Kuro kainų pasiutpolkė kelia sąmyšį

Benzino ir dyzelino kainos jau praėjusią savaitę viršijo visų laikų rekordus. Kainų kilimo maratonas nesiliauja. Prognozuojama, kad benzino kaina pasieks 3 litų ribą. Gyventojai nerimauja, kad dėl tokios situacijos gali brangti maisto produktai, paslaugos. DABARTINĖ KAINA – NE RIBA
„Santarvė“ išsiaiškino, kad antradienį Mažeikiuose populiariausio A 95 markės benzino litro kaina svyravo nuo 2,8 iki 2,89 lito. Per savaitę litras benzino pabrango apie 8 centus.
Ne taip sparčiai brangusio dyzelino kaina pasiekė 2,76 lito už litrą.
Prognozės, kad po Joninių benzino kaina šoktels iki 3 litų ribos, nepasitvirtino. Tačiau degalinių operatoriai „Santarvei“ tvirtino, kad tokios kainos turėtume sulaukti. Didžiuosiuose miestuose savaitės pradžioje benzino litras jau kainavo 2,92–2,94 lito.
Vairuotojai pastebėjo, kad pastaruoju metu po centą kitą brangsta ir automobilinės dujos. Antradienį jų kaina Mažeikiuose svyravo nuo 1,2 iki 1,27 Lt.
„Kokia kaina bus rytoj, sunku nuspėti. Tačiau kainų politika aiški – ir Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse, litras benzino ir dyzelino kainuos ne mažiau kaip eurą. Gal šiemet tokios kainos ir nebus, bet kitąmet tikrai“, – prognozavo UAB „Tripletas“ direktorius Zenonas Ramonas.
„Mažeikių naftos“ komunikacijos skyriaus viršininkas Giedrius Karsokas „Santarvei“ teigė, kad kuro kainos prognozuoti neįmanoma, nes ją lemia situacija pasaulio rinkoje. Didėjant paklausai, kyla ir kaina. Kai ji ima didėti vienoje pasaulio dalyje, neišvengiamai pokyčiai jaučiami ir kitose vastybėse.
„Pasaulinėje rinkoje šiandien situacija iškreipta – pasiūla mažesnė už paklausą“, – akcentavo G. Karsokas.

KONKURENTAI – NELEGALŪS PREKIAUTOJAI
Anot Z. Ramono, kuro brangimas degalinių pelno nepadidino.
„Nesvarbu, kiek gamintojui mokame už kurą, maržą taikome tą pačią. Atvirkščiai, tokia situacija mums nenaudinga, nes į gamintojo kainos pasikeitimą reaguojame ne iš karto“, – teigė pašnekovas.
„LUKoil“ degalinės operatorius pastebėjo, kad kylant kainoms, vairuotojai atidžiau renkasi degalines, ieško, kur kuras pigesnis. „Kažin ar dėl kelių centų apsimoka tokios paieškos. Juk važinėjama ne oru“ – replikavo operatorius.
„Tripleto“ direktorius Z. Ramonas teigė, jog neigiamos įtakos turi ir tai, kad dėl kainų šuolio mažiau perkama benzino, o ypač dyzelino.
Pigiau degalus (po 1,8–2 litus už litrą) žmonės perka garažuose, iš pravažiuojančių sunkvežimių, kitokių nelegalių kuro prekiautojų.
Nemažai vairuotojų pigesnio dyzelino įsigyja iš ūkininkų. Antradienį žemdirbiams skirtas beakcizis dyzelinas Mažeikių degalinėse kainavo nuo 1,73 iki 1,75 lito už litrą.
Nors siekiant kontroliuoti žemdirbiams skirto kuro naudojimą jis žymimas žalsva spalva, tačiau toks kontrolės būdas mažai pasiteisina.
„Mažeikių naftos“ parduodamas dažytas dyzelinas tinka visiems automobiliams, todėl žmonės rizikuoja jį pirkti neoficialiai, nors už beakcizio kuro įsigijimą, naudojimą, laikymą ar pardavimą, pažeidžiant nustatytą tvarką, gresia bauda nuo 1 tūkst. iki 5 tūkst. litų.

