sušokus pasaulinėms naftos ir dujų kainoms, degalinėse pasireiškia inercija“, – „Santarvei“ degalų kainų šuolį komentavo UAB „Kvistija“ komercijos direktorius Vilius Gutaravičius.
Mažmeninės degalų rinkos atstovai ne kartą „Santarvei“ yra sakę, kad kylančios degalų mažmeninės kainos yra veikiamos didmeninių kainų augimo, kurioms įtaką daro pasaulinių naftos produktų žaliavų kainų augimas.
AB „Neste Lietuva“ pardavimų svarbiems klientams vadovas Laimunas Tilindis „Santarvei“ teigė, kad esminė degalų kainų kilimo priežastis yra kitokia. Esą gruodžio mėnesį pasaulinės naftos kainos didėjo, bet Lietuvoje mažmeninėje rinkoje kainos nedidėjo dėl konkurencinės kovos.
„Kainos turėjo augti, bet neaugo. Sausio pirmą dieną degalus mes pardavinėjome didmeninėmis kainomis. Paskutinę gruodžio dieną kainos buvo neadekvačiai mažos. Dėl to dabar kainos didėja“, – paaiškino L. Tilindis.

AKCIZAS DIDELĖS
ĮTAKOS NETURI
Kalbinti prekiautojai degalais tvirtino, kad kainos šiuo metu kilo ne tik dėl pasaulinių naftos kainų. Įtakos šiek tiek esą turėjo ir akcizo lengvatų biokurui panaikinimas.
Degalus mažmenininkams tiekiančios AB „Orlen Lietuva“ verslo plėtros vadovas Sigitas Zakalskis „Santarvei“ tvirtino, kad šios lengvatos panaikinimas įtakos didmeninei dyzelino (į antros klasės arktinio dyzelino sudėtį biokuras neįeina) kainai kol kas neturėjo.
„Aš nežinau, kodėl jie pakėlė kainas. Nuo sausio pirmos didmeninė benzino kaina pakilo 8 centais, dyzelino kaina – mažiau. Ir viskas“, – situaciją didmeninėje degalų rinkoje apibūdino pašnekovas.

PROGNOZĖS NEAIŠKIOS
Degalinių atstovai teigia, kad naftos kainos pasaulyje kyla dėl augančios ekonomikos. Tą patį pabrėžia iš šalies finansų ekspertai. Tačiau S. Zakalskis sako, kad prognozuoti, kaip bus ateityje, neįmanoma.
„Prognozuoti naftos kainas – tas pats, kaip su šakėmis vandenį kabinti. Bet aš asmeniškai manau, kad degalų kainos kris antroje mėnesio pusėje. Turėtų kristi, nes naftos kainos jau pasiekė piką“, – svarstė V. Gutaravičius.
L. Tilindis tvirtina, kad kelias paskutines dienas tarptautinės naftos kainos šiek tiek mažėjo, tačiau pagal dabartinius mažmeninių ir didmeninių kainų skirtumus degalų pigimo artimiausiomis dienomis dar neturėtume tikėtis.

GAMINTOJAI BRANGIMO
NEPROGNOZUOJA
Ekonomikos ekspertai skelbia, jog smarkiai pakilusios degalų kainos smogs pramonei. Ji turės branginti savo produkciją, kad išvengtų nuostolių, o dėl to labiausiai nukentės vartotojai.
Po Naujųjų metų kalbinti prekybinininkai „Santarvei“ teigė, kad informacijos iš gamintojų apie ketinimus didinti kainas kol kas nesulaukė. Mažeikiškiai gamintojai tikino, kad išlaidas dėl brangstančių degalų padengs iš savo vidinių resursų. „Mažeikių mėsinės“ ir „Mažeikių duonos“ atstovai garantavo, kad savo gaminamų produktų kainų dėl padidėjusių išlaidų degalams nekels.

PASLAUGŲ NEBRANGINS
Vežėjai taip pat teigia naštą dėl pakilusių degalų kainų prisiimsią ant savo pečių. „Mažeikių autobusų parko“, kas mėnesį sunaudojančio apie 50 tūkst. litrų degalų, direktorius Leonas Kvietkauskas patikino, kad kol kas apie autobuso bilietų brangimą kalbų nėra. To neplanuoja daryti ir kiti šalies autobusų parkai.
„Niekas nesitikėjo tokio didelio kainų šuolio. Viskam yra ribos. Jeigu kainos kas dieną kils po 10 centų, reikės kažką mąstyti. Ar reikės savo sąskaita eiti į minusą, bet tai irgi ne išeitis. Gali prireikti ir branginti bilietus“, – sakė direktorius.
Apie paslaugų branginimą nekalba ir taksi įmonės. Esą nebėra tikslo branginti, klientų sunkmečiu ir taip nėra daug.
„Laikui bėgant matysime, ar dar įmanoma išgyventi ir nekelti paslaugų kainų“, – patikino vienos maršrutinių taksi įmonių vadovas Arūnas Kontenis.
Sigito STRAZDAUSKO nuotr.:Tokios degalų kainos Mažeikiuose užfiksuotos vakar.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto