
Daugiau nei prieš dvi savaites, rugpjūčio 5-osios naktį, prasidėjo didžiulio vienalyčio reaktoriaus, reikalingo „ORLEN Lietuva“ statomam įrenginiui, kelionė iš Klaipėdos į Juodeikius.
Krovinio gabenimas keturių Vakarų Lietuvos rajonų keliais vadinamas istorine kelione. Iki šiol tokio dydžio krovinio tokiu ilgu atstumu nebuvo gabenta ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.
Per šiek tiek daugiau nei dvi savaites įveikęs 145 kilometrus pirmadienio rytą krovinys pasiekė tikslą – vienintelės Baltijos šalyse naftos perdirbimo bendrovės teritorijoje esančią žaliavos likučio konversijos įrenginio statybos aikštelę.
Didžiulė investicija
Dar praėjusių metų rugpjūčio pradžioje „ORLEN Lietuva“ naftos perdirbimo gamykloje Juodeikiuose pradėta giluminio naftos perdirbimo įrenginio, arba trumpiau „BOB“, statyba. („BOB“ – angliškos frazės „bottom of the barrel“ santrumpa, reiškianti „statinės dugną“.)
Kitaip tariant, naujasis įrenginys perdirbs naftos likutį, padės išgauti daugiau šviesiųjų, pelningesnių nei tamsieji, naftos produktų. O kartu bus praplėstas bendrovėje gaminamų naftos produktų spektras.
Bendrovės generalinis direktorius Michalas Rudnickis anksčiau teigė: įrenginys gamybą pavers efektyvesne, leis bendrovei ateityje dirbti pelningai, nepriklausomai nuo ekonominės situacijos pasaulyje.
Skelbiama, kad motininės bendrovės –„PKN ORLEN“ investicija į Juodeikiuose esančios „ORLEN Lietuva“ plėtrą, atnaujinimą, žaliavos likučio konversijos įrenginio statybą artėja prie 1 milijardo eurų. Tai yra didžiausia Lenkijos kapitalo investicija Lietuvoje.
Mažeikių rajono gyventojams – tai ženklas, patvirtinimas, kad gamykla transformuosis, palaipsniui pereis į energijos gamybą ir sėkmingai gyvuos.
Planuojama, kad pernai prasidėjusios įrenginio statybos dar vyks iki 2025 metų.
Pasiruošti – penkeri metai
1,5 tūkst. tonų sveriančio, 52 metrų ilgio, 5 metrų skersmens žaliavos likučio konversijos įrenginio reaktoriaus kelionę iš Klaipėdos į Mažeikių rajoną organizavo įmonės „Mammoet Baltic“ darbuotojų komanda.
Viso sąstato svoris dar didesnis – apie 2,2 tūkst. tonų, aukštis – 10 metrų, plotis – 6,5 metro, ilgis –beveik 100 metrų.
Pasiruošimas šiai investicijai į gamyklos atnaujinimą ir šiai – istorinei reaktoriaus kelionei –prasidėjo dar 2019 metais. Ruošiantis gabenti krovinį, planuojamame transportavimo maršrute buvo praplatinta ir sustiprinta 80 km kelių, įrengta per 60 km papildomo kelkraščio, sutvarkyti 9 tiltai, 4 iš jų rekonstruoti įrengiant apvažas, o 2 iš naujo perstatyti, sustiprinta 40 posūkių, maršrute buvo įrengtos 6 krovinio poilsio aikštelės.
Buvo išbandymų ir trukdžių
Italijoje pagamintas reaktorius į Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ terminalą atgabentas rugpjūčio pradžioje. Vidurnaktį iš rugpjūčio 5 d. į rugpjūčio 6 d. prasidėjo krovinio gabenimo sausuma etapas.
Planuotas optimalus krovinio atgabenimo į Juodeikius laikas – 11 dienų. Tačiau reaktoriui pervežti bendrovė „Mammoet Baltic“ turėjo 20 dienų, iki rugpjūčio 25-osios.
Reaktoriaus kelionėje buvo viena labai sudėtinga atkarpa – Erlos slėnis su ilga ir aukšta tokių gabaritų kroviniui (8 proc.) įkalne bei nuokalne, vedančia keliu, paklotu ant buvusio durpyno. Šį sudėtingą ruožą sąstatas, tempiamas 3 vilkikų ir iš galo stumiamas vieno vilkiko, sėkmingai įveikė ir sustojo poilsio aikštelėje. Tačiau, kai vėl pradėjo kelionę, antrosios sąstato dalies ratai įklimpo į žvyrą. Krovinį gabenusios įmonės atstovai tokią riziką buvo numatę, todėl iš „Begos“ į Erlėnus (Kretingos r.) buvo atvežti specialūs metalo lakštai. Juos paklojus sąstatas pajudėjo.
Vėliau kelionei įtakos turėjo ir šalyje nusistovėję karšti orai. Dėl jų įkaisdavo asfaltas, todėl, rugpjūčio 24 d. krovinį atgabenus į Židikus, buvo daroma techninė pertrauka.
Eksploatuoti pradės su visu įrenginiu
Iš Židikų į Pikelius krovinys išvežtas sekmadienio rytą. Iš Pikelių į Juodeikiuose esančią bendrovės žaliavos likučio konversijos įrenginio statybos aikštelę reaktorius atgabentas vakar (rugpjūčio 21 d.) apie 10 valandą ryto.
Reaktoriaus pervežimą Lietuvoje organizuojanti įmonė „Mammoet Baltic“ su Lietuvos automobilių kelių direkcija yra sutarusi, kad įrenginio gabenimo metu keliams padaryta žala bus atlyginta.
„Bendrovės „ORLEN Lietuva“ atstovės spaudai teigimu, krovinys didelės žalos keliams nepadarė, o visa jo kelionė buvo sėkmingesnė, nei tikėtasi.
Į gamyklą atvežtas reaktorius iki spalio pradžios bus ruošiamas statyti toje vietoje, kur jis bus eksploatuojamas. Spalio pradžioje jį jau planuojama pastatyti, o eksploatuojamas reaktorius bus kartu su visu įrenginiu, kurį paleisti dirbti žadama 2024 metų pabaigoje–2025 metų pradžioje.
Stebėti važiavo ir į kitą rajoną
Kelyje iš Klaipėdos į Juodeikius reaktorius aplankė 20 miestų ir miestelių. „Šimtakoju“, „bačka ant ratų“, „gigantu“, „milžinu“, „kapsule“ žmonių vadinamas reaktorius visose vietovėse sulaukė nemažo smalsuolių dėmesio. Interneto portaluose, socialiniuose tinkluose informaciją sekę, nuotraukas stebėję žmonės nepraleido progos ir gyvai pamatyti didžiulį krovinį.

Nuotr. iš „ORLEN Lietuva“ archyvo
„Norėjosi pasižiūrėti ir vaikams parodyti reaktorių, priartėjusį prie mūsų rajono arba jau į jį atvežtą. Vargu, ar kada matysime ką nors panašaus. Iš nuotraukų ir filmuotų vaizdų, kuriais dalijosi žmonės, supratome, kad įspūdingiausiai sąstatas atrodo važiuojantis sutemus, todėl nusprendėme jo pažiūrėti važiuoti naktį. Jį pasitikome netoli Ylakių“, – pasakojo mažeikiškė Jurgita.
Pasak pašnekovės, į kelionę Skuodo rajono žvyrkeliais ieškoti važiuojančio reaktoriaus automobiliais leidosi ne tik jos šeima, bet ir daugiau žmonių.
„Atvykus į vietą dar teko daugiau nei pusvalandį palaukti. Per tą laiką vis rinkosi žmonės, kas važiavo automobiliais, kas dviračiais ar pėsčiomis. Prieš 23 valandą dangaus skliautas pradėjo mirgėti įvairiomis švieselėmis, supratome, kad jau atvažiuoja reaktorius. Vaizdas buvo įspūdingas. Žmonės atrodė tokie maži, palyginus su pro šalį važiuojančiu gigantu. Nustebome pamatę, kiek daug kartu važiavo, ėjo – lydėjo aptarnaujančio personalo“, – įspūdžiais pasidalijo mažeikiškė.