DAUGĖJA TRANSPORTAVIMO IŠLAIDŲ
Kylančios kuro kainos didžiausią smūgį sudavė vežėjams.
UAB „Mažeikių autotransporto ūkis“ direktorius Kazimieras Jankauskas teigė, kad per birželio mėnesį dyzelino litras pabrango 30 centų. Dėl to bendrovės transportavimo išlaidos padidėjo 50 tūkst. litų.
„Mažeikiuose kuras pigesnis, tuo tarpu Vilniuje, Kaune jau praėjusią savaitę benzino litras kainavo iki 2,9 lito“, – pašnekovas paneigė kalbas, jog Mažeikių degalinėse kuras brangesnis nei kitur.
Krovinių transportavimu užsiimančios bendrovės vadovas patikino, kad paslaugos įkainiai nesikeitė nei pernai, nei šiemet, nors per tą laikotarpį degalai brango ne kartą. „Jei kuro kaina nestabilizuosis, būsime priversti branginti paslaugas, nes išsilaikyti iš rezervo labai sunku“, – sakė K. Jankauskas.
Bendrovė su savo klientais jau pradėjo derėtis dėl naujų įkainių. Tačiau direktorius prasitarė, kad sprendimas priklausys ir nuo to, kaip dabartinėje situacijoje elgsis konkurentai.
Vienos taksi firmos brigadininkas Kęstutis Ulpys buvo atviras: jeigu ne didžiulė konkurencija, seniai būtų pabrangusios taksi paslaugos. Devynerius metus šiuo verslu užsiimantis mažeikiškis pastebėjo, kad per tą laiką kuras brango bene trigubai, tačiau važiavimo taksi kaina ne ką keitėsi. Anot jo, jeigu kuro kaina pasieks tris litus, taksistai bus priversti branginti paslaugą arba ieškoti kito užsiėmimo.

LAUKS IKI RUDENS
UAB „Mažeikių autobusų parkas“ direktorius Juozas Kelmelis „Santarvei“ teigė, kad brangęs dyzelinas įmonei gerokai „kirs per sąnaudas“. Keleivius jis nuramino: bent iki rudens autobusų bilietai neturėtų brangti.
„Šiandien kalbėjome su valdybos pirmininku Romu Sakalausku. Nutarėme, kad iki rugsėjo stebėsime, analizuosime situaciją“, – patikslino direktorius.
Autobusų parkas per moksleivių vasaros atostogas sumažina reisų. Atsilaisvinusius autobusus bendrovė nuomoja ekskursijoms, kelionėms.
J. Kelmelio teigimu, tokiu būdu uždirbtų pajamų turėtų pakakti kuro pabrangimui kompensuoti. Bendrovės skaičiavimais, situacija pablogėtų, jeigu dyzelino litras pabrangtų iki 3 litų.
„Nemanau, kad taip staigiai kaina šokteltų. Be to, vežėjų asociacija „Linava“ ėmėsi žygių. Galbūt vežėjams bus grąžinta dalis sumokėtų akcizų“, – vakar svarstė direktorius.

GAMINTOJAI TIRIA SITUACIJĄ
Prognozuojama, kad gyventojai taip pat pajus kuro kainų didėjimą, nes turėtų brangti maisto produktai, kitos prekės, paslaugos. Mažeikiškiai gamintojai guodžia, kad artimiausiu metu neketina branginti savo produkcijos.
UAB „Vigesta“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Gintautas Naujalis „Santarvei“ sakė, kad įmonės sprendimai priklausys nuo tolesnės kuro kainos ir didžiųjų perdirbėjų veiksmų.
Duonos ir kitų kepinių kainos kol kas nežada didinti ir UAB „Mažeikių duona“. „Nuostolingai nesiruošiame dirbti. Jeigu brangs mūsų pagrindinė žaliava – miltai, teks keisti ir kepinių kainas“, – teigė direktorė Marija Vaitkuvienė.
AB „Pieno žvaigždės“ filialo Mažeikių pieninės laikinosios direktorės Violetos Liutkuvienės teigimu, kuro kaina nėra argumentas didinti produkcijos kainą, nes savikainoje jo išlaidos tesudaro 3 proc.
„Jei kaina didėtų, tai dėl kitų priežasčių“, – pridūrė pašnekovė ir pastebėjo, kad vasarą bendrovės produkcija paprastai atpiginama, o ne branginama.

PRIKLAUSYS NUO GAMINTOJŲ
UAB „VP Market“ valdybos pirmininkas Ignas Staškevičius apgailestavo, kad kyla degalų kainos, ir nuramino pirkėjus.
„Brangstantys degalai nebūtinai veikia vietinių ar užsienio tiekėjų gaminių kainas. Pagal dabartinius susitarimus su tiekėjais branginti prekių neketiname“, – vakar „Santarvei“ teigė I.Staškevičius. Anot jo, degalai anksčiau yra porą kartų smarkiai brangę, tačiau tai produktų kainoms įtakos neturėjo.
Anot UAB „Grūstė“ generalinio direktoriaus Alfredo Vyniauto, bendrovei priklausantys centrai prekių dėl kuro kainų šuolio nesubrangino. „Stengiamės nupirkti kuo pigesnių produktų ir juos kuo pigiau parduoti. Esant didelei konkurencijai, mums svarbu išlaikyti pirkėjus. Tačiau jeigu gamintojai pabrangins produkciją, brangesnė ji pateks ir į prekybos centrus“, – teigė pašnekovas.
Jono STRAZDAUSKO nuotr.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto